Chiefengineer
Jeg vil si at elektriske forskrifter er viktige men det er også viktig å ta med i betraktningen ting som forleggingsmetode, kabelspesifikasjoner etc.
Husk at elektriske forskrifter ER ulike rundt om i verden, det er ikke dermed sikkert at det el-anlegget som er installert i et hus i Sør-Korea er ensbetydende med brannfare når det settes i drift jamført med det el-anlegget som er montert i Norge selv om det er basert på et annet regelverk og andre normer.
Men det finnes ingen fasitsvar på dette, det er det jeg nevnte lengre opp i tråden med at store produsenter ofte går direkte imot DSB og andre instansers veiledninger og de aksepterer heller ikke DSB's synsinger og oppfatninger som gjeldende i forhold til egen design.
Norge er et lite land, det sitter imgeniører i andre land som utfører beregninger på selvstendig grunnlag og som arbeider etter andre normer og regler enn vi. Det er også derfor jeg sier at Ohms lov ligger i bunn men praksis for en installasjon kan variere rundt omkring i verden. De fleste er vil ikke like at en kabel ikke blir varm under normal drift av utstyr men graden av varme er også et vurderingspunkt. Under full belastning kan kabler oppnå en viss temperatur uten at dette er noe problem.
Sitter man her hjemme på bjerget og slavisk viser til Norske forskrifter og regler så skal man vite at det er et faktum at dette ikke nødvendigvis gjelder i andre land vi importerer utstyr fra. Emnet er fullt av nyanser.