Jump to content

Nye Yamarin 88DC


Solhaugen

Recommended Posts

Ser yamarin presenterer nye 88 DC på båter i sjøen neste helg, båten ser unektelig flott ut på de få bildene som er tilgjenelig, hele 29 fot lang og 295cm bred er dette en virkelig  voksen daycruiser i påhengersegmentet,.

 

Startprisen på 1190000,- virker fornuftig mtp størreslen, så kommer det litt ann på hvor mye ustyr som er standard å hvor mye man kjøpe ekstra å hva det koster, spennende blir det hvertfall, jeg skal selv på messen på aker brygge neste helg så gleder meg til å ta en nærmere kjikk på båten.

 

 

4C5C546F-B657-41A7-AD75-8CA6FA0E0D5F.jpeg

BD635AF7-D99B-405A-9009-378BE8ACA0A2.jpeg

B8DF2930-C143-4647-BF87-DCEA0B88ED5D.jpeg

D989B04B-F3D1-465B-ADAB-65D5D9423105.jpeg

A17C7D82-9C36-4A23-B1F9-AB5CC36FE177.jpeg

82F46FDE-55FD-49F2-924A-A20657C6C115.jpeg

55DEFF66-2B20-4595-B9B8-2EC6588DC44F.jpeg

Redigert av Solhaugen (see edit history)
Link to post

Jeg er en av de som synes daycruisere som er 25 fot+ ser utrolig rare ut med påhengs. 

 

For 1.2 millioner for daycruiser hadde jeg forøvrig heller kjøpt en gammel windy og latt profesjonelle pusse den opp etter alle kunstens regler + ny motor. Men jeg respekterer at folk liker ny plast, og ikke minst at det er praktisk.

 

Link to post

dette er vel noe man må venne seg til om man liker det eller ei, markedet for store påhengere er sterkt økende noe man også ser hos produsentene, legges mye penger i utvikling av store påhengere f.eks nye yamaha 425 (V8), suzuki 350, samt at volvo penta har kjøpt opp seven marine som er ledende innen store påhengere, jeg synes det er tøft med store speilbåter, eneste bakdelen med store utenbords er selvfølglig forbruket.

Link to post

hadde aldri vurdert den båten uten yamaha 425, ser selv på min askeladden c83 med 350, såpass må de være, hadde aldri vurdert den med 300, sikkert en grunn for at askeladden fjernet det minste motoralternativet fra prislista..er sikkert flere båtprodusenter som holder på medstørre daycruisere, uten at jeg vet noe:)

Link to post

Blir spennende å se en ny Yamarin, har hatt to stk selv de siste årene. Veldig gode båter. Ser også ut som de har klart å unngå et futurisk design, heldigvis. Litt skuffende hvis de ikke har satt inn en luke på dekk i en så stor båt?. C83 fra Askeladden blir nok også en tøff konkurrent. Jeg har ikke kjørt den selv, men innredning og plassutnyttelse syntes jeg selv var en innnertier...

 

 

Link to post
Solhaugen skrev for 6 timer siden:

hadde aldri vurdert den båten uten yamaha 425, ser selv på min askeladden c83 med 350, såpass må de være, hadde aldri vurdert den med 300, sikkert en grunn for at askeladden fjernet det minste motoralternativet fra prislista..er sikkert flere båtprodusenter som holder på medstørre daycruisere, uten at jeg vet noe:)

 

Hva er forbruket på din C83 med 350...?

Link to post
Worry II skrev 45 minutter siden:

Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke har dollbord på denne heller. :nonod: Tar det så mye av inneplassen ?

 

Hva skal du med dolbord på slike båter, ville uansett blitt en tynn stripe uten særlig å holde fast i. Jeg har aldri savnet dolbord på DC båter som har romslig utgang foran.. Men smaken er som baken osv...

Link to post

Med en bredde på 2,95 er jeg mest spent på hvordan Yanmarin har organisert løsningen under dekk og da spesielt løsningen med stikk køyen. Forhåpentligvis har de blitt inspirert av Askeladden C83 sin løsning med å utnytte bredden. Jeg tar det som en selvfølge at eget toalettrom endelig er på plass, om man har mulighet til å dusje inne hadde vært et stort pluss. Blir også spennende å se hvor mye stuveplass det er i båten, med en slik størrelse som kan innby til lengre turer for en liten familie bør dette være vektlagt.

Uansett er denne nyheten grunn nok til å ta turen til Aker brygge alene. 

Link to post
R.O skrev for 17 timer siden:

Ser også ut som de har klart å unngå et futurisk design, heldigvis.

 

De var jo på tur å lansere denne, futuristisk så det holder vil jeg si.   Sikkert en bra båt, men jeg kan også styre begeistringen min for dagens designmote
Denne ble kansellert , og hele konseptet/designet er nå overtatt av Silver  
http://batberge.no/Båter/Yamarin/Yamarin-81-DC

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Den nye yamahaen er som sagt veldig tung, 450kg, der er mye vekt på hekken på en slik båt, spørs om du henter ut så mye mer fart sammelignet med Yamaha 350, kanske litt raskere å få opp i plan siden 425 er råsterk i bunn å leverer mye kraft fra start, tviler den vil gi noe veldig høyere toppfart, blir spennende å spørre dem skikkelig ut på stand?

Link to post
On 9/2/2018 at 9:42 AM, Solhaugen said:

hadde aldri vurdert den båten uten yamaha 425, ser selv på min askeladden c83 med 350, såpass må de være, hadde aldri vurdert den med 300, sikkert en grunn for at askeladden fjernet det minste motoralternativet fra prislista..er sikkert flere båtprodusenter som holder på medstørre daycruisere, uten at jeg vet noe:)

 

Hva er grunnen til disse strenge kravene til motorytelse? Hva slags bruk er det som tilsier at 350 hk ikke er nok på en 29-fots båt?

Link to post

Båten min er registrert for 10 personer, bensintank er 320 liter, 100 liter ferskvannsstank, 25 liter dieseltank, 40 liter septiktank, i tillegg kommer alt løsøre som havner om ombord, redningsvester, klær, sengeklær, madrasser, dyner og you name it, vi snakker om en ferdiglastet båt over 3.5 tonn, ser ingen bakdel med stor motor, den jobber lettere å bruker dermed mindre, Suzuki 350 med duoprop er 10% billigere på forbruk sammenlignet med Suzuki 300.

har ingen kunnskap om de andre merkene, kun satt meg inn mitt eget båtopplegg?

i tillegg tror jeg andrehåndsverdien er bedre om man går for større motor, om det er tilfelle gjenstår å se, akkurat den biten har jeg ingen erfaring med da dette er mitt første båtkjøp, har verken kjøpt eller solgt båter tidligere, bare masse biler:)

Link to post
R.O skrev for 17 timer siden:

 

Der er omtrent samme som  T8 til Finnmaster. Og C83 er en del større, nye step designet som gjør den så «økonomisk»...

Godt å høre at forbruket er innafor, da jeg kjøpte båten tenkte jeg at 30 knop må være passe marsjfart, så da lå jeg på omtrent 55 liter i timen, har kjørt 60 timer i år, men de siste 10 timene ca så har jeg satt forbruket til l/NM å da ble det noe helt annet, bruker like mye bensin per nautisk mil på 30 knop som på 38, full gass viser 2.5 liter per nautisk mil, det er jo liter per nautisk mil man må se på, forbruk per time er uvesentlig:)

Link to post
15 minutes ago, jespebok said:

Med dobbelt installasjon kan man også ha joystick styring som gjør manøvrering til en lek.

 

Godt poeng! En slik båt med et halvt tonn på hekken kan fort bli vanskelig å manøvrere i vind. Jeg vil tro at båten vil prøve å vri seg med akterenden opp mot vinden og selv om den sikkert har baugthruster, er det begrenset hvor sterk sidevind den greier å motstå. Man har jo også fordelen av redundans i tilfelle motorhavari. Ulempen er dyrere vedlikehold, men det er vel i grunnen ikke noen stor endring i det totale utgiftsbildet.

Link to post
1 hour ago, Solhaugen said:

Båten min er registrert for 10 personer, bensintank er 320 liter, 100 liter ferskvannsstank, 25 liter dieseltank, 40 liter septiktank, i tillegg kommer alt løsøre som havner om ombord, redningsvester, klær, sengeklær, madrasser, dyner og you name it, vi snakker om en ferdiglastet båt over 3.5 tonn, ser ingen bakdel med stor motor, den jobber lettere å bruker dermed mindre, Suzuki 350 med duoprop er 10% billigere på forbruk sammenlignet med Suzuki 300.

har ingen kunnskap om de andre merkene, kun satt meg inn mitt eget båtopplegg?

i tillegg tror jeg andrehåndsverdien er bedre om man går for større motor, om det er tilfelle gjenstår å se, akkurat den biten har jeg ingen erfaring med da dette er mitt første båtkjøp, har verken kjøpt eller solgt båter tidligere, bare masse biler:)

 

Ja, det blir fort mye vekt å dra på, men du finner jo større båter, opp til dobbelt så tunge, som klarer seg med 350 hk. Riktig nok har vel disse noe lavere marsjfart, jeg vil tro litt under 30 knop er vanlig.

 

Men det er nok ikke riktig at en større bensinmotor bruker mindre fordi den "jobber lettere". Det er faktisk omvendt, noe din egen erfaring også tilsier, om det stemmer at forbruket per utseilt distanse er det samme i 38 knop som i 30 knop. Motoren din jobber jo lettere i 30 knop enn i 38 knop. På en bensinmotor regulerer man hastigheten/turtallet ved å strupe luftinntaket og dermed får man et visst strømningstap så lenge man ikke gir full gass, noe som går ut over virkningsgraden. For dieselmotorer stiller det seg imidlertid annerledes, ettersom de regulerer hastigheten/turtallet gjennom å regulere mengden drivstoff som sprøytes inn uten å strupe lufttilførselen. En dieselmotor er derfor relativt sett mer effektiv ved dellast enn en bensinmotor.

 

Jo større motoren er, desto større friksjonstap og varmetap får man og dette er en av årsakene til at så godt som alle motorer i moderne personbiler (som ikke er produsert i USA) har kompressor/turbo og relativt lite slagvolum. En bensinmotor har typisk høyeste virkningsgrad ved rundt 75% av maks effekt og mindre effektiv både ved lavere og høyere pådrag. Samtidig øker selvsagt båtens motstand gjennom vannet med hastigheten, med unntak av like før båten kommer opp i plan. En dieselmotor har tilnærmet samme virkningsgrad i store deler av registeret, men virkningsgraden faller en del helt i øverste delen av registeret. Så om det hadde vært en dieselmotor, ville det hatt noe for seg å sørge for at man ikke måtte opp i det øverste registeret i marsjfart, hvor virkningsgraden er lavere. Men slik er det ikke med bensinmotorer.

 

Med tanke på annenhåndsverdi, kan det godt hende du har rett i at det er lettere å få solgt båten med største motoralternativ. Hvorvidt dette oppveier ulempen ved høyere førstehåndsverdi, er imidlertid også et spørsmål man bør stille seg.

Link to post
Stradivarius skrev 11 minutter siden:

Samtidig øker selvsagt båtens motstand gjennom vannet med hastigheten, med unntak av like før båten kommer opp i plan. 

 

her er det også nyanser, dagens v-bunns skrog løfter seg også opp av vannet med økende hastighet, noe som gir mindre våt flate og motstand.  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
13 minutes ago, ivar said:

 

her er det også nyanser, dagens v-bunns skrog løfter seg også opp av vannet med økende hastighet, noe som gir mindre våt flate og motstand.  

 

Den løfter seg litt mer ut av vannet, men de dynamiske tapene øker generelt betydelige mer med hastigheten, så det vil mildt sagt overraske meg om en slik daycruiser det er snakk om her har mindre motstand i 38 knop enn i 30 knop.

 

Ta en titt her:

 

https://www.yamaha-motor.eu/no/binary/Körfakta Röd 2018 8-350hk_tcm122-727217.pdf

 

https://www.yamaha-motor.eu/no/binary/Körfakta Blå 2018 2%2C5-350hk_tcm122-727216.pdf

 

Du finner ikke ett eksempel på at samme båt går mer økonomisk i 38 knop enn i 30 knop. Jeg har ikke sjekket alle båtene selv, men jeg tør likevel påstå dette. For den saks skyld, jeg kan like gjerne påstå at du ikke finner et eneste eksempel på at samme båt kan redusere forbruket ved å øke farten, så lenge farten er høyere enn, la oss si, 25 knop.

 

Det er en temmelig universell lov som gjelder for denne typen båter at motstanden øker med hastigheten (så lenge man ikke passerer planingsterskelen). Hvis du kan gi eksempler på det motsatte, vil jeg være meget interessert i å se dem.

Link to post

at et skrog går mer økonomisk i 38 enn i 30 hører nok til sjeldenhetene ja.  Luftmotstanden begynner jo å gjøre seg gjeldende også, og den øker med kvadratet av hastigheten.      Ser ved et kjapt blikk på kjørefakta-dataene at du har helt rett mtp fartsområde, de fleste jeg så på går mest økonomisk ved 22-25 knop.   

Men ser også at største motoralternativ ofte viser lavere forbrukstall 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
2 hours ago, ivar said:

Men ser også at største motoralternativ ofte viser lavere forbrukstall 

 

Hvilke eksempler er det du sikter til? Jeg finner noen tilfeller, f.eks. hvor samme båt kan leveres med F115 og F130 hvor sistnevnte har lavere forbruk. Men det er en nyere og forbedret motor som faktisk veier mindre. I tillegg har det litt å si hvilken propell som er brukt. Ofte velges propellen slik at man skal oppnå maksimal effekt og det gjør at større motorer ofte ender opp med gunstigere propell for moderate hastigheter enn mindre motorer.

 

Nå finner jeg ikke informasjon om forbruket på den nye Yamaha 425, men jeg oppdaget at den faktisk har et kompresjonsforhold på 12.2:1, mens F350 bare har 9.6:1. Så den største motoren burde faktisk kunne ha høyere virkningsgrad. Til gjengjeld veier den nesten 100 kg mer, så det spørs hvor mye man sparer på en 29 fots båt, men det skal bli interessant å følge med på.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...