Jump to content

Edit History

Midtpinne

Midtpinne

Avgjørelsene om lovverk og reguleringer skjer nasjonalt.

Avgjørelser om konsesjoner skjer på fylkesnivå.

Arealplaner lages lokalt selv om det i alle fall i Troms har vært jobbet med felles arealplan for flere kommuner.

 

Fylkesmannen er en del av forvaltninga og følger regler og lover, du klarer ikke påvirke ham/henne såfremt du ikke har et virksomt lobbyapparat tilgjengelig.

 

Man velger lokale, nasjonale og fylkespolitikere og man kan komme med innspill når arealplanen lages. Saken er at man må gjøre jobben sin, ellers får de som gjør jobben sin det slik de vil. Og slik bør det egentlig være.

 

Jeg har jobbet med dette i mange år og sitter som leder i en lokal miljøorganisasjon som har jobbet med problemstillingen i over 10 år. Vi har klart å få fjernet ett anlegg som lå midt i et gyteområde for en lokal torskestamme. Det tok flere år med jobbing med lokale politikere. Vi klarte ikke påvirke fylkesmannen på noe vis. Vi fikk stoppet anlegget ved å få kommunepolitikerne til å vedta et midlertidig byggeforbud i strandsona i det aktuelle området. Siden anlegget hadde en midlertidig konsesjon måtte det fjernes når konsesjonen gikk ut.

 

Det er selvfølgelig trist at vi måtte gjøre det på den måten, da vi samtidig stoppet alle andre utbygginger. Heldigvis var det ingen andre. Byggeforbudet er nå opphevet, og vi jobber med andre arealplan siden anlegget ble fjernet.

 

Lokalpolitikere her har en helt annen innstilling nå enn tidligere. De ser at det ikke blir mange arbeidsplasser i denne kommunen og penger får vi heller ikke da eierne ikke bor her. Men oppdrettsnæringa er stor og den genererer mye skattekroner og mange arbeidsplasser. Man må forstå at den er kommet for å bli og den skal vokse. Det vi kan jobbe for er at den vokser på en miljøvennlig måte. Jeg har tro på det, og jeg ser store forandringer i måten næringa jobber på nå kontra for 10-15 år siden. Det er selvfølgelig ikke frivillig, og det er det vi kan påvirke. Hvilke rammer skal de får, hva skal de få lov til å gjøre.

 

Nå har både FRP og AP brukt muligheten til å sette inn fiskeriministere med enten eierskap eller ansettelsesforhold i oppdrettsnæringa. Da vet vi vel hva de tenker. Og de tenker rett, la oss bygge opp en stor næring som vil gi oss enorme eksportinntekter i mange år. Jeg er enig i dette målet, jeg liker å bo i ett land med masse penger.

 

Vår oppgave blir å vise at det finnes en grense for hva vi godtar. Så får politikerne lage lover som gjør at vi kan få ei miljøvennlig oppdrettsnæring som er lønnsom.

 

Litt på siden:

Måten vi gir bort allmenningen på er at slags ran av befolkningen. Retten til indre og ytre allmenning har stått siden Magnus Lagabøters landslov og videreført i de siste oppdateringer av grunnloven. Dette ligner på det som skjedde da kvotesystemet ble innført. Staten gir bort rettigheter til vann og land, disse rettighetene får så en enorm verdi som kan omsettes samtidig som folket har mistet retten til områdene uten kompensasjon.

 

Midtpinne

Midtpinne

Avgjørelsene om lovverk og reguleringer skjer nasjonalt.

Avgjørelser om konsesjoner skjer på fylkesnivå.

Arealplaner lages lokalt selv om det i alle fall i Troms har vært jobbet med felles arealplan for flere kommuner.

 

Fylkesmannen er en del av forvaltninga og følger regler og lover, du klarer ikke påvirke ham/henne såfremt du ikke har et virksomt lobbyapparat tilgjengelig.

 

Man velger lokale, nasjonale og fylkespolitikere og man kan komme med innspill når arealplanen lages. Saken er at man må gjøre jobben sin, ellers får de som gjør jobben sin det slik de vil. Og slik bør det egentlig være.

 

Jeg har jobbet med dette i mange år og sitter som leder i en lokal miljøorganisasjon som har jobbet med problemstillingen i over 10 år. Vi har klart å få fjernet ett anlegg som lå midt i et gyteområde for en lokal torskestamme. Det tok flere år med jobbing med lokale politikere. Vi klarte ikke påvirke fylkesmannen på noe vis. Vi fikk stoppet anlegget ved å få kommunepolitikerne til å vedta et midlertidig byggeforbud i strandsona i det aktuelle området. Siden anlegget hadde en midlertidig konsesjon måtte det fjernes når konsesjonen gikk ut.

 

Det er selvfølgelig trist at vi måtte gjøre det på den måten, da vi samtidig stoppet alle andre utbygginger. Heldigvis var det ingen andre. Byggeforbudet er nå opphevet, og vi jobber med andre arealplan siden anlegget ble fjernet.

 

Lokalpolitikere her har en helt annen innstilling nå enn tidligere. De ser at det ikke blir mange arbeidsplasser i denne kommunen og penger får vi heller ikke da eierne ikke bor her. Men oppdrettsnæringa er stor og den genererer mye skattekroner og mange arbeidsplasser. Man må forstå at den er kommet for å bli og den skal vokse. Det vi kan jobbe for er at den vokser på en miljøvennlig måte. Jeg har tro på det, og jeg ser store forandringer i måten næringa jobber på nå kontra for 10-15 år siden. Det er selvfølgelig ikke frivillig, og det er det vi kan påvirke. Hvilke rammer skal de får, hva skal de få lov til å gjøre.

 

Nå har både Høyre og AP brukt muligheten til å sette inn fiskeriministere med enten eierskap eller ansettelsesforhold i oppdrettsnæringa. Da vet vi vel hva de tenker. Og de tenker rett, la oss bygge opp en stor næring som vil gi oss enorme eksportinntekter i mange år. Jeg er enig i dette målet, jeg liker å bo i ett land med masse penger.

 

Vår oppgave blir å vise at det finnes en grense for hva vi godtar. Så får politikerne lage lover som gjør at vi kan få ei miljøvennlig oppdrettsnæring som er lønnsom.

 

Litt på siden:

Måten vi gir bort allmenningen på er at slags ran av befolkningen. Retten til indre og ytre allmenning har stått siden Magnus Lagabøters landslov og videreført i de siste oppdateringer av grunnloven. Dette ligner på det som skjedde da kvotesystemet ble innført. Staten gir bort rettigheter til vann og land, disse rettighetene får så en enorm verdi som kan omsettes samtidig som folket har mistet retten til områdene uten kompensasjon.

 



×
×
  • Create New...