knekk Startet 3.September.2018 Link til dette innlegget Startet 3.September.2018 Som sagt i tittelen er vi på jakt etter nye innvendige puter til vår Scanmar 33! Alle putene skal byttes ut, inkludert de til forpiggen og akterkabinen, hvor vi da ønsker relativt god komfort. Vi var inne på tanken med å sy dem selv, men konkluderte etterhvert med at vi også vil bytte innmat, så da blir det nok like greit å ansette noen som har peiling til å lage hele røkla for oss. Derfor tenkte vi å høre om noen har erfaring med flinke folk eller bedrifter i Oslo-området som kan gjøre jobben til en ok pris? Vi lurer også litt på hvordan man bør gjøre det i forhold til maler / mål. Vi har målt etter beste evne og tegnet opp en skisse, men det er jo et par steder med litt skråe kanter osv. Sammenlagt blir det vel rundt 10-12 kvatratmeter pute i litt forskjellige former. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 3.September.2018 Link til dette innlegget Svart 3.September.2018 (redigert) Vet at flere bruker et firma som heter Skisma. Ser de har annonse på finn dot no. Redigert 3.September.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 4.September.2018 Link til dette innlegget Svart 4.September.2018 Dette er ikke så vanskelig. Jeg har gjort dette selv. Her er noen tips: - Skumgummien må skjæres en cm for stor I alle retninger for å få rette spenn I madrasser og puter - Det beste redskapet å skjære med er en egene kniv designet for skumgummi. Men en god gammeldags elektrisk brødkniv gjør nytten (to kvivblad som går vekselvis frem og tilbake). Ingen ide og prøve tepetkniv. - Om man vil hagode ryggputer med korsryggstøtte finnes det runde stenger I skumgummi. Skav av en bit på langs av disse og lim de til putene. - Klipp opp stoffet for hver pute slik at det blir 6 biter(sider) og sy disse sammen. Ikke fall for fristelsen til å bare brette over hjørnene på puta. Det blir ikke pent. Om man vil kan man sy inn "snor" eller kantbånd for å pynte og gjøre slitekanter bedre/penere. - Bruk knapper fra ene til andre siden av putene for å låse stoffet til putene. Det finnes knapper hvor man kan felle stoffet inn I knappen slik at de blir identisk med rewsten av stoffet. På baksiden kan man godt bruke flisekryss. Fest tråden I knappen som en løkke 1-2 cm kortere en tykkelsen på madrassen. Dra løkken igjennom med en heklenål og fest løkken på baksiden med fliekryss. (Om man har råd bruker man knapp her også) - Husk at endel møbelstoff krever en litt kraftigere maskin, og at impregneringen I møbelstoffet kan feste seg I maskinen der nålet går inn I maskinen Sitér dette innlegget Link to post
Kvalitetstid Svart 5.September.2018 Link til dette innlegget Svart 5.September.2018 Følger Sitér dette innlegget Link to post
Albinisten Svart 5.September.2018 Link til dette innlegget Svart 5.September.2018 Salmaker Engh, holder til på Røa om jeg ikke husker helt feil. Tror de leverer god kvalitet. Gjorde en forespørsel dit for noen sesonger siden selv, husker ikke helt hva det tilbudet kom på, men i sum hadde vi såpass mye annet hengende vedlikeholdskostnader at puter og madrasser ble nedprioritert. Men utfra hva jeg så når jeg var der ute og prata med de så virka det som en meget seriøs aktør. Sitér dette innlegget Link to post
knekk Svart 6.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2018 Tusen takk for gode tips! Jeg sjekket ut skisma, men de ligger nok litt for langt unna til at det går, tror det beste er å få levert de gamle putene inn, siden det visstnok ikke er lett å oppdrive maler for denne båtmodellen. Det er nok ikke aktuelt for oss å gjøre det på egenhånd, da vi mangler både symaskin og gjerne vil ha noen som har peiling til å gjøre det med tanke på tidsbruk, men takk igjen for detaljert svar, morsomt å tenke gjennom hvordan det gjøres! Foreløpig har vi tatt kontakt med en leverandør av skumplast her i oslo, som har sagt at de kan lage innmaten i god kvalitet til oss, også sendte vi en mail til salmaker Engh for å høre om trekkene, de virket flinke ut fra nettsiden i alle fall! Kan fortsette å oppdatere ettersom vi finner en løsning! Sitér dette innlegget Link to post
Tone Kari Svart 2.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2020 Hei knekk! Jeg lurer på hvordan prosjektet deres gikk med nye puter til scanmar 33? Vi har nettopp kjøpt samme type båt og jeg vurderer hvordan vi kan rense eller skifte ut putene. Har tenkt på å ta av trekk som er helt fint og vaske de godt i maskin. Skumgummien vurderer jeg å rense eller kjøpe ny og skjære til selv. Finnes det et firma som selger skumgummi spesielt egnet for båt tro? Hvilket firma brukte dere til å få laget nye puter? Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 2.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2020 Jeg kjøpte nye madrasser på Jysk og skar de til med en skarp Glava isolasjonskniv. Det gikk egentlig ganske fort. Jeg tror ikke det er noe som heter «marin skumgummi», men hva vet vel jeg... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.