Knallipadden Startet 31.August.2018 Del på Facebook Startet 31.August.2018 Ser det snakkes mer og mer av fornybar diele. Altså diesle laget av plante og matavfall. Noen som har erfaring med dette til båt som alternativ til vanlig diesel på tanken? Hvordan er det å bruke til parafin ovn eller webasto? Vil det sote mindre? Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 31.August.2018 Del på Facebook Svart 31.August.2018 Min erfaring er dette er ferskvare egner seg ikke i båt. Lavere effekt råtner etter lang lagring for eks vinteren Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 1.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2018 Hvordan er partikkel utslipp fra foenybar diesel i forhold til parafin? Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 1.September.2018 Del på Facebook Svart 1.September.2018 mawilu skrev for 17 timer siden: Min erfaring er dette er ferskvare egner seg ikke i båt. Lavere effekt råtner etter lang lagring for eks vinteren Konklusjon, ikke fornybar! Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Code0 Svart 1.September.2018 Del på Facebook Svart 1.September.2018 Bruker Eco-1 syntetisk diesel, ikke hatt problemer. Tanker på Landøya indre Oslofjord. Bruker samme på bilen, siste 50.000 km på eco-1 , fyller stort sett på Holmen i Asker. Om jeg merker effektendring er det til det bedre. Fri for svovel, luktfri eksos. mawilu skrev for 17 timer siden: Min erfaring er dette er ferskvare egner seg ikke i båt. Lavere effekt råtner etter lang lagring for eks vinteren Hvilke erfaringer har du @mawilu? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.September.2018 Del på Facebook Svart 1.September.2018 Hadde uten tvil fylt diesel som ikke lukter diesel fremfor stinkediesel om det var tilgjengelig nær båten. Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 1.September.2018 Del på Facebook Svart 1.September.2018 Tror aileenII tenker på biodiesel. Fornybar diesel er det Eco-1 leverer. Det er noe annet. Er nok bedre å kalle den syntetisk. Den hadde jeg brukt på enhver dieselmotor, uten å nøle. Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 1.September.2018 Del på Facebook Svart 1.September.2018 Er det bedre å lukte som et gatekjøkken i båten. Eco 1er palmeolje frityrolje og rapsolje Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 1.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2018 Hvor selger de syntetisk diesel i Bergens området? Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 1.September.2018 Del på Facebook Svart 1.September.2018 (redigert) mawilu skrev 55 minutter siden: Er det bedre å lukte som et gatekjøkken i båten. Eco 1er palmeolje frityrolje og rapsolje @mawiluJeg spør igjen etter dine erfaringer, vet du at det lukter som gatekjøkken? Da jeg ikke kan bekrefte det etter 50.000 km kjøring med min bil, så er det lærerikt å høre andres opplevde erfaringer, er det under spesielle værforhold ( tåke, kulde) at du kjenner det lukter gatekjøkken? Hva råstoffet er, har jo liten betydning. Trekker du vann ut av pils, så får du vann, trekker du vann ut av kloakk, får du vann. Trekker du hydrokarboner ut av diverse oljer, får du hydrokarboner. @Knallipadden Knallipadden skrev 35 minutter siden: Hvor selger de syntetisk diesel i Bergens området? Vet ikke, eco-1 har kun østlandet, søk på nettet. forøvrig vært diskutert tdligere, f. eks her: Redigert 1.September.2018 av Code0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ph. Svart 1.September.2018 Del på Facebook Svart 1.September.2018 "Fornybar" er ikke nødvendigvis det samme som klimanøytral eller naturvennlig. Diesel laget av palmeolje kommer riktignok fra en form for planter som stadigvekk kan høstes, men palmeplantasjer er ofte etablert der det før var urskog og yrende dyreliv. Orangutanger har for eksempel ikke gode livsmuligheter i en palmeplantasje. Stort sett øker skogryddingen klimautslippene og der torvmyrene viker for palmeplantasjer er CO2 utslippene fra biodiselen som lages langt høyere enn fra fossil diesel. En helt annen -og positiv sak er biobrensel laget på bio-avfall hertillands eller biogass fra søppelfyllingene. p. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.September.2018 Del på Facebook Svart 1.September.2018 Joda, tipper det er flere som nyter sin avocado, sine scampi osv i helga uten miljøtanker. Det morsomme i slike tråder er hvordan de som i andre tråder motsetter seg alle typer miljøtiltak plutselig gråter for regnskogen (og vil fortsette med fosildieselen). Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 1.September.2018 Del på Facebook Svart 1.September.2018 Knallipadden skrev On 31.8.2018 at 17.44: Ser det snakkes mer og mer av fornybar diele. Altså diesle laget av plante og matavfall. Noen som har erfaring med dette til båt som alternativ til vanlig diesel på tanken? Hvordan er det å bruke til parafin ovn eller webasto? Vil det sote mindre? "Fornybar diesel " finnes ikke. Det du Snakker om er biodiesel. Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 1.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2018 (redigert) Jannmar skrev for 3 timer siden: "Fornybar diesel " finnes ikke. Det du Snakker om er biodiesel. Ikke helt. Første generasjon biodiesle kunne kun brukes på motorer som var laget/modifisert for det. Det blandes også ofte med vanlig diesel. Den "nye", typen diesel kan brukes av alle motorer uten modifikasjoner, og blir ofte kalt fornybar diesel for å skille den fra 1 gen bio diesel. Den er også uten annen diesel tilsetning. https://www.tu.no/artikler/ny-fornybar-diesel-gagner-bade-miljoet-og-motoren/275952 Redigert 1.September.2018 av Knallipadden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 2.September.2018 Del på Facebook Svart 2.September.2018 Knallipadden skrev for 20 timer siden: Hvor selger de syntetisk diesel i Bergens området? Det kan du fylle på pumpen i Kanalveien .Det står HVO 100 på pumpen Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 2.September.2018 Del på Facebook Svart 2.September.2018 GunR skrev for 21 timer siden: Tror aileenII tenker på biodiesel. Fornybar diesel er det Eco-1 leverer. Det er noe annet. Er nok bedre å kalle den syntetisk. Den hadde jeg brukt på enhver dieselmotor, uten å nøle. Dieseldyr trives bedre i biodiesel enn i "vanlig" diesel. Det er grunnen til at Statoil/Equinor ikke blander biodiesel i grønn, avgiftsfri diesel. Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 2.September.2018 Del på Facebook Svart 2.September.2018 Om dieseldyrene trives bedre i den ene eller andre vil jeg ikke gå god for. Har testet biodiesel ca 4000liter ca 4 prosent lavere effekt ca100liter ble stående over vinteren da var den ubrukelig. Kan gjerne bruke den på bilen i daglig bruk spørsmålet til tråstarter var om noen vil anbefale det til båt jeg vil ikke. Til og med bensin er nå blitt ferskvare etter blanding med biodrivstoff tidligere kunne bensin lagres lenge det går ikke nå Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 2.September.2018 Del på Facebook Svart 2.September.2018 Rema 1000 og andre sluttet å selge visse typer kjeks fordi de inneholdt lit palmolje. Og så skal noen brenne det samme på en dieselmotor. Hvor dieselmotorene. Hvor naive går det an og bli. Produksjon av palmolje er noe av det verste som har hent planeten vår. De som markedsfører, selger og bruker denne dieselen burde jo ha vært satt inne på livstid. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 2.September.2018 Del på Facebook Svart 2.September.2018 mawilu skrev for 2 timer siden: Om dieseldyrene trives bedre i den ene eller andre vil jeg ikke gå god for. Har testet biodiesel ca 4000liter ca 4 prosent lavere effekt ca100liter ble stående over vinteren da var den ubrukelig. Kan gjerne bruke den på bilen i daglig bruk spørsmålet til tråstarter var om noen vil anbefale det til båt jeg vil ikke. Til og med bensin er nå blitt ferskvare etter blanding med biodrivstoff tidligere kunne bensin lagres lenge det går ikke nå Det stemmer. Biodiesel er ferskvare. "Gammel" biodiesel har gitt problemer med tetting av filtre.Spesielt den som er produsert fra palmeolje er mere ustabil i skiftende temperaturer enn vanlig petroleumsbasert diesel. Spesielt i kulde har den lett for å få en mere "voksaktig" konsistens som tetter filtrene. Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 3.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2018 Er det bensin alternativ til dette fra pumpe? Selger flasker men de er dyre. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 3.September.2018 Del på Facebook Svart 3.September.2018 Kan eg unngå å bidra til utrydding av regnskog så gjer eg det. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Knallipadden Svart 3.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2018 Sjeldenutpå skrev 8 minutter siden: Kan eg unngå å bidra til utrydding av regnskog så gjer eg det. Er ikke snakk om å rydde ut regnskoger. Det er en fornuftig måte å håndtere matavfall på. Tenk på all matolje som er til overs etter matproduksjon for eksempel, eller planteavfall som blir kastet. Ja, noen bruker palme olje også, men vi som forbrukere kan velge bort slike produkter. Det er også mye fokus på dette, så mange produsenter velger å ikke bruke palme olje i fremstilling av "fornybart brennstoff". Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 3.September.2018 Del på Facebook Svart 3.September.2018 Vel all slik diesel som er i kommersielt salg i Norge nå inneholder palmolje. Så drit og dra. Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 3.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2018 Bårdp skrev for 1 time siden: Vel all slik diesel som er i kommersielt salg i Norge nå inneholder palmolje. Så drit og dra. Det var en veldig moden kommentar. Stemmer for øvrig ikke. https://www.tv2.no/a/9843735/ Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 3.September.2018 Del på Facebook Svart 3.September.2018 Knallipadden skrev 4 minutter siden: Det var en veldig moden kommentar. Stemmer for øvrig ikke. https://www.tv2.no/a/9843735/ Jo det stemmer nokk. Men her blander du jo epler og pærer. Det det er snakk om i den artikkelen du linket til er jo den andelen av biodiesel som oljeselskapene er påbudt å blande inn i vanlig autodiesel. Alt det so selges som ren biodiesel eller fornybardiesel om du vill inneholde palmolje. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.