Grand Banks jr
Det kan være 2 årsaker vi snakker om.
Problem 1: Motor stoppet i bruk. Kuttet den plutselig, eller mistet du motorkraft først?
Årsak kan være tett filter (Du har byttet dem). Årsak kan også være at den suger falsk luft/ luft inn i dieseltilførselen. Eller selvfølgelig andre årsaker som dyse.
Tett filter er eliminert.
En morken dieselslange kan plutselig briste og sørge for at luft kommer inn, og motor ikke får diesel.
Hvis motor kuttet tvert så heller jeg mot falsk luft. Hvis motor gikk gradvis dårligere så heller jeg mot tett filter eller dieselrør.
Problem 2: Får ikke start nå.
HVIS du ikke luftet dieselsystemet etter å ha byttet filtre så kan du ha fått så mye luft i dieselpumpen at den bare spinner og dermed surkler. Løsning er å lufte dieselsystemet steg for steg frem til dyser.
Hvis du luftet systemet så holder jeg en knapp på luftlekkasje. Kan være utett filterlokk, slange eller liknende. Prøv da med å eliminere alle slanger og rør. Ha slange fra en dieselkanne rett inn på dieselpumpen. Kanskje med enkelt filter.
Hvis den får diesel og ikke starter så kan det være dyse etc. Men du må være sikker på at den får den diesel frem til dysene før jeg hadde konkludert med det.