Erik
Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår dette helt, men tenker at dersom jeg både setter inn en 80a autotikkring (for det vil motoren ha) og en smeltesikring på feks 100a, så vil autosikringen slå ut ført, alltid, så da forsvinner jo vitsen med smeltesikringen.
Så dersom jeg kabler direkte batteri vinsj, så er en sikring nok, og den bør uansett ikke overstige 80 A, for å beskytte motoren.
Dersom jeg derimot, slik det er anbefalt å ikke gjøre, hadde kobblet meg på forbrukskretsen generelt, som allerede er beskyttet med 100A smeltesikring, så kunne jeg likevell sikret derfra mot vinsj med en ekstra sikring på 80a, for å beskytte motoren. Men det gjør jeg da altså ikke iflg anbefaling.
Men da tenker altså jeg å kable direkte batt - vinsj med 50mm2 via autosikring/bryter på 80A (for å beskytte motor).
3 nye spørsmål :
1 Er det OK å bare ha en kabel fra solenoid ut til motor, da jeg ikke ser for meg at jeg trenger å kjøre trommelen 2 veier ?
2 Er det noen minstekrav til kabelene som går til bryter(ne)
3 Bør jeg ikke ha en fotbryter så jeg har to armer fri til å dra inn tau og holde stramming mot trommel, eller er det håp om at vekt fra anker/tau og nok viklinger rundt kan skape friksjon nok til at jeg kan bruke medfølgende håndkontroll og klare det med bare en fri hånd ?