Jump to content

Martec vakuumventil - hvor ofte skal man gjøre service på disse?

Guest Thostr

Recommended Posts

Jeg har det som ser ut som en Martec evt Volvo Penta vakumventil. Er det forskjell på disse? Har prøvd å finne ut hva som er serviceintervaller for disse, min er antakelig fra 2010 og jeg vet ikke om det noen gang har vært gjort service på den. Skrudde den opp i dag og plukket ut det som ser ut som en jokerventil i silikon. Den så helt grei ut. Ser det selges "repsats" som er ny jokerventil og hette, noen som vet hvor ofte disse bør byttes? Er jo en kritisk funksjon denne vakumventilen, så ønsker å holde meg på den smale sti ift service her...

eXns9TsSuu8WsJBERP_75K7myYNXArcghFpv0jG2kUDy7R_WzVq0ZE0PguLljpcX5OBLoPdNXa03N7zsAmjQK6pUHFwkgfBQ9XdFHNnM_iMnx45NULMB9SFo08rrFXYdXZQc3e8hM-iHsSAd7jZZw0nzIukWbYWz5X_59_baT2prF-hiEUXnNy9LlsnVQNfAThTg09HqQ4vgTQebE27N6FZBkm8u8NAKY3KHpg8JbbRjdDU0yejsVYPKYXVfZa_RvRxmULBdUiwYf3kCLBYViyxSD01pKn6yc_kqePbwRgVoaHJYfZT7AMohO9joopHIPXwFLzWBs2KW4mMoo1CINjHqmiJG77dPIAVPAoasBG_ko-WEYctPXW4QXVLskvaJQHfMadpQMQRbchtcktffppMyziz4b0rVSqTZm7JpJY733LfKE_HEX-ec-bfwjs9-ywU2EV9qwkq1tBODkixrxiZmjMqyn6AtH8fZ6fd1UAHXJPjWd_XzCZk-2jIAo6xODCN9rZT7he-dEZjkDE-C4bPYYFMrEWHO-zdMcLNbRCV2ShE2tnZ2KtSfcuFJJGg3ghP6i1fAr0JIRI_dN9Zmbz9Mq9prgKuJOQaAr-Yqo_VX-2fEAmL7ZHEXmVteFek=w1320-h990-no

Har en Martec-ventil med Volvo-logo stemplet på. Samme ulla, reservedeler kan brukes om hverandre (dvs jeg har ikke sett reservedeler til Volvo, men har byttet til Martec-lokk). I manualen står det at den skal renses en gang i året, eventuelt ved 500 motortimer om det inntreffer først. Om den lille jokerventilen ser ok ut og det ikke er gjengrodd er det bare å smile pent og finne noe bedre å fylle dagene med.

Takk for svar. Jeg nappet ut den lille joker-rakkeren og den så jo ok rent visuelt. Er det ventilhuset som skal demonteres og renses hver 500 time / hvert år? Mon tro om det går greit å bare bruke en piperenser e.l. gjennom hullet hvor jokerventilen vanligvis står?

Volvo selger jokerventil/lokk, til ganske nøyaktig dobbel pris av Martec sitt repsett. Riktignok med kledelig blå farge der hvor Martec sitt er gult og kult...

Redigert av Thostr (see edit history)

Spurte Martec om det var behov for rengjøring av ventilhuset. Kjapt svar fulgte:

"Nej det behövs inte."

Imponerende design på disse vakumventilene da! @euklid du mente det stod noe i bruksanvisning om hvert år / 500 time? I VP-manualen min så står det noe tilsvarende, men det er for den gamle typen vakumventil.

Skjønner at jeg umiddelbart må finne meg nye hobbyer annet enn å gjøre service på vakumventilen min... 

Redigert av Thostr (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...