MorganX Startet 4.September.2018 Del på Facebook Startet 4.September.2018 (redigert) Hei, skal lakkere den dekorstripen i burgunder/vinrød på en Skibsplast og i den forbindelse lurer jeg på hva som er best å lakke med av polyurethan eller 2 komp billakk? Hvem er sterkest og mest holdbar av de 2 ? Redigert 4.September.2018 av MorganX (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 5.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2018 Er det ingen som vet hvilke lakk som er best og mest holdbar å bruke til lakkering av dekorstripe på båt av de 2 overnevnte lakktypene? Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 5.September.2018 Del på Facebook Svart 5.September.2018 Hva som er best vet jeg ikke, men jeg brukte denne http://www.yachtpaint.com/gbr/diy/products/finishes/perfection.aspx på en askeladden 14 ca i 1990. Sitter fast enda og blir blank og fin ved polering og voksing. Det er polyurethanbasert, det var det jeg fikk anbefalt i sin tid. Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 5.September.2018 Del på Facebook Svart 5.September.2018 Et godt alternativ er kanskje å få foliert stripen? Mer resistent mot fendergniss/riper, og relativt enkel å fornye etter noen år? Mvh Tor Arild Sitér dette innlegget Link to post
Navic II Svart 6.September.2018 Del på Facebook Svart 6.September.2018 MorganX skrev On 4.9.2018 at 17.15: Hei, skal lakkere den dekorstripen i burgunder/vinrød på en Skibsplast og i den forbindelse lurer jeg på hva som er best å lakke med av polyurethan eller 2 komp billakk? Hvem er sterkest og mest holdbar av de 2 ? Spørsmålet ditt oppveier seg selv. 2-k billakk er Polyurethan lakk. Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 6.September.2018 Del på Facebook Svart 6.September.2018 (redigert) Jeg er veldig fornøyd med Jotun shipoline 1k. https://www.jotun.com/no/no/b2c/products/boats/topcoats/yachting-shipolin.aspx Og slik pensel. http://www.herholdt.no/index.php?route=product/product&product_id=2737 Har brukt denne skips malingen på flere båter. Er du nøye og bruker slik pensel får du en fin og glatt overflate. Malingen er også sterk. Har malt hele båter med denne og du får blandet den i rett farge hvis du har fargekode. Redigert 6.September.2018 av Knallipadden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 6.September.2018 Del på Facebook Svart 6.September.2018 Litt mer presist: Du kan finne ulike typer lakk (maling) som en-, to- eller trekomponent. Det vanligste for top-coat innen industri og f eks billakkering er to-komponent i polyuretan. Da er komponent nr to vanligvis en herder (curing agent / activator), men den kan også være bare for å tynne ut. (reducer). Så kan du også finne billakk og industrilakk i andre kvaliteter som f eks akryl eller polyuretanforsterket akryl. På biler vil man vanligvis avslutte med en klarlakk i polyuretan på toppen. Innen industri bruker man i tillegg også polyuretan som kommer som en-komponent og som tre-komponent. Dette er for det meste til militærsystemer, (kjøretøy, fly, missiler osv). En-koponent er særlig hendig når man skal ha mulighet for å ta med seg produktet ut i felten og f eks omlakkere stridsvogner, containere osv under litt kummerlige forhold. Da er det greit å slippe å måtte blande og røre så mye. Tre-komponent er blant annet aktuelt når en polyuretanmaling skal leveres med f eks spesielt lav glans. Mitt råd er at du går til en fargehandler eller en billakkeringsbedrift og får hjelp med å blande opp korrekt farge. De vil da også kunne fortelle deg om du bør avslutte med en klarlakk og evt hvilken type det bør være. Mest sannsynlig vil lakken (malingen) du blir tilbudt være en eller annen form for to-komponent polyuretanmaling men det kan også være at de foreslår f eks akryl som base og polyuretan klarlakk på toppen. Merk også at i Norge brukes begrepene lakk og maling om hverandre. På engelsk skiller man mellom paint (farget maling/lakk) og laquer / clear coat. (klarlakk). Sitér dette innlegget Link to post
Navic II Svart 6.September.2018 Del på Facebook Svart 6.September.2018 HansH skrev 5 minutter siden: Litt mer presist: Du kan finne ulike typer lakk (maling) som en-, to- eller trekomponent. Det vanligste for top-coat innen industri og f eks billakkering er to-komponent i polyuretan. Da er komponent nr to vanligvis en herder (curing agent / activator), men den kan også være bare for å tynne ut. (reducer). Så kan du også finne billakk og industrilakk i andre kvaliteter som f eks akryl eller polyuretanforsterket akryl. På biler vil man vanligvis avslutte med en klarlakk i polyuretan på toppen. Innen industri bruker man i tillegg også polyuretan som kommer som en-komponent og som tre-komponent. Dette er for det meste til militærsystemer, (kjøretøy, fly, missiler osv). En-koponent er særlig hendig når man skal ha mulighet for å ta med seg produktet ut i felten og f eks omlakkere stridsvogner, containere osv under litt kummerlige forhold. Da er det greit å slippe å måtte blande og røre så mye. Tre-komponent er blant annet aktuelt når en polyuretanmaling skal leveres med f eks spesielt lav glans. Mitt råd er at du går til en fargehandler eller en billakkeringsbedrift og får hjelp med å blande opp korrekt farge. De vil da også kunne fortelle deg om du bør avslutte med en klarlakk og evt hvilken type det bør være. Mest sannsynlig vil lakken (malingen) du blir tilbudt være en eller annen form for to-komponent polyuretanmaling men det kan også være at de foreslår f eks akryl som base og polyuretan klarlakk på toppen. Merk også at i Norge brukes begrepene lakk og maling om hverandre. På engelsk skiller man mellom paint (farget maling/lakk) og laquer / clear coat. (klarlakk). Sitér dette innlegget Link to post
Havgap Svart 6.September.2018 Del på Facebook Svart 6.September.2018 Tor Arild skrev On 05.09.2018 at 10.52: Et godt alternativ er kanskje å få foliert stripen? Har byttet foliert stripe på Maxi-seilbåt, og bestemte meg altså for ikke å male den som mange gjør. Vannlinja brukte jeg en-komponent som holder, og virker som at den sitter bra og vil fungere på Skibsplasten. Om standard-fargene matcher er jeg mer usikker på. Viktigste er vel å være supernøyaktig når jobben gjøres for å få et fint resultat. https://www.maritim.no/international-toplac-boundi-blue-016-0-75l#.W5Eh03kUnIU Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 6.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2018 Takker for mye god informasjon her. Da får jeg ta meg en tur til en billakkerer og snakke med de. Trenger jo og få blandet opp i Ral farge 3004 til Skibsplasten jeg har. Lakkering blir vel til neste sommer da det er for kaldt å stå ute å lakkere i år. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.