Kasper22 Svart 4.September.2018 Link til dette innlegget Svart 4.September.2018 Hvis du ser på Finnmaster T8, så bruker F300 mindre pr time og pr sjømil enn F250 ved 3500rpm Sitér dette innlegget Link to post
Stradivarius Svart 4.September.2018 Link til dette innlegget Svart 4.September.2018 1 hour ago, Kasper22 said: Hvis du ser på Finnmaster T8, så bruker F300 mindre pr time og pr sjømil enn F250 ved 3500rpm Det er nok utelukkende en konsekvens av at propellen er annerledes. F250 og F300 er jo den samme motoren, men med litt annen software som begrenser toppeffekten på F250 (og F225). Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 6.September.2018 Link til dette innlegget Svart 6.September.2018 ivar skrev On 04.09.2018 at 14.15: . Men ser også at største motoralternativ ofte viser lavere forbrukstall Stradivarius skrev On 04.09.2018 at 17.41: Hvilke eksempler er det du sikter til? I de tilfellen båten er litt undermotorisert vil vel en større motor kunne bruke mindre, da den lille motoren må jobbe hardt for å dytte opp båten. Men her er det variasjoner. Askeladden C65 har ifg Askeladden sine egen tall vesentlig høyere forbruk med 250hk enn med 200hk. I dette tilfellet er 200hk nok med krefter, så båten går opp i plan uten at motoren må presses. Går du på en 250 hk så må du mate 2 ekstra sylindere. Så riktig størrelse for den aktuelle båten er vel nøkkelen til et moderat forbruk... Sitér dette innlegget Link to post
amerelium Svart 7.September.2018 Link til dette innlegget Svart 7.September.2018 ...dette er en dud - en krysning av en Buster og en Ibiza, og uinteressant uten 425en. Ser ikke ut som en Yamarin lenger. Sitér dette innlegget Yamarin 80 DC / Verado V10 400 Link to post
GVH1979 Svart 7.September.2018 Link til dette innlegget Svart 7.September.2018 Da har jeg nettopp vært ombord i Yamarin 88dc og fått mine førsteinntrykk. Det var kun en (faktisk to) prototyper som var utstilt og ikke et ferdig produkt. Det ville bli gjort utbedringer på den ferdige båten i forhold til hva som var utstilt. For å starte med motordiskusjonen som har blitt diskutert i denne tråden så kommer ikke Yamarinen med 425hk de neste par årene regnet selger med, rett og slett på grunn av at dem ikke fikk tak i motorene. 90% av produksjonen blir solgt i USA og 10% går til Europa hvor ikke det var mye håp om å få tak den. Selger mente det muligens kom 2-3 motorer her til lands. Det blir nok mest 350hk å se på hekken på disse fremover. Så til min båt over selve båten: Mye bra og noe veldig skuffende. Det mest skuffende var at bildene av båten ihverfall lurte meg grundig. Hva som ser ut som stilige vinduer i skrogsiden er kun dekor og slettes ikke vinduer. De eneste vinduene i cabinen foran er to takvinduer som skal kunne åpnes for lufting. Det var ikke planer om å innstallere sidevinduer de nærmeste årene heller. Sengen foran i cabinen er av grei størrelse, men madrassen bør absolutt byttes ut til fordel med med noe som er tykkere enn 5cm. (Mulig det vil bli tilgjengelig som tilvalg) Under sengen er det et relativt stort stuverom. Hvorfor man ikke har laget en løsning hvor man slipper å fjerne madrassen for å komme til stuverommet er en gåte. Her burde det vært skuffer i front av sengen for enkel tilgang. Badet er ok i størrelse, det er mulighet for å dusje, men dette må gjøres sittende for voksne, små barn har fin ståhøyde her inne. Det er to måter å komme inn i stikk cabinen, begge er trange og kronglete. Man kan åle seg gjennom en "tunnel" fra cabinen eller "klatre" ned gjennom luken på uteplassen. Også her er madrassen altfor tynn til at noen over 30 kilo kan sove komfortabelt. Det er også merkbart lavere høyde nede enn i f.eks Askeladden C83 som i tillegg har en tykk og god madrass både i stikkcabin og hovedseng. Personlig ville jeg prioritert god soveplass for voksne i stikk cabin fremfor fremme i cabinen. Hvorfor? Fordi i en båt som innbyr til lengre turer og overnatting med barn er det en fordel å legge barna lengst borte fra "støyen" når de voksne sitter oppe å prater utover kvelden. Å få barn til å sove mens man selv bokstavelig talt sitter oppå dem og prater kommer til å bli vanskelig. Jeg skulle også likt å se en båt i denne klassen som har mulighet til stekeovn så man kan ordne seg varme rundstykker til frokost eller en pizzabit til kvelds/middag. Uteplassen er svært sosial og bredden på båten gjør at den oppleves romslig. Likevel ville jeg personlig foretrukket å droppe noe av "solsengen" bak for å få enda bedre plass oppi båten. Nå virker jeg kanskje veldig negativ til denne nyheten, det er jeg ikke. Båten er i det store og hele veldig fin, men her er det forbedringspotensiale, noe leverandør forhåpentligvis tar tak i før levering av ferdig produkt. Sitér dette innlegget Link to post
kaffekopp1 Svart 7.September.2018 Link til dette innlegget Svart 7.September.2018 Flere bilder. Jeg likte selve båten godt men jeg synes putekvaliteten på benker var dårlig. Videre synes jeg også førerstolene var dårlige. Har selv en Yamarin 79DC 2018. Kvalitetsfølelsen på stoler og puter er betydelig bedre på min 79DC. Jeg må tro dette blir forbedret før den skal i produksjon. Ellers synes jeg anker/taukassene bak virket mye grunnere enn på 79DC selv om de var mye større er jeg usikker på effektiv utnyttelse. Jeg har i en kasse bak på min egen båt ekstra tau i bunn, en fender kule og deretter 4 fendere oppi da de går inn i høyden. Med ankervinsj i den andre kassa er dette helt perfekt. Har litt vanskelig for å tro denne gjør 45 knop med en 350 bakpå. Skulle gjerne hatt min 79DC i forstørret versjon med kabinløsning og stikkabinløsning fra 88DC. Det likte jeg godt. Sitér dette innlegget Link to post
kaffekopp1 Svart 7.September.2018 Link til dette innlegget Svart 7.September.2018 Bilder Sitér dette innlegget Link to post
GVH1979 Svart 7.September.2018 Link til dette innlegget Svart 7.September.2018 kaffekopp1 skrev 11 minutter siden: Bilder Jeg fikk bekreftet at stolene ville bli byttet ut til fordel for noen av bedre kvalitet. Det vil også komme ryggstøtte/pute på benken som blir vippet opp når man skal ned i stikkcabinen, altså bak førerstolen. I tillegg skulle det komme flere koppholdere. Regner også med at de endrer den "hanskeromsløsningen" til babord for kartplotteren. Den var mildt sagt merkelig. Med tanke på løsningen på stikcabin må jeg si at Askeladden C83 stikker av med en soleklar seier etter mitt syn. Ellers enig i mye av det du påpeker. Sitér dette innlegget Link to post
kaffekopp1 Svart 7.September.2018 Link til dette innlegget Svart 7.September.2018 Utstyrsliste Sitér dette innlegget Link to post
jespebok Svart 7.September.2018 Link til dette innlegget Svart 7.September.2018 Var en tur og så på båten og pratet en del med selger i dag. Har absolutt potensial men som nevnt over her er både puter og stoler av for dårlig kvalitet. En del finish som bør endres på før de går i produksjon. Ei heller ingen mulighet for dobbelt motor installasjon. Men absolutt en båt med potensiale. I denne klassen kan man jo også vurdere en Flipper 880 som et godt alternativ. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 7.September.2018 Link til dette innlegget Svart 7.September.2018 For meg virker dette som en båt for båtmessa i 2019. Hvorfor så hastverk ? Kan ikke levere denne båten som vist på messa. Sitér dette innlegget Link to post
kaffekopp1 Svart 7.September.2018 Link til dette innlegget Svart 7.September.2018 De burde hatt vinduene i kabinen på plass og bedre interiør før de viste den frem. Sitér dette innlegget Link to post
anders1234 Svart 8.September.2018 Link til dette innlegget Svart 8.September.2018 Trolig et forsøk på å få tilbakemeldinger på produktet før det sette i produksjon. Da treffer man bedre når båten kommer for salg og har mulighet for å justere inn etter forventningene til de som skal kjøpe. Helt vanlig i bilbransjen med konseptbilene f. eks. Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 8.September.2018 Link til dette innlegget Svart 8.September.2018 Virket relativt trangt inn til midt kabinen? Det er ingen luke i dekk, er det alternativ utgang fra midt kabinen..? Vet ikke om jeg hadde lagt begge ungen langt inne i en trang midtkabin uten flere utganger.... Bysse er ofte for liten i disse båtene, her har folk ulike krav, selv syntes jeg det å lage mat ombord er en viktig del av båtlivet. Sitér dette innlegget Link to post
kaffekopp1 Svart 8.September.2018 Link til dette innlegget Svart 8.September.2018 R.O skrev 1 time siden: Virket relativt trangt inn til midt kabinen? Det er ingen luke i dekk, er det alternativ utgang fra midt kabinen..? Vet ikke om jeg hadde lagt begge ungen langt inne i en trang midtkabin uten flere utganger.... Bysse er ofte for liten i disse båtene, her har folk ulike krav, selv syntes jeg det å lage mat ombord er en viktig del av båtlivet. Det er utgang bak førerstolen. Altså to utganger. Lager selv mye mat og nesten aldri halvfabrikat. Har ikke hatt noen problemer med min enkle pantry utover at den blir for varm selv på laveste innstilling.ihvertfall ved bruk av emaljerte jerngryter. ikke noe problem å steike solide biffer. Må planlegge bare. Maten holder seg varm i en jerngryte med lokk den tiden det tar å koke poteter eller omvendt. Spent på hvordan det ferdige produktet blir selv om jeg aldri kommer til å kjøpe noe større enn hva jeg har i dag i DC klassen. Saga / Marex / Skilsø / Vikernes er drømmen videre. Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 8.September.2018 Link til dette innlegget Svart 8.September.2018 kaffekopp1 skrev 42 minutter siden: Spent på hvordan det ferdige produktet blir selv om jeg aldri kommer til å kjøpe noe større enn hva jeg har i dag i DC klassen. Saga / Marex / Skilsø / Vikernes er drømmen videre. Litt enig her, et spennende konsept. Som en ren daycruiser med sporadisk overnatting er den sikker topp, men vil fortsatt være trang som turbåt. Skal jeg først bruke mye penger på båt (700' ++) så skal jeg kunne snu meg på dass, stå oppreist og skifte i cabinen og tusle i seng uten å krype og åle... Sitér dette innlegget Link to post
Stradivarius Svart 8.September.2018 Link til dette innlegget Svart 8.September.2018 On 9/6/2018 at 2:38 PM, R.O said: I de tilfellen båten er litt undermotorisert vil vel en større motor kunne bruke mindre, da den lille motoren må jobbe hardt for å dytte opp båten. Men her er det variasjoner. Askeladden C65 har ifg Askeladden sine egen tall vesentlig høyere forbruk med 250hk enn med 200hk. I dette tilfellet er 200hk nok med krefter, så båten går opp i plan uten at motoren må presses. Går du på en 250 hk så må du mate 2 ekstra sylindere. Så riktig størrelse for den aktuelle båten er vel nøkkelen til et moderat forbruk... Det er vel her jeg mistenker at det hersker en del myter når det gjelder bensinmotorer. En bensinmotor har i utgangspunktet lavere virkningsgrad når den jobber "lett", mens mange later til å tro at det er omvendt, muligens fordi det er slik med dieselmotoren. Det man ser i noen tilfeller, f.eks. med Finnmaster T8, er at den minste motoren er utstyrt med en annen propell enn den største motoren, for å kunne nå maks turtall og effekt. Konsekvensen av dette er at den minste motoren faktisk jobber lettere enn den største motoren på lavere turtall, på grunn propellen som er lettere å drive. Resultatet av dette er høyere forbruk, altså stikk i strid med teorien om at motoren bruker mindre når den jobber "lett". Fordelen med dette eksempelet med F250 og F300 er at dette på de aller fleste områder er den samme motoren. Den eneste forskjellen ligger i softwaren for å begrense ytelsen til F250 i det øverste registeret. Men vekten er den samme og ytelsen på lave til middels høye turtall er den samme. Men siden det er vanlig å velge propell med utgangspunkt i at man skal kunne utnytte motorens maksimale effekt, ender F250 opp med en propell som er litt lettere å drive rundt. På Finnmaster T8 er propelldiameteren den samme, men stigningen er litt lavere på F250 enn på F300. Resultatet er at F250 jobber litt lettere på moderate turtall og har litt høyere forbruk. Dette har forøvrig ingen ting å gjøre med å komme opp i plan så lenge vi snakker om båter som selv med de minste motoralternativet er gode for en toppfart på nærmere 40 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 9.September.2018 Link til dette innlegget Svart 9.September.2018 Overrasket over at de ikke har store skrogvinduer i sidene. Det gir ufattelig mye lys, romfølelse og glede - særlig blant de yngste. Noe av det kjekkeste med å våkne i vår gamle båt (Finnmaster T7), var når lettmatrosen ville kikke ut vinduene på fiskene! Sitér dette innlegget Link to post
Dissern Svart 10.September.2018 Link til dette innlegget Svart 10.September.2018 Etter å ha sett på diverse bilder så må jeg si jeg er skuffet. Ingen store vinduer i skrogside, puter og stoler som ser ut til å være av "enkel" kvalitet, liten pentry, dårlig armstøtte ved førerstol og passasjerstol foran, dårlig plass i 2. kabin, ingen vindu i toalettrom og ikke flatt gulv gjennom båten. Slik den fremstår nå så faller den gjennom ift. Askeladden C83 og Finnmaster T8 etter min mening. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 10.September.2018 Link til dette innlegget Svart 10.September.2018 On 9/3/2018 at 3:41 PM, anders1234 said: Håper det er plass til dobbeltmotorisering på denne. Yamaha 425 blir sikkert en veldig fin motor, men den er sabla tung også.... 2*225 Merc V6 ville vært helt fantastisk på denne båten :-) nye Mercury V8 er jo eksepsjonelt lette! 239kg vil tro vekta har litt å si selv på båter på den størrelsen og Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Tomera Svart 10.September.2018 Link til dette innlegget Svart 10.September.2018 Ser det skrives en del ang vekt av motorer. En viktig ting og huske på når vi er inne på dette temaet, er bæringen i hekken. Hvis en båt er konstruert for og gå med en motor som er 450 kg, vil det ikke være heldig å utstyre den med en som er 250 kg. Dette har med balansen i skroget og gjøre, og har stor innvirkning på sjøegenskapene. Ser det nevnes at det hadde vært bedre med 2x200. Veeell, uansett merke, så vil 2x200 veie mere enn singel 425. Vanligvis ville også en slik båt hatt innenbords installasjon, noe som ofte veier betraktelig mere enn 450 kg (Eller 432 kg som er vekta på 425 XTO fra Yamaha). Var forøvrig også ombord i denne nyheten under messa i helga, og deler synspunktene ang interiøret, samt løsninga med aktercabin. Er egentlig heller ikke noen fan av de nye ''plotterne'' som skal styre de fleste funksjoner ombord. Vil selv velge hvilket navi system jeg er komfortabel med, men hær er det nokk smak og behag. Min favoritt i denne klassen er fortsatt Ibiza 811, som leverer en langt bedre kvalitetsfølelse, selv om den er noe mindre. Blir spennende og se produksjonsmodellene av denne båten, og lese litt tester:-) Sitér dette innlegget Link to post
Fortego Svart 11.September.2018 Link til dette innlegget Svart 11.September.2018 jespebok skrev On 7.9.2018 at 22.33: I denne klassen kan man jo også vurdere en Flipper 880 som et godt alternativ. Hvis bokomfort er av betydning, så er jo Flipper 880 totalt overlegen denne Yamarinen. Men det er to helt forskjellige båter. Yamarinen er lavere og mer sportslig i fremtoningen etter min mening. Men fartsressursene er potensielt store også i Flipper. Personlig hadde jeg ikke vært i tvil, og helt klart valgt Flipper, selv om jeg likte utsendet til Yamarin 88 DC Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Lingefan Svart 12.September.2018 Link til dette innlegget Svart 12.September.2018 Jeg ble også skeptisk til 88 dc. Men det var en prototype. Lilevel må jeg si jeg ikke likte innredningen i cockpit. Hele båten blir dessuten for billigpreget. Toyota-følelsen tok overhånd dessverre. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
amerelium Svart 12.September.2018 Link til dette innlegget Svart 12.September.2018 Askeladden c83 er nydelig Sitér dette innlegget Yamarin 80 DC / Verado V10 400 Link to post
Kenneth82 Svart 13.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2019 Kort film fra Hamnen Play; https://hamnenplay.solidtango.com/video/180919-yamarin-88dc--2 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.