Lars H.
Nå ble jeg virkelig forvirret, men jeg får vel ta kontakt med Maritim og be dem sjekke ut om det er det som står på giveren, altså R 1/8 eller det de skriver om giveren, 1/8" - 27NPT som er korrekt.
Her en liten oppsummering:
Motoren var opprinnelig ikke levert med oljetrykkgiver/måler (kun en blindplugg), men i 2010 kjøpe jeg en giver som jeg nå skal bytte ut. Også den gang var det problem med gjengene. I manualen for motoren er Yanmars giver (option) oppgitt til PT 1/8 som vel er japansk betegnelse på 1/8" NPT gjenger.
Den giveren jeg den gang kjøpte passet selvfølgelig ikke med sine 1/8" NPT 27 gjenger.
Etter mye leting fant jeg en overgang som jeg satte inn. Den hadde 1/4"x 18 NPTF og 1/8" x 27 NPTF gjenger, og dette gikk bra selv med mistilpasningen mellom NPT og NPTF. På den giveren sto det i hvert fall 1/8" NPT 27 på selve etiketten og ikke R 1/8 som på den jeg kjøpte nå.
Jeg la ikke merke til at det sto R 1/8 på den nye giveren, takk for observasjonen mateco! Jer har en mistanke om at det er det som står på giveren som stemmer, det jeg kunne observere av koning var minimalt.
Så nå blir det mail til Maritim i første omgang.