Morten_L
Bytte av skrogjennomføringer og montering av septiktank har jeg ikke bilder av så vi hopper til våren 2017
Båten er opprinnelig hvit, men har vært lakkert flere ganger før. Først av en tidligere eier med labert resultat, så gjorde forrige eier et godt stykke arbeid i å sparkle og fikk en lakkerer til å lakkere skroget i 2009 så når jeg kjøpte båten i 2010 så den flott ut i skroget.
Dessverre hadde han valgt Jotun sin Toppgloss som viste seg ikke å være holdbar verken på solmatting eller ripebestandig for småriper fra fendere, tau, brygger osv. Så båten så rett og slett sliten ut. Jeg sparklet noen småskader og benyttet anledningen til å montere portlights for å få mer lys og luft under dekk
Her vises den slitte lakken, forsøkte å rubbe den opp med Norpol Rubbing, men lakklaget var for tynt så jeg rubbet gjennom.
Her vises vinduene som var i akterlugarene, en på hver side. Disse ble byttet til større i aluminium som også kan åpnes samt at jeg monteret 4 stk i aluminium i salongen
Viktig å måle før en lager hull!
Skummelt å kutte stort hull i båten! Brukte vinkelsliper med diamantskive og stikksag på hjørnene
Prøvemontering av det første portlightet
Var litt usikker på om jeg kunne montere et portlight på hver side av røstjern forsterkningen som sees på venstre side av bildet her. Google kunne ikke gi meg noe godt svar på styrkeberegning her så jeg spurte Baatplassen.no's plastbåteksperkt @Knude som heldigvis kunne berolige med at det var stor nok avstand til at det gikk bra. God en har baatplassen.no!!
Ble ganske mye lysere under dekk! (her er vinduene i overbygget også byttet samt fineren rundt vinduet og skottet malt hvitt, dette kom i 2018 og hjalp reduserte kjellerfølelsen enda mer)
Dukket opp litt gamle skruehull med mere så det gikk med noen kilo sparkel også
En skal få seg noen på tryne også. Var akkurat ferdig med første lakkstrøket da det kom en uanmeldt regnbyge Ble mye ekstrarbeid det ja, en million små porer i lakken fra regndråpene. Så mye for yr.no
Vel, ble nå greit resultat til slutt
Jeg la 3 lag med International Perfection2 komponent polyurethane lakk. La på med West system skumrulle horisontalt og fordreiv med fordriver vertikalt ca 50cm av gangen, det var litt i kaldeste laget og jeg var alene om jobben så det ble ikke perfekt. Men synes det ser bra ut
Monterte også Sleipner/Engbo Maxi 42 ankervisj akter, og Raymarine Evolution autopilot, men har ikke bilder av dette