Jump to content

Styre autopilot fra smartklokke (NMEA 2000)

Fomo

Recommended Posts

@Pinkvin 

TS har ikke båt, så han har ikke rukket å bruke den enda.

@Bigmac

Nå vet ikke jeg hva,en sporty båt er og heller ikke hva en "stressless i drivhus"er.

Hvis det er båter som seiles over større havstrekk, ser jeg ingen problemer med autopilot, ei om den brukes med fornuft langs kysten slik Pinkvin tilsynelatende gjør.

Men om det skal bli en "greie" med alt hvermansen skal sitte hvorsomhelst i båtdn å styre den med alskens dingser, ser jeg problemer.

Som sagt tidligere, det ser ut til at selv ved rattet har forlk problemer med å holde seg unna hindringer, det blir neppe bedre med autopilot sammen med "candy crush" og " båtplassen" på samme enheten.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Guest Avmønstret#
nomen skrev 18 minutter siden:

@Pinkvin 

TS har ikke båt, så han har ikke rukket å bruke den enda.

@Bigmac

Nå vet ikke jeg hva,en sporty båt er og heller ikke hva en "stressless i drivhus"er.

Hvis det er båter som seiles over større havstrekk, ser jeg ingen problemer med autopilot, ei om den brukes med fornuft langs kysten slik Pinkvin tilsynelatende gjør.

Men om det skal bli en "greie" med alt hvermansen skal sitte hvorsomhelst i båtdn å styre den med alskens dingser, ser jeg problemer.

Som sagt tidligere, det ser ut til at selv ved rattet har forlk problemer med å holde seg unna hindringer, det blir neppe bedre med autopilot sammen med "candy crush" og " båtplassen" på samme enheten.

Tror nok vi er enige skjønner du. Poenget mitt er at sikkerhetsvurderinga kommer i forkant og forsåvidt er uavhengig av teknologien. Sikkert mange som følte det var usikkert å gå fra kablet til trådløs fjernkontroll på autopiloten. 

Om det så blir mulig å styre båten vha hjernebølger så er det greit for meg så lenge det gjøres på en sikker måte ;-) At det gjøres vha en smartklokke betyr ikke noe i seg selv så lenge det gjøres på en sikker måte. 

nomen skrev 1 time siden:

Det du kanskje ikke forstår er at den teknologien er her allerede, og eventuelt problemene også. Det er fult mulig i dag å føre en båt fra dass med autopilot. Fjernkontroll, Pad, mobil, bærbar PC, og Garmin smartklokke. For ikke å snakke om autorouting (Garmin versjon) tillater endring av kurs uten bekreftelse med rett autopilot.  Tesla har autopilot, ikke en veldig bra en, men jeg kan både lese VG og barbere meg på vei til jobben... :eek: og du tør å kjøre bil?

Siden teknologien er her syntes jeg trådstarters spørsmål er veldig relevant, og han etterspør andre klokker en Garmin som kan dette uten å låse seg til produsent av et bestemt fabrikat. Jeg oppfatter i alle fall det som et meget relevant spørsmål. 

Høne, øl og hornmusikk!

Jeg har ingen problemer med å forstå at det er teknisk mulig, ei heller at det kan være kjekt med slik teknologi.

Det jeg ikke liker er veien dette tar, når det tilsynelatende er nok distraksjoner og vanskesligheter med å ferdes fra før av.

Det burde blitt fokusert mer på hva vi slm førere kan gjøre for å bli bedre, ikke hvilken dings vi kan kjøpe for å slippe.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Guest Avmønstret#

Jeg har nok langt færre distraksjoner om jeg sitter på fordekket med fjernkontrollen på vei inn fjorden enn om jeg står bak rattet og blir distrahert av skjermene og dingsene der. 

Ikke rent sjeldent når jeg seiler i åpent farvann så slår jeg av alle skjermer og går på kompasskurs. Enkelt og ukomplisert, lite som distraherer. Gir en god følelse og bedre nærvær. 

---

Å sitte på dass når en går med autopilot er akkurat like dumt med eller uten smartklokke som kan styre båten ;-)

Når jeg leser denne tråden så tenker jeg på den Rema 1000 reklame. Han med smart hus som bruker «voice commands» og så går alt til dundas etter tannlege besøk.. Nei jeg er nok såpass gammel at jeg synes det enklest er ofte det best.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Det høres slik ut på enkelte, men det er vel ingen som har foreslått å fjerne rattet til fordel for fjernstyring fra ei smartklokke.

Trådstarter spør egentlig bare om det går an å få sendt NMEA 2000 meldinger fra smartklokka til autopiloten.

Jeg har forsåvidt ingen peiling på smartklokker, men svaret er mest sannsynlig ja. Kjører smartklokka Android så skulle jeg fått det til på et vis.  Det er jo bare å lage en app.

Jeg synes det høres ut som en god idé.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...