jkm1892
Jeg har en Master 680 fra 1981 med en Peugeot XD88, 52 hk, motor installert. Motoren ble oppgitt å være fra 1996, men mistenker at den er en del eldre. Den har fungert helt fint inntil den stoppet for noen uker siden. Etter dette har jeg hatt følgende trøbbel med den. Den går greit på tomgang, men merker at den rister mer når den går samt at det er en merkbar bankelyd i den. Når den så blir satt i gir ser jeg at RPM nålen varierer (fluktuerer) mye og når motoren når ca 2000 RPM stopper den. Når jeg så prøver å starte den virker det som det er noe som holder igjen slik at startmotoren ikke greier å dra rundt (det høres likt ut som om det var lite batteri). Når motoren så har stått i ro et kvarters tid starter den helt fint igjen, men med samme risting og banking som før, men mest på lavt turtall. Når motoren går ser jeg også at det kommer unormalt mye hvit røyk/damp ut av både eksos og fra selve motoren (ikke helt sikker på hvor røyken stammer fra, kommer fra litt nedi motoren). Er det noen som har erfaringer med lignende problemer, enten med samme motor eller andre motorer? Er ikke spesielt motorkyndig av meg og vil sette pris på litt veiledning på hva som kan være årsaken og hvor jeg skal begynne å feilsøke. Har hatt båten inne til rask sjekk hos verksted, men bare fra toppen av (dyser/vippetøy (nå er jeg på tynn is...)) og ingen feil funnet der. Vil helst unngå å ta motoren ut av båten, men jeg har kanskje ikke så mye valg...