
HansH
Men det er vel fortsatt en mulighet for at dette er sensorfeil, dvs at det verken er luftlekkasje eller for høyt/lavt trykk.
Er det ikke en sensor som kan isoleres/tas ut og sjekkes for virkningsgrad her? Det skal jo være en sensor som har et parameter (PSID = 70) og som gir både en spesifikk feil (FMI-3 dvs for høy spenning eller kortslutning) og en ukjent/uidentifiserbar feil (FMI-11).
Volvos EVC-system er notorisk kjent for å avgi falske feilmeldinger som har sitt opphav i dårlig kontakt, spenningsfeil, kortslutninger, råtne ledninger, korrosjon osv. På en motor fra 2007 er jo det i alle fall meget sannsynlig. Testing av en sensor må jo også være mye billigere enn å gå løs på hardwaresiden av det hele.
Redigert:
Jeg ville også gått løs på alle ledninger i området og åpnet/pusset kontakter og målt spenning. Sprøyte godt med CRC 2-26 osv. Jeg hadde selv en liknende EVC-feil som tilsynelatende indikerte at joysticken på IPS var defekt og måtte byttes iht instruksjonsboken. Det viste seg å være en lett korrodert ledning på en fordeling bak i motorrommet. Enkel pussing og smøring med CRC og alt virket perfekt igjen uten feilmelding.