Båt er båt Startet 29.August.2018 Link til dette innlegget Startet 29.August.2018 Hei. Er det noen som har peiling på hvor vanskelig er det å bytte motor i en Hanto 22? Det står orginal en Marna mb10a og spørsmålet et om det er vanskelig å feks bytte til Yanmar eller en annen frabrikant? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 30.August.2018 Link til dette innlegget Svart 30.August.2018 Det er ikke spesielt vanskelig, men noe teknisk innsikt og erfaring trenger man. Det tar noen timer med oppretting etc. Om gear ikke passer på høyden må aksling og bæring til denne kanskje heves eller senkes, så da blir det noe plastarbeide også. Du må også ha kran eller jigg for å løfte motoren opp og ned noen ganger ifb måling og merking av nye hull til motorlabber etc. Skal du sette bort jobben ryker det fort 15-30K bare for arbeidet. Brukte sikkert 30 timer på en Elwaro 785 der alt måtte bygges om, både strøm og eksos kom fra motsatt side, samt aksel måtte heves 5 cm ( gikk fra rett gear til gear med nedvinkling/ dropp) Sitér dette innlegget Link to post
Båt er båt Svart 30.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2018 Takk for raskt svar. Jeg vil event gjøre jobbe selv vist jeg må bytte motor. Har akkurat kjøpt min første båt og er litt nervøs for motoren. Vet jo ikke om den holder 1 eller 5 sesonger til. Så tar alle forhåndsregler man kan finne ang en gammel båt. Kan man bytte til hvilkende som helst motor eller er det noen typer som passer bedre en andre? Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 30.August.2018 Link til dette innlegget Svart 30.August.2018 Vanskelig vil jeg ikke si, men kan være svært arbeidskrevende og krever verktøy Har gjort i 2 båter, en Sollux snekke og en planende daycruiser. Siden solluxen er nærmest din så kan jeg beskrive i hovedtrekk hva jeg gjorde. Jeg måtte støpe nytt motorfundament da det gamle var for bredt og høyde heller ikke riktig. Dette tar endel tid. Jobbet med kryssfiner, polyester og glassfiber matte i motorrommet samt vinkelsliper ble endel brukt (mye støv, viktig med HMS) Deretter måtte jeg jekke motoren på plass, fikk en traktor til å sette den inne i båten, brukte deretter hjemmelagd stativ med kjettingtalje. Endel timer med justering og oppretting slik at det passet med akslingen. Legge opp nye kabler og bore hull i instrumentbordet til det nye instrumentpanelet. Joda, hvis man slipper å gjøre noe med motorfundamentet spares det mye tid. Er motoren dårlig i Hantoen din ? hvis ikke det er noe veldig galt med den ville jeg utsatt. Det finnes jo endel luringer på finn også så hvis man kjøper en brukt motor er det ikke sikkert at den er så bra. Sitér dette innlegget Link to post
Båt er båt Svart 30.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2018 Janoho skrev 22 minutter siden: Vanskelig vil jeg ikke si, men kan være svært arbeidskrevende og krever verktøy Har gjort i 2 båter, en Sollux snekke og en planende daycruiser. Siden solluxen er nærmest din så kan jeg beskrive i hovedtrekk hva jeg gjorde. Jeg måtte støpe nytt motorfundament da det gamle var for bredt og høyde heller ikke riktig. Dette tar endel tid. Jobbet med kryssfiner, polyester og glassfiber matte i motorrommet samt vinkelsliper ble endel brukt (mye støv, viktig med HMS) Deretter måtte jeg jekke motoren på plass, fikk en traktor til å sette den inne i båten, brukte deretter hjemmelagd stativ med kjettingtalje. Endel timer med justering og oppretting slik at det passet med akslingen. Legge opp nye kabler og bore hull i instrumentbordet til det nye instrumentpanelet. Joda, hvis man slipper å gjøre noe med motorfundamentet spares det mye tid. Er motoren dårlig i Hantoen din ? hvis ikke det er noe veldig galt med den ville jeg utsatt. Det finnes jo endel luringer på finn også så hvis man kjøper en brukt motor er det ikke sikkert at den er så bra. Nei det er ikke noe galt med motoren som jeg vet om. Bortsett fra en liten lekkasje i eksosmanifolden. Noe som er enkelt å bytte. Grunnen til at jeg lurer er hovedsakelig om det går og om det er vert det. Pluss at jeg er litt nervøs siden jeg ikke kjenner motoren. Så tar jeg alle forholdsregler ? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.August.2018 Link til dette innlegget Svart 30.August.2018 Ikke ta alle bekymringer på forhånd da, som regel blir det ikke noe av. Kos deg med båten din, med godt vedlikehold har du sikkert motor så lenge du har båten. Motorbytte I elder snekke er litt kilent. Ny motor og profesjonell installasjon vil nok sikkert koste 2-3 ganger båtens verdi. Brukt motor og hjemmeistallasjon kan være grei butikk, hvis gammel motor er defekt uansett har jo ikke båten store verdien som den er. Å skifte ut en fungerende motor med noe annet gammelt vil neppe lønne seg på noen måte. Så ha litt is I magen, sjekk opp tilstand til den du har og bli kjent med den. Dette er slett ikke dårlige motorer! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Båt er båt Svart 30.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2018 index skrev 4 minutter siden: Ikke ta alle bekymringer på forhånd da, som regel blir det ikke noe av. Kos deg med båten din, med godt vedlikehold har du sikkert motor så lenge du har båten. Motorbytte I elder snekke er litt kilent. Ny motor og profesjonell installasjon vil nok sikkert koste 2-3 ganger båtens verdi. Brukt motor og hjemmeistallasjon kan være grei butikk, hvis gammel motor er defekt uansett har jo ikke båten store verdien som den er. Å skifte ut en fungerende motor med noe annet gammelt vil neppe lønne seg på noen måte. Så ha litt is I magen, sjekk opp tilstand til den du har og bli kjent med den. Dette er slett ikke dårlige motorer! Nei det er akkurat det. Tidligere eier har stelt godt med den og alle kviteringene fikk jeg med. Får nOk bare ha is i megen som du sier? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.