Hulda
Vi hadde noen bekjente med Storfidra. Den er ikke mer enn 25 fot. De har hatt den siden den var ny på 70-tallet. Båtplass i Göteborg. Seilt Limfjorden, Stockholm, Bornholm, Tyskland, Lofoten. I starten med to barn om bord. Nå må de dele båten med barna. Så en langkjølet båt kan neppe være videre livsfarlig. I lett vind i Limfjorden seilte de fra oss. Riktignok hadde vi bare genoaen oppe, for ikke å såre vår egen stolthet. En annen kompis seilte Læsø, Brunsbüttel, Wick, Mogan i en smell med en 27 fot Albin. Var ikke på land mellom Wick og Mogan. Seilte Atlanteren vest av Irland. Langkjølede båter går litt tregere. Også de oppnår max skrogfart. De tenderer mot å plaske mye mindre i motsjø enn hurtige båter. A more relaxed ride. Jeg har hatt langkjølet seiler av tre, hurtig skjærgårdskrysser av glassfiber og Hulda. Hvem liker jeg best? Hulda. Langsom, stødig, a relaxed ride :-) Fare for le kyst? Ingen av de tre. Krysse gjennom trange sund? Kun skjærgårdskrysseren med selvslående fokk. Kan gjøre det med Hulda også, gidder ikke.
Må bare legge til. Min første seiler, 25 kvm spissgatter, fikk aldri motor. Seilte og parkerte ved siden av bøya. Med en kompis om bord, seilte opp langs kaia på Bomannsvik, bakket fokka og seilte sidelengs inn og fortøyde. Kaia full av folk som glodde med store øyne. Vi 14-åringene gikk noncalant på land, kjøpte is, stakk ut på sjøen igjen.