Jump to content

Edit History

jupan

jupan

Hei, igjen. Det er en jungel å velge i. Skjønner godt dersom det oppleves forvirrende. Personlig mener jeg du ser på mye "rart", og det foreslås mye rare greier her. Trege, langkjølede båter, båter med utpregede svakheter i konstruksjoner, ketchriggede båter, eldgamle stålbåter. Det er lett å gå seg vill, så jeg føler med deg.

 

Da jeg for mer enn 10 år siden var i samme situasjon, holdt jeg på å bli gal av å lete.

 

Det som gjør det litt vanskelig å gi gode råd er at du egentlig ikke sier så mye om bruksområdet ditt, kravene dine og hvilken prisklasse som er aktuelt. En Vega får du for 8000, en HR for noen hundre tusen om man har skikkelig uflaks ;). Det kunne nok gjort letingen enklere for deg om du satte noen avgrensende kriterier. Men, du sier at god i høy sjø og mye vind er prioritet. Fint! Det leder meg over til:

 

Jeg fikk inntrykk av at Sparkman & Stephens IW31 har de fleste kvaliteter man kan ønske seg. Vel og merke for en gammel båt, med et gammelt design, i en prisklasse de fleste har råd til. Den seiler skarpt, den er stødig, pga. et godt design tar den bølgene veldig bra i motsjø og den har en grunnleggende meget solid konstruksjon og design. Den er utviklet og skreddersydd for havgående regatta (ocean racing), og ble bygget på Orust - med all den kvalitet og finesse det fører med seg. IW 31 kan nok fint fungere til både langturseiling og dagsturer, samtidig som du også kan vinne klubbregattaen og gjøre det godt i Færderen, etc. Jeg mener jeg landet på at dette er mye båt for pengene og det eneste minuset er at den - som alle båter på denne størrelsen - er lav under taket og at du blir våt i cockpit. Men den har en liten cockpit, som derfor ikke samler spesielt store mengder vann...! (Slik det så fornuftig har blitt nevnt tidligere). Den er også veldig billig. En kvalitetsbåt, til samme pris som noe eksentrisk ræl i en hage, hvis man kan tillate seg litt vennskapelig satire... 

Hvis den til 60.000,- ikke er solgt, så er jeg nesten inne på tanken å kjøpe den selv bare for å ha eid en. ;)

 

Skal du ha billigere: vent på en enkelt utstyrt (billig) men fin Maxi 84/Fenix. Eller en IF (regattaklasse - mye kompetanse tilgjengelig). Antakelig lett å selge igjen.

 

Har du 150k til rådighet - stikk til Danmark og hent en Grinde. Flere gode eksemplarer til salgs nå. Skal være en legendebåt.

 

Følger en kar som seiler single handed i en Contessa 35. Det virker å være en seriøst god båt -  men gammel, og antakelig høy prisklasse.

 

Har du noen hundre, kjøp en moderne Bavaria 32 f.eks. Virker som mye seilglede og mye båt for pengene ("bang for the bucks"). @Bergen og de startet vel med en slik?

Fortsatt lykke til med letingen. Det kommer nok flere og flere båter på markedet når det nærmer seg påske. :)

jupan

jupan

Hei, igjen. Det er en jungel å velge i. Skjønner godt dersom det oppleves forvirrende. Personlig mener jeg du ser på mye "rart", og det foreslås mye rare greier her. Trege, langkjølede båter, båter med utpregede svakheter i konstruksjoner, ketchriggede båter, eldgamle stålbåter. Det er lett å gå seg vill, så jeg føler med deg.

 

Da jeg for mer enn 10 år siden var i samme situasjon, holdt jeg på å bli gal av å lete.

 

Det som gjør det litt vanskelig å gi gode råd er at du egentlig ikke sier så mye om bruksområdet ditt, kravene dine og hvilken prisklasse som er aktuelt. En Vega får du for 8000, en HR for noen hundre tusen om man har skikkelig uflaks ;). Det kunne nok gjort letingen enklere for deg om du satte noen avgrensende kriterier. Men, du sier at god i høy sjø og mye vind er prioritet. Fint! Det leder meg over til:

 

Jeg fikk inntrykk av at Sparkman & Stephens IW31 har de fleste kvaliteter man kan ønske seg. Vel og merke for en gammel båt, med et gammelt design, i en prisklasse de fleste har råd til. Den seiler skarpt, den er stødig, pga. et godt design tar den bølgene veldig bra i motsjø og den har en grunnleggende meget solid konstruksjon og design. Den er utviklet og skreddersydd for havgående regatta (ocean racing), og ble bygget på Orust - med all den kvalitet og finesse det fører med seg. IW 31 kan nok fint fungere til både langturseiling og dagsturer, samtidig som du også kan vinne klubbregattaen og gjøre det godt i Færderen, etc. Jeg mener jeg landet på at dette er mye båt for pengene og det eneste minuset er at den - som alle båter på denne størrelsen - er lav under taket og at du blir våt i cockpit. Men den har en liten cockpit, som derfor ikke samler spesielt store mengder vann...! (Slik det så fornuftig har blitt nevnt tidligere). Den er også veldig billig. En kvalitetsbåt til samme pris som noe eksentrisk ræl i en hage, hvis man kan tillate seg litt vennskapelig satire... 

Hvis den til 60.000,- ikke er solgt, så er jeg nesten inne på tanken å kjøpe den selv bare for å ha eid en. ;)

 

Skal du ha billigere: vent på en enkelt utstyrt (billig) men fin Maxi 84/Fenix. Eller en IF (regattaklasse - mye kompetanse tilgjengelig). Antakelig lett å selge igjen.

 

Har du 150k til rådighet - stikk til Danmark og hent en Grinde. Flere gode eksemplarer til salgs nå. Skal være en legendebåt.

 

Følger en kar som seiler single handed i en Contessa 35. Det virker å være en seriøst god båt -  men gammel, og antakelig høy prisklasse.

 

Har du noen hundre, kjøp en moderne Bavaria 32 f.eks. Virker som mye seilglede og mye båt for pengene ("bang for the bucks"). @Bergen og de startet vel med en slik?

Fortsatt lykke til med letingen. Det kommer nok flere og flere båter på markedet når det nærmer seg påske. :)

jupan

jupan

Hei, igjen. Det er en jungel å velge i. Skjønner godt dersom det oppleves forvirrende. Personlig mener jeg du ser på mye "rart", og det foreslås mye rare greier her. Trege, langkjølede båter, båter med utpregede svakheter i konstruksjoner, ketchriggede båter, eldgamle stålbåter. Det er lett å gå seg vill, så jeg føler med deg.

 

Da jeg for mer enn 10 år siden var i samme situasjon, holdt jeg på å bli gal av å lete.

 

Det som gjør det litt vanskelig å gi gode råd er at du egentlig ikke sier så mye om bruksområdet ditt, kravene dine og hvilken prisklasse som er aktuelt. En Vega får du for 8000, en HR for noen hundre tusen om man har skikkelig uflaks ;). Det kunne nok gjort letingen enklere for deg om du satte noen avgrensende kriterier. Men, du sier at god i høy sjø og mye vind er prioritet. Fint! Det leder meg over til:

 

Jeg fikk inntrykk av at Sparkman & Stephens IW31 har de fleste kvaliteter man kan ønske seg. Vel og merke for en gammel båt, med et gammelt design, i en prisklasse de fleste har råd til. Den seiler skarpt, den er stødig, pga. et godt design tar den bølgene veldig bra i motsjø og den har en grunnleggende meget solid konstruksjon og design. Den er utviklet og skreddersydd for havgående regatta (ocean racing), og ble bygget på Orust - med all den kvalitet og finesse det fører med seg. IW 31 kan nok fint fungere til både langturseiling og dagsturer, samtidig som du også kan vinne klubbregattaen og gjøre det godt i Færderen, etc. Jeg mener jeg landet på at dette er særdeles mye båt for pengene og det eneste minuset er at den - som alle båter på denne størrelsen - er lav under taket og at du blir våt i cockpit. Men den har en liten cockpit, som derfor ikke samler spesielt store mengder vann...! (Slik det så fornuftig har blitt nevnt tidligere). Den er også veldig billig. En kvalitetsbåt til samme pris som noe eksentrisk ræl i en hage, hvis man kan tillate seg litt vennskapelig satire... 

Hvis den til 60.000,- ikke er solgt, så er jeg nesten inne på tanken å kjøpe den selv bare for å ha eid en. ;)

 

Skal du ha billigere: vent på en enkelt utstyrt (billig) men fin Maxi 84/Fenix. Eller en IF (regattaklasse - mye kompetanse tilgjengelig). Antakelig lett å selge igjen.

 

Har du 150k til rådighet - stikk til Danmark og hent en Grinde. Flere gode eksemplarer til salgs nå. Skal være en legendebåt.

 

Følger en kar som seiler single handed i en Contessa 35. Det virker å være en seriøst god båt -  men gammel, og antakelig høy prisklasse.

 

Har du noen hundre, kjøp en moderne Bavaria 32 f.eks. Virker som mye seilglede og mye båt for pengene ("bang for the bucks"). @Bergen og de startet vel med en slik?

Fortsatt lykke til med letingen. Det kommer nok flere og flere båter på markedet når det nærmer seg påske. :)

jupan

jupan

Hei, igjen. Det er en jungel å velge i. Skjønner godt dersom det oppleves forvirrende. Personlig mener jeg du ser på mye "rart", og det foreslås mye rare greier her. Trege, langkjølede båter, båter med utpregede svakheter i konstruksjoner, ketchriggede båter, eldgamle stålbåter. Det er lett å gå seg vill, så jeg føler med deg.

 

Da jeg for mer enn 10 år siden var i samme situasjon, holdt jeg på å bli gal av å lete.

 

Det som gjør det litt vanskelig å gi gode råd er at du egentlig ikke sier så mye om bruksområdet ditt, kravene dine og hvilken prisklasse som er aktuelt. En Vega får du for 8000, en HR for noen hundre tusen om man har skikkelig uflaks ;). Det kunne nok gjort letingen enklere for deg om du satte noen avgrensende kriterier. Men, du sier at god i høy sjø og mye vind er prioritet. Fint! Det leder meg over til:

 

Jeg fikk inntrykk av at Sparkman & Stephens IW31 har de fleste kvaliteter man kan ønske seg. Vel og merke for en gammel båt, med et gammelt design, i en prisklasse de fleste har råd til. Den seiler skarpt, den er stødig, pga. et godt design tar den bølgene veldig bra i motsjø og den har en grunnleggende meget solid konstruksjon og design. Den er utviklet og skreddersydd for havgående regatta (ocean racing), og ble bygget på Orust - med all den kvalitet og finesse det fører med seg. IW 31 kan nok fint fungere til langturseiling, samtidig som du også kan vinne klubbregattaen og gjøre det godt i Færderen, etc. Eller bare ha det greit på finværsturer, så klart. Jeg mener jeg landet på at dette er særdeles mye båt for pengene og det eneste minuset er at den - som alle båter på denne størrelsen - er lav under taket og at du blir våt i cockpit. Men den har en liten cockpit, som derfor ikke samler spesielt store mengder vann...! (Slik det så fornuftig har blitt nevnt tidligere). Den er også veldig billig. En kvalitetsbåt til samme pris som noe eksentrisk ræl i en hage, hvis man kan tillate seg litt vennskapelig satire... 

Hvis den til 60.000,- ikke er solgt, så er jeg nesten inne på tanken å kjøpe den selv bare for å ha eid en. ;)

 

Skal du ha billigere: vent på en enkelt utstyrt (billig) men fin Maxi 84/Fenix. Eller en IF (regattaklasse - mye kompetanse tilgjengelig). Antakelig lett å selge igjen.

 

Har du 150k til rådighet - stikk til Danmark og hent en Grinde. Flere gode eksemplarer til salgs nå. Skal være en legendebåt.

 

Følger en kar som seiler single handed i en Contessa 35. Det virker å være en seriøst god båt -  men gammel, og antakelig høy prisklasse.

 

Har du noen hundre, kjøp en moderne Bavaria 32 f.eks. Virker som mye seilglede og mye båt for pengene ("bang for the bucks"). @Bergen og de startet vel med en slik?

Fortsatt lykke til med letingen. Det kommer nok flere og flere båter på markedet når det nærmer seg påske. :)

jupan

jupan

Hei, igjen. Det er en jungel å velge i. Skjønner godt dersom det oppleves forvirrende. Personlig mener jeg du ser på mye "rart", og det foreslås mye rare greier her. Trege, langkjølede båter, båter med utpregede svakheter i konstruksjoner, ketchriggede båter, eldgamle stålbåter. Det er lett å gå seg vill, så jeg føler med deg.

 

Da jeg for mer enn 10 år siden var i samme situasjon, holdt jeg på å bli gal av å lete.

 

Det som gjør det litt vanskelig å gi gode råd er at du egentlig ikke sier så mye om bruksområdet ditt, kravene dine og hvilken prisklasse som er aktuelt. En Vega får du for 8000, en HR for noen hundre tusen om man har skikkelig uflaks ;). Det kunne nok gjort letingen enklere for deg om du satte noen avgrensende kriterier. Men, du sier at god i høy sjø og mye vind er prioritet. Fint! Det leder meg over til:

 

Jeg fikk inntrykk av at Sparkman & Stephens IW31 har de fleste kvaliteter man kan ønske seg. Vel og merke for en gammel båt, med et gammelt design, i en prisklasse de fleste har råd til. Den seiler skarpt, den er stødig, pga. et godt design tar den bølgene veldig bra i motsjø og den har en grunnleggende meget solid konstruksjon og design. Den er utviklet og skreddersydd for havgående regatta (ocean racing), og ble bygget på Orust - med all den kvalitet og finesse det fører med seg. Alle båter nevnt i denne tråden har sikkert seilt rundt jorden, men IW 31 kan nok gjøre det på en noenlunde trygg og grei måte, samtidig som du også kan vinne klubbregattaen og gjøre det godt i Færderen, etc. Eller bare ha det greit på tur, så klart. Jeg mener jeg landet på at dette er særdeles mye båt for pengene og det eneste minuset er at den - som alle båter på denne størrelsen - er lav under taket og at du blir våt i cockpit. Men den har en liten cockpit, som derfor ikke samler spesielt store mengder vann...! (Slik det så fornuftig har blitt nevnt tidligere). Den er også veldig billig. En kvalitetsbåt til samme pris som noe eksentrisk ræl i en hage, hvis man kan tillate seg litt vennskapelig satire... 

Hvis den til 60.000,- ikke er solgt, så er jeg nesten inne på tanken å kjøpe den selv bare for å ha eid en. ;)

 

Skal du ha billigere: vent på en enkelt utstyrt (billig) men fin Maxi 84/Fenix. Eller en IF (regattaklasse - mye kompetanse tilgjengelig). Antakelig lett å selge igjen.

 

Har du 150k til rådighet - stikk til Danmark og hent en Grinde. Flere gode eksemplarer til salgs nå. Skal være en legendebåt.

 

Følger en kar som seiler single handed i en Contessa 35. Det virker å være en seriøst god båt -  men gammel, og antakelig høy prisklasse.

 

Har du noen hundre, kjøp en moderne Bavaria 32 f.eks. Virker som mye seilglede og mye båt for pengene ("bang for the bucks"). @Bergen og de startet vel med en slik?

Fortsatt lykke til med letingen. Det kommer nok flere og flere båter på markedet når det nærmer seg påske. :)

jupan

jupan

Hei, igjen. Det er en jungel å velge i. Skjønner godt dersom det oppleves forvirrende. Personlig mener jeg du ser på mye "rart", og det foreslås mye rare greier her. Trege, langkjølede båter, båter med utpregede svakheter i konstruksjoner, ketchriggede båter, eldgamle stålbåter. Det er lett å gå seg vill, så jeg føler med deg.

 

Da jeg for mer enn 10 år siden var i samme situasjon, holdt jeg på å bli gal av å lete.

 

Det som gjør det litt vanskelig å gi gode råd er at du egentlig ikke sier så mye om bruksområdet ditt, kravene dine og hvilken prisklasse som er aktuelt. En Vega får du for 8000, en HR for noen hundre tusen om man har skikkelig uflaks ;). Det kunne nok gjort letingen enklere for deg om du satte noen avgrensende kriterier. Men, du sier at god i høy sjø og mye vind er prioritet. Fint! Det leder meg over til:

 

Det jeg omsider fant ut gjennom sikkert 1-2 års studier, var at Sparkman & Stephens IW31 har de fleste kvaliteter man kan ønske seg. Vel og merke for en gammel båt, med et gammelt design, i en prisklasse de fleste har råd til. Den seiler skarpt, den er stødig, pga. et godt design tar den bølgene veldig bra i motsjø og den har en grunnleggende meget solid konstruksjon og design. Den er utviklet og skreddersydd for havgående regatta (ocean racing), og ble bygget på Orust - med all den kvalitet og finesse det fører med seg. Alle båter nevnt i denne tråden har sikkert seilt rundt jorden, men IW 31 kan nok gjøre det på en noenlunde trygg og grei måte, samtidig som du også kan vinne klubbregattaen og gjøre det godt i Færderen, etc. Eller bare ha det greit på tur, så klart. Jeg mener jeg landet på at dette er særdeles mye båt for pengene og det eneste minuset er at den - som alle båter på denne størrelsen - er lav under taket og at du blir våt i cockpit. Men den har en liten cockpit, som derfor ikke samler spesielt store mengder vann...! (Slik det så fornuftig har blitt nevnt tidligere). Den er også veldig billig. En kvalitetsbåt til samme pris som noe eksentrisk ræl i en hage, hvis man kan tillate seg litt vennskapelig satire... 

Hvis den til 60.000,- ikke er solgt, så er jeg nesten inne på tanken å kjøpe den selv bare for å ha eid en. ;)

 

Skal du ha billigere: vent på en enkelt utstyrt (billig) men fin Maxi 84/Fenix. Eller en IF (regattaklasse - mye kompetanse tilgjengelig). Antakelig lett å selge igjen.

 

Har du 150k til rådighet - stikk til Danmark og hent en Grinde. Flere gode eksemplarer til salgs nå. Skal være en legendebåt.

 

Følger en kar som seiler single handed i en Contessa 35. Det virker å være en seriøst god båt -  men gammel, og antakelig høy prisklasse.

 

Har du noen hundre, kjøp en moderne Bavaria 32 f.eks. Virker som mye seilglede og mye båt for pengene ("bang for the bucks"). @Bergen og de startet vel med en slik?

Fortsatt lykke til med letingen. Det kommer nok flere og flere båter på markedet når det nærmer seg påske. :)

jupan

jupan

Hei, igjen. Det er en jungel å velge i. Skjønner godt dersom det oppleves forvirrende. Personlig mener jeg du ser på mye "rart", og det foreslås mye rare greier her. Trege, langkjølede båter, båter med utpregede svakheter i konstruksjoner, ketchriggede båter, eldgamle stålbåter. Det er lett å gå seg vill, så jeg føler med deg.

 

Da jeg for mer enn 10 år siden var i samme situasjon, holdt jeg på å bli gal av å lete.

 

Det som gjør det litt vanskelig å gi gode råd er at du egentlig ikke sier så mye om bruksområdet ditt, kravene dine og hvilken prisklasse som er aktuelt. En Vega får du for 8000, en HR for noen hundre tusen om man har skikkelig uflaks ;). Det kunne nok gjort letingen enklere for deg om du satte noen avgrensende kriterier. Men, du sier at god i høy sjø og mye vind er prioritet. Fint! Det leder meg over til:

 

Det jeg omsider fant ut gjennom sikkert 1-2 års studier, var at Sparkman & Stephens IW31 har de fleste kvaliteter man kan ønske seg. Vel og merke for en gammel båt, med et gammelt design, i en prisklasse de fleste har råd til. Den seiler skarpt, den er stødig, pga. et godt design tar den bølgene veldig bra i motsjø og den har en grunnleggende meget solid konstruksjon og design. Den er utviklet og skreddersydd for havgående regatta (ocean racing), og ble bygget på Orust - med all den kvalitet og finesse det fører med seg. Alle båter nevnt i denne tråden har sikkert seilt rundt jorden, men IW 31 kan nok gjøre det på en noenlunde trygg og grei måte, samtidig som du også kan vinne klubbregattaen og gjøre det godt i Færderen, etc. Eller bare ha det greit på tur, så klart. Jeg mener jeg landet på at dette er særdeles mye båt for pengene og det eneste minuset er at den - som alle båter på denne størrelsen - er lav under taket og at du blir våt i cockpit. Men den har en liten cockpit, som ikke overfyller båten med vann...! Den er også veldig billig. En kvalitetsbåt til samme pris som noe eksentrisk ræl i en hage, hvis man kan tillate seg litt vennskapelig satire... 

Hvis den til 60.000,- ikke er solgt, så er jeg nesten inne på tanken å kjøpe den selv bare for å ha eid en. ;)

 

Skal du ha billigere: vent på en enkelt utstyrt (billig) men fin Maxi 84/Fenix. Eller en IF (regattaklasse - mye kompetanse tilgjengelig). Antakelig lett å selge igjen.

 

Har du 150k til rådighet - stikk til Danmark og hent en Grinde. Flere gode eksemplarer til salgs nå. Skal være en legendebåt.

 

Følger en kar som seiler single handed i en Contessa 35. Det virker å være en seriøst god båt -  men gammel, og antakelig høy prisklasse.

 

Har du noen hundre, kjøp en moderne Bavaria 32 f.eks. Virker som mye seilglede og mye båt for pengene ("bang for the bucks"). @Bergen og de startet vel med en slik?

Fortsatt lykke til med letingen. Det kommer nok flere og flere båter på markedet når det nærmer seg påske. :)

jupan

jupan

Hei, igjen. Det er en jungel å velge i. Skjønner godt dersom det oppleves forvirrende. Personlig mener jeg du ser på mye "rart", og det foreslås mye rare greier her. Trege, langkjølede båter, båter med utpregede svakheter i konstruksjoner, ketchriggede båter, eldgamle stålbåter. Det er lett å gå seg vill, så jeg føler med deg.

 

Da jeg for mer enn 10 år siden var i samme situasjon, holdt jeg på å bli gal av å lete.

 

Det som gjør det litt vanskelig å gi gode råd er at du egentlig ikke sier så mye om bruksområdet ditt, kravene dine og hvilken prisklasse som er aktuelt. En Vega får du for 8000, en HR for noen hundre tusen om man har skikkelig uflaks ;). Det kunne nok gjort letingen enklere for deg om du satte noen avgrensende kriterier. Men, du sier at god i høy sjø og mye vind er prioritet. Fint! Det leder meg over til:

 

Det jeg omsider fant ut gjennom sikkert 1-2 års studier, var at Sparkman & Stephens IW31 har de fleste kvaliteter man kan ønske seg. Vel og merke for en gammel båt, med et gammelt design, i en prisklasse de fleste har råd til. Den seiler skarpt, den er stødig, pga. et godt design tar den bølgene veldig bra i motsjø og den har en grunnleggende meget solid konstruksjon og design. Den er utviklet og skreddersydd for havgående regatta (ocean racing), og ble bygget på Orust - med all den kvalitet og finesse det fører med seg. Alle båter nevnt i denne tråden har sikkert seilt rundt jorden, men IW 31 kan nok gjøre det på en noenlunde trygg og grei måte, samtidig som du også kan vinne klubbregattaen og gjøre det godt i Færderen, etc. Eller bare ha det greit på tur, så klart. Jeg mener jeg landet på at dette er særdeles mye båt for pengene og det eneste minuset er at den - som alle båter på denne størrelsen - er lav under taket og at du blir våt i cockpit. Men den har en liten cockpit, som ikke overfyller båten med vann...! Den er også veldig billig. En kvalitetsbåt til samme pris som noe eksentrisk ræl i en hage, hvis man kan tillate seg litt vennskapelig satire... 

Hvis den til 60.000,- ikke er solgt, så er jeg nesten inne på tanken å kjøpe den selv bare for å ha eid en. ;)

 

Har du 150k til rådighet - stikk til Danmark og hent en Grinde. Flere gode eksemplarer til salgs nå. Skal være en legendebåt.

 

Følger en kar som seiler single handed i en Contessa 35. Det virker å være en seriøst god båt -  men gammel, og antakelig høy prisklasse.

 

Har du noen hundre, kjøp en moderne Bavaria 32 f.eks. Virker som mye seilglede og mye båt for pengene ("bang for the bucks"). @Bergen og de startet vel med en slik?

Fortsatt lykke til med letingen. Det kommer nok flere og flere båter på markedet når det nærmer seg påske. :)

jupan

jupan

Hei, igjen. Det er en jungel å velge i. Skjønner godt dersom det oppleves forvirrende. Personlig mener jeg du ser på mye "rart", og det foreslås mye rare greier her. Trege, langkjølede båter, båter med utpregede svakheter i konstruksjoner, ketchriggede båter, eldgamle stålbåter. Det er lett å gå seg vill, så jeg føler med deg.

 

Da jeg for mer enn 10 år siden var i samme situasjon, holdt jeg på å bli gal av å lete.

 

Det som gjør det litt vanskelig å gi gode råd er at du egentlig ikke sier så mye om bruksområdet ditt, kravene dine og hvilken prisklasse som er aktuelt. En Vega får du for 8000, en HR for noen hundre tusen om man har skikkelig uflaks ;). Det kunne nok gjort letingen enklere for deg om du satte noen avgrensende kriterier. Men, du sier at god i høy sjø og mye vind er prioritet. Fint! Det leder meg over til:

 

Det jeg omsider fant ut gjennom sikkert 1-2 års studier, var at Sparkman & Stephens IW31 har de fleste kvaliteter man kan ønske seg. Vel og merke for en gammel båt, med et gammelt design, i en prisklasse de fleste har råd til. Den seiler skarpt, den er stødig, pga. et godt design tar den bølgene veldig bra i motsjø og den har en grunnleggende meget solid konstruksjon og design. Den er utviklet og skreddersydd for havgående regatta (ocean racing), og ble bygget på Orust - med all den kvalitet og finesse det fører med seg. Alle båter nevnt i denne tråden har sikkert seilt rundt jorden, men IW 31 kan nok gjøre det på en noenlunde trygg og grei måte, samtidig som du også kan vinne klubbregattaen og gjøre det godt i Færderen, etc. Eller bare ha det greit på tur, så klart. Jeg mener jeg landet på at dette er særdeles mye båt for pengene og det eneste minuset er at den - som alle båter på denne størrelsen - er lav under taket og at du blir våt i cockpit. Men den har en liten cockpit, som ikke overfyller båten med vann...! Den er også veldig billig. En kvalitetsbåt til samme pris som noe eksentrisk ræl i en hage, hvis man kan tillate seg litt vennskapelig satire... 

Hvis den til 60.000,- ikke er solgt, så er jeg nesten inne på tanken å kjøpe den selv bare for å ha eid en. ;)

 

Har du 150k til rådighet - stikk til Danmark og hent en Grinde. Flere gode eksemplarer til salgs nå. Skal være en legendebåt.

 

Har du noen hundre, kjøp en moderne Bavaria 32 f.eks., og lev i luksus på sjøen. Finner vel ikke mer "bang for the bucks".

Fortsatt lykke til med letingen. Det kommer nok flere og flere båter på markedet når det nærmer seg påske. :)

jupan

jupan

Hei, igjen. Det er en jungel å velge i. Skjønner godt dersom det oppleves forvirrende. Personlig mener jeg du ser på mye "rart", og det foreslås mye rare greier her. Trege, langkjølede båter, båter med utpregede svakheter i konstruksjoner, ketchriggede båter, eldgamle stålbåter. Det er lett å gå seg vill, så jeg føler med deg.

 

Da jeg for mer enn 10 år siden var i samme situasjon, holdt jeg på å bli gal av å lete.

 

Det som gjør det litt vanskelig å gi gode råd er at du egentlig ikke sier så mye om bruksområdet ditt, kravene dine og hvilken prisklasse som er aktuelt. En Vega får du for 8000, en HR for noen hundre tusen om man har skikkelig uflaks ;). Det kunne nok gjort letingen enklere for deg om du satte noen avgrensende kriterier. Men, du sier at god i høy sjø og mye vind er prioritet. Fint! Det leder meg over til:

 

Det jeg omsider fant ut gjennom sikkert 1-2 års studier, var at Sparkman & Stephens IW31 har de fleste kvaliteter man kan ønske seg. Vel og merke for en gammel båt, med et gammelt design, i en prisklasse de fleste har råd til. Den seiler skarpt, den er stødig, pga. et godt design tar den bølgene veldig bra i motsjø og den har en grunnleggende meget solid konstruksjon og design. Den er utviklet og skreddersydd for havgående regatta (ocean racing), og ble bygget på Orust - med all den kvalitet og finesse det fører med seg. Alle båter nevnt i denne tråden har sikkert seilt rundt jorden, men IW 31 kan nok gjøre det på en noenlunde trygg og grei måte, samtidig som du også kan vinne klubbregattaen og gjøre det godt i Færderen, etc. Eller bare ha det greit på tur, så klart. Jeg mener jeg landet på at dette er særdeles mye båt for pengene og det eneste minuset er at den - som alle båter på denne størrelsen - er lav under taket og at du blir våt i cockpit. Men den har en liten cockpit, som ikke overfyller båten med vann...!

Hvis den til 60.000,- ikke er solgt, så er jeg nesten inne på tanken å kjøpe den selv bare for å ha eid en. ;)

 

Har du 150k til rådighet - stikk til Danmark og hent en Grinde. Flere gode eksemplarer til salgs nå. Skal være en legendebåt.

 

Har du noen hundre, kjøp en moderne Bavaria 32 f.eks., og lev i luksus på sjøen. Finner vel ikke mer "bang for the bucks".

Fortsatt lykke til med letingen. Det kommer nok flere og flere båter på markedet når det nærmer seg påske. :)



×
×
  • Create New...