Jump to content

Edit History

Lars H.

Lars H.

Jeg kverulerer ikke, jeg holder meg kun til Ohm's lov. Om en har en tykk massiv kabel og splitter den opp på langs i flere deler, blir motstanden totalt den samme. At varmeavledningen kan bli forskjellig med luft mellom enkeltkordelene og kanskje ikke lik isolasjon, er noe annet. Derfor kan leverandøren oppgi forskjellig anbefalt max strøm (strømrating) ulikt på en enkeltlederkabel og en kabel bestående av flere kordeler.

Men setter en den samme spenningen på en enkel- og en flertrådet kabel med samme kvadrat, vil det gå samme strøm gjennom dem, Ohm's lov. Etter som du sier " Naturligvis er kablene i kobber, det er bl.a. isolasjon, trådsammensetning osv. som er grunnlaget for strømledningsevnen. Det lærte jeg også på min elektrotekniske utdanning", benekter du tydeligvis dette. Ohm's lov sier I= U/R. her står det ingenting om den fysiske utformingen av motstanden, her en kobberkabel.

Lars H.

Lars H.

Jeg kverulerer ikke, jeg holder meg kun til Ohm's lov. Om en har en tykk massiv kabel og splitter den opp på langs i flere deler, blir motstanden totalt den samme. At varmeavledningen kan bli forskjellig med luft mellom enkeltkordelene og kanskje ikke lik isolasjon, er noe annet. Derfor kan leverandøren oppgi forskjellig anbefalt max strøm (strømrating) ulikt på en enkeltlederkabel og en kabel bestående av flere kordeler.

Men setter en den samme spenningen på en enkel- og en flertrådet kabel med samme kvadrat, vil det gå samme strøm gjennom dem, Ohm's lov. Etter som du sier " Naturligvis er kablene i kobber, det er bl.a. isolasjon, trådsammensetning osv. som er grunnlaget for strømledningsevnen. Det lærte jeg også på min elektrotekniske utdanning." Benekter du tydeligvis dette. Ohm's lov sier I= U/R. her står det ingenting om den fysiske utformingen av motstanden, her en kobberkabel.

• Create New...