
SandMan874
Hei,
Jeg har litt problemer med en Volvo Penta MD2030B som er installert i seilbåten min.
Kort bakgrunn:
Motoren var installert i 1995, men har kun gått ca. 500 timer. For 6 år siden ble båten tatt på land for ombygging av innredningen. Dette tok litt lengre tid enn beregnet, så båten ble først satt på sjøen igjen i år. Motormessig så ble dysene og glødepluggene sjekket og overhalt. Kan nevne at en dyse var ganske tett, mens de to andre var «normalt» skitne. Dette stemmer godt overens med at motoren ofte kunne være litt tungstartet, og at den som oftest først startet på to sylindere.
Videre til problemene jeg har idag. Jeg nummererer avsnittene, i tilfelle det er spørsmål eller forslag.
1.
Første gang motoren ble startet i år, så gikk den rett opp til 3000 omdreininger, selv med pådragshendelen satt til tomgang. Det var også ikke mulig å stoppe motoren med stopphendelen på regulatoren. Den eneste måten å stoppe motoren på var å løsne tilkoblingene på høytrykksrørene mellom høytrykkspumpen og dysene.
For å finne ut av dette, så ble høytrykkspumpen demontert. Denne var noe vanskelig å demontere, da det viste seg at styrestangen på pumpen var rustet fast. (I manualen til motoren beskrives det at man må dra i stopphendelen samtidig som pumpen løftes ut) I tillegg så hadde en av de tre pumpene satt seg fast i øvre stilling. Slik jeg har forstått det, så er dette noe som ikke er uvanlig når gammel diesel tørker ut i løpet av mange år. Pumpen ble ihvertfall overhalt hos et lokalt firma her i Molde.
2.
Med den nylig overhalte pumpen remontert på motoren, så gjorde jeg nye forsøk på å starte motoren. Nå starter motoren lett og fint, men går rett opp til 3600 omdreininger, og lar seg fremdeles ikke stoppe med stopphendelen på regulatoren. 3600 er vel også maks turtall for akkurat denne motoren. Motoren må også denne gangen stoppes ved å løsne på høytrykksrørene.
Jeg har også testet å kinne motoren med høytrykksrørene fjernet, og kan da se at det kommer diesel fra høytrykkspumpen selv om stopphendelen blir dratt til stoppstilling.
3.
Jeg har nå demontert høytrykkspumpen på nytt. Når jeg kjenner på armen som kommer fra regulatoren, så står denne hele tiden i helt aktre stilling, altså 100% pådrag på høytrykkspumpen. Armen holdes fjærbelastet i denne stillingen, og den kan dyttes fremover 1,2 cm, men kommer tilbake til 100% av seg selv. Når stopphendelen betjenes, så flyttes armen den samme avstanden fremover.
Når jeg måler på høytrykkspumpen, så stemmer det ganske godt at styrestangen på pumpen har en vandring på 1,2 cm fra 0 (helt forover) til 100% (helt akterover).
Jeg har forsøkt å snakke med noen serviceverksteder for Volvo Penta, og svaret jeg får fra dem er at jeg må demontere registerhuset for å se om sentrifugalregulatoren eller armene i regulatoren sitter fast. Dette er ikke en jobb jeg ønsker å begynne på før høyst nødvendig, da jeg må løfte ut motoren for å komme til dette på et folkelig vis. Jeg ønsker derfor å eliminere så mange ting som mulig før jeg går til dette steget. I den forbindelse så har jeg noen ubesvarte spørsmål:
4. Hvis jeg forstår virkemåten til en mekanisk sentrifugalregulator, så vil den alltid dytte styrestangen på høytrykkspumpen til 100% når motoren er stoppet?
Siden 0 omdreininger er mindre enn tomgangsturtallet (f.eks. 1200), så forsøker vel sentrifugalregulatoren å øke mengden diesel til motoren. Stopphendelen fungerer da slik at man overstyrer sentrifugalregulatoren, og dytter pumpen til 0% til motoren er stoppet, men når man slipper denne, så går pumpen til 100%. (Men uten effekt, siden motoren er stoppet)
5. Når jeg skal remontere høytrykkspumpen, så må armen fra regulatoren dyttes fremover ca. 5 mm for å kobles inn på styrestangen. Er dette normalt?
6. Siden armen må dyttes fremover for å kobles på styrestangen på pumpen, så begrenser dette vandringen når stopphendelen betjenes til ca. 7 mm. Dette er jo da ikke nok til at styrestangen dras til 0% når stopphendelen betjenes. Er dette årsaken til at motoren ikke kan stoppes med stopphendelen?
7. Som nevnt tidligere, så hevder serviceverkstedene jeg har snakket med at dette må være et problem med sentrifugalregulatoren, enten at en vekt eller en arm sitter fast. Men i mitt hode, så er dette kun logisk dersom stopphendelen ville fungert som normalt. Altså at motoren starter, men går kun på fullt turtall, men kan stoppes med stopphendelen. Siden det er bevist at stopphendelen flytter regulatorarmen fremover, men ikke nok (se spørsmål 6), tyder ikke dette på at noe annet er galt?
8. Er det mulig å sette sammen en høytrykkspumpe på feil måte? Kan f.eks. vandringen på styrestangen justeres til å være for kort eller for lang, eller er denne idiotsikker? Er det noen god måte å teste dette på selv?
Jeg håper virkelig at det kanskje finnes noen der ute som har noen tips eller triks på lager. Jeg er ihvertfall veldig takknemlig for alle forslag.
SandMan874