Chris284
Er ikke vanskelig å koble pumpen elektrisk.
Fysisk monter den på laveste punkt i motor rommet.
Om det er innebygget flottør i pumpen du har kjøpt, trenger du bare koble ledninger til bryter fra pumpen og til
+ 12Volt med sikring i mellom. Har den ikke flottør, kobles det som tegningen viser.
Bryteren S1 som vist, har to posisjoner, en manuell (opp) og en auto instilling (ned).
Lønner seg å alltid ha den på auto (bryter ned). Da er du sikret at pumpen starter ved en lekkasje man ikke
er obs på.
Bryteren kan erstattes med en lik S4, den kan ha spenning av i midtposisjon. Men da kan man glemme å skru på
auto.
12 volt kan tas fra batteri eller etter hovedbryter.
I båten min er det et par pumper, en forut og en i motor rommet, begge står på auto. Og i sommer fikk jeg melding fra en båt nabo
at båten min lenset med jevene mellomrom. Det viste seg at det var blitt lekkasje i en ubrukt og plugget gjennomføring forut.
Hadde tæret en del rund flens på yttersiden og tetnings materialet hadde smuldret bort, så det piplet litt hele tiden.
På et par timer var det nådd så høyt at en flottør koblet inn pumpen.
Om jeg ikke hadde hatt pumpe og satt den på auto, er det lett å tenke seg resultatet om jeg ikke hadde oppdaget det selv.
Nå var jeg i nærheten og hadde sett at det kom inn vann, så fant etter hvert hvor det lakk.