Jump to content

Edit History

HansH

HansH

Men det er vel fortsatt en mulighet for at dette er sensorfeil, dvs at det verken er luftlekkasje eller for høyt/lavt trykk.

 

Er det ikke en sensor som kan isoleres/tas ut og sjekkes for virkningsgrad her? Det skal jo være en sensor som har et parameter (PSID = 70) og som gir både en spesifikk feil (FMI-3 dvs for høy spenning eller kortslutning) og en ukjent/uidentifiserbar feil (FMI-11).

 

Volvos EVC-system er notorisk kjent for å avgi falske feilmeldinger som har sitt opphav i dårlig kontakt, spenningsfeil, kortslutninger, råtne ledninger, korrosjon osv. På en motor fra 2007 er jo det i alle fall meget sannsynlig. Testing av en sensor må jo også være mye billigere enn å gå løs på hardwaresiden av det hele.

 

Redigert:

Jeg ville også gått løs på alle ledninger i området og åpnet/pusset kontakter og målt spenning. Sprøyte godt med CRC 2-26 osv. Jeg hadde selv en liknende EVC-feil som tilsynelatende indikerte at joysticken på IPS var defekt og måtte byttes iht instruksjonsboken. Det viste seg å være en lett korrodert ledning på en fordeling bak i motorrommet. Enkel pussing og smøring med CRC og alt virket perfekt igjen uten feilmelding.

HansH

HansH

Men det er vel fortsatt en mulighet for at dette er sensorfeil, dvs at det verken er luftlekkasje eller for høyt/lavt trykk.

 

Er det ikke en sensor som kan isoleres/tas ut og sjekkes for virkningsgrad her? Det skal jo være en sensor som har et parameter (PSID = 70) og som gir både en spesifikk feil (FMI-3 dvs for høy spenning eller kortslutning) og en ukjent/uidentifiserbar feil (FMI-11).

 

Volvos EVC-system er notorisk kjent for å avgi falske feilmeldinger som har sitt opphav i dårlig kontakt, spenningsfeil, kortslutninger, råtne ledninger, korrosjon osv. På en motor fra 2007 er jo det i alle fall meget sannsynlig. Testing av en sensor må jo også være mye billigere enn å gå løs på hardwaresiden av det hele.



×
×
  • Create New...