R.O Startet 7.September.2018 Link til dette innlegget Startet 7.September.2018 (redigert) Jeg har vel bare antatt at det er en stor fordel om båten har gått i ferskvann, ettersom saltet tærer på "alt". Men så er jo ting ofte mer komplisert enn først antatt, fant en gammel tråd der dette ble diskutert, men da ang utenbordsmotorer. Hva med en større diesel maskin og drev som har gått flere år i ferskvann, er det en ubetinget fordel..? Fort å anta at saltvann er verst, men jeg vet av egen erfaring at seil fra windsurfing fint kan pakkes ned våte når de har vært i saltvann, de er like fine år etter år. Ferskvann derimot så blir det "mugg og råte"... Redigert 7.September.2018 av R.O (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 7.September.2018 Link til dette innlegget Svart 7.September.2018 Du kan jo ikke sammenligne seil og en motor. En motor er av metall og mygler og råtner ikke, men den tærer i kontakt med saltvann siden saltvann fungerer som en elektrolytt mellom to forskjellige metaller. Til renere vannet er til mindre fungerer det som en elektrolytt. Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 7.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2018 bellen skrev 13 minutter siden: Du kan jo ikke sammenligne seil og en motor. En motor er av metall og mygler og råtner ikke, men den tærer i kontakt med saltvann siden saltvann fungerer som en elektrolytt mellom to forskjellige metaller. Til renere vannet er til mindre fungerer det som en elektrolytt. Det var ikke ment som noen sammenlikning. Men for å poengtere at ting tilsynelatende ikke alltid er så opplagt eller enkelt som man ofte antar.. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 7.September.2018 Link til dette innlegget Svart 7.September.2018 Ok.. Men svaret er at det er tryggere å kjøpe en båt som har gått i ferskvann kontra en som har gått i sjøvann, med tanke på motor, siden tæring er mer utbredt i saltvann enn ferskvann. Som jeg skrev innledningsvis, stål mygler og råtner ikke på samme måte. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 7.September.2018 Link til dette innlegget Svart 7.September.2018 3 hours ago, bellen said: Du kan jo ikke sammenligne seil og en motor. En motor er av metall og mygler og råtner ikke, men den tærer i kontakt med saltvann siden saltvann fungerer som en elektrolytt mellom to forskjellige metaller. Til renere vannet er til mindre fungerer det som en elektrolytt. Nå er vel ikke sjøvannet i direkte kontakt med motoren? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 7.September.2018 Link til dette innlegget Svart 7.September.2018 pipe skrev 30 minutter siden: Nå er vel ikke sjøvannet i direkte kontakt med motoren? Nei, ikke annet enn kjølere. Med mindre det er en sjøvannskjølt motor. Sitér dette innlegget Link to post
Neslepaks Svart 7.September.2018 Link til dette innlegget Svart 7.September.2018 Jeg syns ikke det er noen fordel. Jeg pleier å se på det som et faresignal om det står ferskvannskjørt i en annonse. Båter er laget for å tåle saltvann så lenge de får riktig vedlikehold med bytte av sinkanoder osv. Så hva betyr det egentlig at en selger sier den er ferskvannskjørt? Det kan bety at han har tenkt at det er så farlig med anoder og denslags. Kanskje det ikke er bunnstoff på. Kanskje båten ikke er primet skikkelig. I verste fall har han byttet skroggjennomføringer uten å velge riktige materialer. Hvem vet? Man må undersøke. Det er litt som når det står at en båt er lite brukt, jeg syns ikke det heller er positivt i en annonse. Det betyr bare at den ikke er vedlikeholdt. Båter som brukes mye er som regel i bedre stand. Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 7.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2018 Lite brukt er jeg enig, det er ofte ikke bra. 10-12år gamle båter som har gått 20-30 timer i sesongen styrer jeg unna. Ferskvann eller slatvannskjørt har jeg egentlig ikke noen forhold til, har kun erfaring med båter på sjøen, det er derfor jeg spør. Båten det er snakk om har gått 5-6 sesonger på sjøen, før eier nr to har brukt den 2-3 sesonger på ferskvann. Jeg ringte to ulike VP verksteder i dag og spurte om dette med VP maskin og dph drev i ferskvann, begge var helt tydelig på at det kun var en fordel at båten hadde gått på ferskvann... Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 7.September.2018 Link til dette innlegget Svart 7.September.2018 Ja, det er kun fordeler ved å ha gått i ferskvann. Jeg kan ikke komme på et eneste negativt punkt ved å gå i ferskvann kontra saltvann. Det finnes ingen metaller som er beregnet og egentlig tåler saltvann, som jeg kjenner til. Uansett hvilket metall du bruker i saltvann, så vil det etter tid og stunder korrodere. Om jeg hadde sett på to like båter der den ene har gått i ferskvann og den andre har gått i sjøvann som har hatt noe lunde likt vedlikehold og blitt brukt tilnærmet like mye, så hadde jeg uten tvil valgt den som har gått i ferskvann. Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 7.September.2018 Link til dette innlegget Svart 7.September.2018 Og hvis selger av ferskvannskjørt båt i tillegg sier uoppfordret at han har brukt magnesium i stedet for zink i anodene lover det godt? En zink anode i ferskvann virker lite men det er jo mindre behov for beskyttelse. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 8.September.2018 Link til dette innlegget Svart 8.September.2018 Har en båt på hytta som ligger ute i ferskvann hele sommeren( fjellvann). Merker at det er mindre påvirkning av salt og drit på den. Den er ikke bunnsmørt siden 80 tallet, motoren får kunn ny girolje, ellers ingen vedlikehold. 2 takter. vasker såklart ikke heller. Den er jo alltid ren.. skyller av dørken etter fisking bare. Motoren har vært en gang på service så vidt jeg vet. Funker fortsatt.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.September.2018 Link til dette innlegget Svart 8.September.2018 Veldig enig med de som, selvsagt, sier det er en fordel. Men hvor stor fordelen er kommer an på så mye. Men for like motorer som "ellers er behandlet likt" vil jeg si det er en stor fordel. Og fordelen vil på en måte ha mer å si når motoren er eldre enn om den er ganske ny, da er ikke tæring like relevant. Det generelle "klimaet" ifht rust og tæring har også mye å si på utstyr i resten av båten, og alt utvendig på motor. En båt har rett og slett et godt liv i ferskvann ifht sjø. Sitér dette innlegget Link to post
anders1234 Svart 8.September.2018 Link til dette innlegget Svart 8.September.2018 Så spørs det hvor båten skal brukes... Skal du ha båten i ferskvann er det en stor fordel om du finner en som har gått i ferskvann. F.eks virker det som om det setter seg et grønt slimaktig belegg under båter i ferskvann som er stoffet. Sett flere som ser slik ut etter å ha ligget en sommer i ferskvann. Båter uten bunnstoff ser somregel like fine ut. Ikke spør hvorfor, hakke peiling. Båter uten stoffing bruker mindre drivstoff og ser adskillig bedre ut når skrogfargen over og under vannlinja er lik. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 8.September.2018 Link til dette innlegget Svart 8.September.2018 Med ferskvannskjølt motor kan du få varme ombord og varmt vann, og det er en stor fordel. En saltvannskjølt motor går med mye lavere motortemperatur enn ferskvannskjølt. Ferksvannskjølt ef best! Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Eureka Svart 8.September.2018 Link til dette innlegget Svart 8.September.2018 Tror du mistet et par bokstaver arkmarin ? ferskvannskjølt og forskvannskjørt er vel litt forskjellig. Men en ferskvannskjølt motor som er ferskvannskjørt, det e gode greier det. Sitér dette innlegget Link to post
steyr t Svart 9.September.2018 Link til dette innlegget Svart 9.September.2018 (redigert) Jeg har jobbet i mange år på en marina i fredrikstad. -Der har jeg sett stor forsjell på båtene til kunder som har hjemmehavn i nærheten/eller i glommas utløp,kontra de som ligger i havner med "skikkelig" saltvann .Dette gjeller hele båtens tilstand og ikke bare motoren/hekkagregat.Med det mener jeg alt teknisk utstyr ,for sola er vel kansje den største utfordringen for skrog/dekk ;men for å svare kort: ferskvann er en ubetinget fordel! Redigert 9.September.2018 av steyr t (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.