Jump to content

QL 600 bp Defekt switchpanel, hvor kjøpe nytt?


Pigeon

Recommended Posts

Det tyder på at switch panelet på QL 600bp baugpropell er fuktighets skadet da baugpropell begynte å starte av seg selv mot styrbord.

Jeg demonterte og prøvde å gjøre panelet rent, men det fungerer enda ikke som det skal. Baugpropellen starter igjen av seg selv etter 4-5 sekunder.

 

Dette panelet viser seg vanskelig å få tak i for QL og panelet fra Volvo Penta er jo ikke i produksjon lenger. 

 

er det noen som vet hvor jeg kan få tak i sånn panel?.... evt om det finnes noe på markedet som kan bruket som erstattning?

IMG_0042.JPG

IMG_0041.JPG

Link to post
Share on other sites

mawilu skrev for 2 timer siden:

Den mottageren  er ikke ment å koble direkte på trusteren  men til den elektronikkboksen som er defekt. Anbefaler å prøve å finne en brukt boks  på for eks.  Finn

 

Okei, skal ikke være for bastant. Men de to rele'ene du ser avbildet kan umulig være kraftig nok til å sjalte strømmen på selve trusteren dermed går jeg ut fra at den er oppbygd rimelig likt min egen Vetus truster og da har egne rele framme ved trusteren. Det eneste man da trenger er jo styring som går frem til disse og det vil dette fjernkontrollsettet løse ;)

Men skulle kanskje sagt at jeg ikke kjenner den QL-trusteren slik at det er mulig man må ta andre hensyn også. Ser jo også nå når jeg studerer bildet at den originale styringsboksen har inngang for motortemperatursensor, det har ikke den jeg linket til.

Link to post
Share on other sites

Hadde også en sånn sak som druknet. Prøvde å få tak i ny, men endte opp med å lage en enkel relestyring i stedet. 2 releer og litt ledninger så virket det igjen. Det du da mister er forsinkelsen for retningsendring, dette må da passes på av bruker at en ikke drar stikka direkte fra den ene retningen til den andre men venter et sekund eller to. Opplevde aldri dette som noe problem. Tror jeg har liggende en relestyring i reserve hvis det er av interesse. 

Link to post
Share on other sites

18 hours ago, Autofil said:

 

Okei, skal ikke være for bastant. Men de to rele'ene du ser avbildet kan umulig være kraftig nok til å sjalte strømmen på selve trusteren dermed går jeg ut fra at den er oppbygd rimelig likt min egen Vetus truster og da har egne rele framme ved trusteren. Det eneste man da trenger er jo styring som går frem til disse og det vil dette fjernkontrollsettet løse ;)

Men skulle kanskje sagt at jeg ikke kjenner den QL-trusteren slik at det er mulig man må ta andre hensyn også. Ser jo også nå når jeg studerer bildet at den originale styringsboksen har inngang for motortemperatursensor, det har ikke den jeg linket til.

Stemmer det.. Dette er bare forsinkelses panel som gir litt strøm slik at hoved rele klikker inn på selve motoren. Og kanskje litt missvisende bilde også for bilde 1 er lokket på switch panelet som er bilde 2

 

Jeg har nå koblet sammen utenom denne boksen med en sukkerbit rekke og lasker så propellen går nå på spaken (uten forsinkelse), men Sleipner fjernkontrollen vil slå inn lenger......??

Link to post
Share on other sites

9 hours ago, Cheyenne said:

Hadde også en sånn sak som druknet. Prøvde å få tak i ny, men endte opp med å lage en enkel relestyring i stedet. 2 releer og litt ledninger så virket det igjen. Det du da mister er forsinkelsen for retningsendring, dette må da passes på av bruker at en ikke drar stikka direkte fra den ene retningen til den andre men venter et sekund eller to. Opplevde aldri dette som noe problem. Tror jeg har liggende en relestyring i reserve hvis det er av interesse. 

Ja har gjort det samme, men koblet ikke noe releer inn og propellen virker den... Hva slags releer la du inn?...Og hva slags merke propell er dette?

Med å laske sammen som jeg gjorde vil ikke fjernkotrollen virke lenger... Dette er en sleipner som er oppkoblet med releèr for å snu fra pluss til minus styring.... 

Link to post
Share on other sites

Pigeon skrev 41 minutter siden:

Ja har gjort det samme, men koblet ikke noe releer inn og propellen virker den... Hva slags releer la du inn?...Og hva slags merke propell er dette?

Med å laske sammen som jeg gjorde vil ikke fjernkotrollen virke lenger... Dette er en sleipner som er oppkoblet med releèr for å snu fra pluss til minus styring.... 

Det er en QL jeg har gjort dette med. Brukte helt vanlige microreleer som jeg loddet fast ledninger på. Jeg hadde også en universal fjernkontroll på dette oppsettet og det fungerte fint i mange år. 

Link to post
Share on other sites

On 9/7/2018 at 6:42 PM, Fusebox said:

Hva med å forsøke å reparere ? Ser ikke så veldig avansert ut, men problemet kan være å finne f.eks. samme formfaktor reléer om det er de som er ødelagt. De finnes, garantert, men å finne dem ... :-)

Ja skal se på det med reparasjon. Kan se ut som om den condesatoren helt til høyre i bildet (med den blanke kjøleplaten) har fått seg en killevink...

Link to post
Share on other sites

On 9/8/2018 at 12:01 PM, Fantino said:

Ser trådstarter holder til i Rogaland. Om du er i Sandnes av og til kan en tur innom her lønne seg. Han liker en utfordring og reddet min kjære og dyre Audiovector Avantgarde S subwoofer nylig for en rimelig penge:

 

 http://www.sandnesrtv.no/

Takk for tipset!... Ja skal ta meg en tur dit...

Link to post
Share on other sites

On 9/7/2018 at 7:43 PM, mawilu said:

En start er å bytte om kabel 6og7 for å eliminere extern feil mye feil i kabel og panel. Et tv verksted kan sikkert reparere men det koster sikkert mere en et brukt

bytting av kabler er allerede gjort og eliminert. Vil se på muligheten for å fixe det for ser veeeldig vanskelig ut å få tak i noe brukt.

 

Redigert av Pigeon (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...