Jump to content

Beskrive noen teknikker for å overleve på sjøen?


Sjark1982

Recommended Posts

Spørsmålet ditt er veldig åpent formulert og man kan(det er gjort) skrive ikke bare en men flere bøker om temaet. Du ender derfor opp med litt flåsete svar, selv ville mitt svar være "ikke dø".

 

Spesifiser gjerne i hvilken situasjon du vil overleve.

 

Er du nært land eller i åpent hav.
Brenner båten?
Lekker båten?
Har du falt over bord?
Hvilken båt er det?
Er du alene?
Hvor mye penger har du til disposisjon?

 

Det mest generelle rådet jeg kan gi deg dersom ting har gått galt er dersom båten ikke brenner eller synker fort er å holde deg ved båten.

 

Det beste rådet jeg kan gi deg er antagelig å planlegge nøye slik at du unngår å havne i en situasjon der du kjemper for å overleve.

 

Men det er et interessant tema, vi vil aldri bli ferdig med å diskutere det. Gi oss noen hint om hvilken situasjon vi prater om så setter vi i gang. Jeg vet forresten best, de andre synser bare.

Link to post

Mulig midtpinne vet best, men jeg er temmelig sikker på at jeg er skikkelig god, kanskje en av de bedre, til å overleve på sjøen. Det at jeg sitter her i dag, er et bevis på at jeg alltid har tatt så gode vurderinger at jeg har overlevd ALLE turer jeg har hatt på sjøen. Jeg har heller aldri vært i livsfare, og det må jo bety at jeg alltid har hatt god sikkerhetsmargin. 

 

Jeg er faktisk bedre enn alle som ikke har overlevd. Og det er forsåvidt alle dere andre også. 

 

? 

 

nok flås fra meg

Link to post

Etter over 10 år i tjeneste på frivillig redningsskøyte kan jeg av egen erfaring si at de aller fleste havarier og nødsituasjoner kan unngås ved å:

  • Vite hvor man er på kartet og hold etterrettelig utkikk(og nei, NAF veibok holder ikke)
  • Følg sjøveisreglene, og nei hakkespettboken holder ikke
  • Tilpasse fart etter forhold, som regel mye lavere enn du tror
  • Nattseilas er for kvalifiserte båtførere , fritidsbåter og spesielt de uten radar bør i de fleste tilfeller holde seg til kai om natten
  • Å være ajour med vedlikehold ihht. motor og utstyrsprodusentenes anbefalinger, samt å følge rutiner for daglig ettersyn
  • Inneha kunnskap om sin båt og motor, det er gjerne nok å lese brukermanualene som hører til
  • Hvis det er tvil, så er det ikke tvil -da skal man snu eller la vær. "Skal bare" er det ingenting som heter på sjøen
  • Bruke og ha tilgjengelig det sikkerhetsutstyr som er anbefalt for båtstørrelse og farvann, VHF er et "må ha" objekt, pyroteknikk er undervurdert. Øv på å bruke de forskjellige dingsene
  • Ring kystradioen på 120 eller varsle på vhf ch 16 før det går helt gale, gjør alle ombord kjent med varslingsrutiner 
  • Redningsvest PÅ, alltid når man er i åpen båt eller på dekk,  om båten er 5 eller 15 meter..
  • Vær edru og uthvilt

Og skulle ulykken være ute har jeg noen stikkord også

  • Alt annet enn ULL er bare TULL når vi snakker om innerbekledning utenfor sommersesongen
  • Vanntett pose til mobilen og ekstra batteri til den håndholdte VHFén
  • En lukket boks med sjokolade, energidrikk og noen kjeks som fornyes hvert år er lurt sammen med et par flasker vann
  • tynn Vakumpakket redningsdrakt til å ta utenpå klær koster ikke allverden og tar ikke stor plass
  • wirekutter for seilere! -mang en båt har gått ned etter rigghavari fordi masten slår hull i skroget lenge etter havariet...
  • Skikkelig anker med egnet kjetting/blyline, samt drivanker kan avdramatisere de fleste situasjoner betydelig, båtprodusentenes medfølgende anker, spesielt på skjærgårdsjeeper er ofte 100% ubrukelig -øv på å bruke!
  • Med mindre båten brenner, eller går ned er det sjeldent lurt å forlate den
  • Vurder strandsetting om mulig
  • Tenk på mannskapet og deg selv før båten 
Link to post

Det var en interessant episode for litt siden hvor en kar overlevde fall i sjøen ved faktisk å slippe båten han hadde fått fatt i (da den sto i gir og kjørte feil vei) og ta av seg redningsvest for å svømme isteden, så situasjonen kan variere hvor vanlige råd ikke gjelder lenger.

 

Dog vil jeg si at som jeg ser det (nybe), må håndholdt VHF festet på redningsvesten være tingen.

Link to post
13 hours ago, Duppe said:

Det var en interessant episode for litt siden hvor en kar overlevde fall i sjøen ved faktisk å slippe båten han hadde fått fatt i (da den sto i gir og kjørte feil vei) og ta av seg redningsvest for å svømme isteden, så situasjonen kan variere hvor vanlige råd ikke gjelder lenger.

 

Dog vil jeg si at som jeg ser det (nybe), må håndholdt VHF festet på redningsvesten være tingen.

 

Denne overlevende var vel ingen ringere enn tidligere styreleder i NSSR som gjorde stort sett alle de feil man kan gjøre så jeg ville ikke ha brukt ham som "eksperten", dessverre.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Kyrholmen skrev On 2.9.2018 at 14.13:

wirekutter for seilere! -mang en båt har gått ned etter rigghavari fordi masten slår hull i skroget lenge etter havariet...

Har du eksempel på dette? Jeg har knekt 3 master, sett mange fler mastehavarier, og kjenner mange som har ødelagt masta. De som har knekt masta på havet har hatt utstyr til å kappe, innaskjærs skjer skrogskadene i det masta faller ned. Kjenner ingen tilfeller der båten har gått ned som følge av mastebrekk. Jeg er enig i at en skal ha med wirekutter (og kunne bruke den). Men hadde vært interesant å vite om praktiske eksempler.

 

Vil ikke ha behov for supplering av sikkerhetsutstyr for å krysse atlantern, så har det jeg mener er riktig utstyr (og kan bruke det). Men for meg er spørsmålet feil, faller en på sjøen er man død. Regel nr 1 er å holde seg ombord.

 

Når det er 20 grader i vannet og under en kilometer til land bryr jeg meg filla om alle prosedyrer. Da overlever man hvis man opptrer rasjonelt.

Link to post

Enig i at det viktigste er å holde seg oppe i båten som holdes flytende. 

 

Men hvis det over av en eller annen grunn ikke ikke er situasjonen har jeg følgende sikkerhetsutstyr:

 

Trådløs dødmannsknapp

Oppblåsbar flytevest

Når det er kaldt i vannet bruker jeg flytedress med ullundertøy i tillegg til flytevest 

Badestige

Fastmontert VHF med DSC

Redningsflåte

Håndholdt VHF 

Vanntett mobiltelefon 

PLB 

Satelittelefon 

 

Og jeg plasker stort sett rundt på Mjøsa med en avstikker eller to til Østersjøen og Vänern i løpet av året. 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...