Jump to content

Mistet «fart» på Raymarine C 120

Scand Baltic

Recommended Posts

Dobbelt sjekket i menyen? Såvidt jeg husker så kan man velge hvilke datadeling som skal vises?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

SOG = «vanlig GPS fart». Har du fartsgiverhjul under båten. Viser fart gjennom vannet (STW), kan det være en slik som er valgt som fartsangiver? Disse hjulene kan gro fast pga rur etc.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Har c80 fra samme år i en av båtene og den er vel ganske lik, bortsett fra størrelsen. 

I menyen, mye å bla i, velger du hva som skal vises og hvor, mener jeg. 

Eller står det "fart" eller "speed" og 0? 

Kan vel ha visning både i bunnlinja og oppe i hjørner? 

Dreiv å rota med det der for et par år siden og har et vagt minne om at det var alvorlig mye å scrolling i oppsettmenyen. 

På siden, dersom GPS-soppen er orginal, fra monteringsår, så får du sikkert snart trøbbel med at det tar lang tid å finne pos ved oppstart. Da er minnebatterier i soppen gåen og må byttes. 

Redigert av Eureka (see edit history)

‘Fart’ er sannsynligvis 0 så lenge du ikke har noen fysisk logg tilkoplet. En GPS kan jo bare finne SOG. Den aner nada om fart gjennom vannet.

Kjøpte forresten samme skjerm i 2007. Er mange år siden jeg la ut bilder der jeg skiftet batteri i soppen. Så om din sopp fønker etter 11 år så er du veldig mange år på overtid der..

Fantino skrev for 8 timer siden:

‘Fart’ er sannsynligvis 0 så lenge du ikke har noen fysisk logg tilkoplet. En GPS kan jo bare finne SOG. Den aner nada om fart gjennom vannet.

Kjøpte forresten samme skjerm i 2007. Er mange år siden jeg la ut bilder der jeg skiftet batteri i soppen. Så om din sopp fønker etter 11 år så er du veldig mange år på overtid der..

Riktig SOG og fart i sjøen er to forskjellige ting...

Fantino.. jeg tror kartmaskinen funker selv om batteriene i "soppen" er tom...

Det tar bare lengre tid før den finner satellittene... tror jeg...

Min begynte for et par år siden og bruke lang tid på finne posisjonen når jeg slo den på...men finner det til slutt...

regner med det er batteriene i "soppen" som er tomme...

Har ikke giddet og bytte de, etter som den finner posisjonen etter par minutter uansett..

Mulig jeg tar feil der...

Batteriene er ca 10 år...

Var samme symptomer på min også - dvs fikk fix etter en stund - men til slutt gav den helt opp. Tar ikke lange tida å skifte så bare å ryke på det. Om du kjøpte soppen samtidig med meg er det vel god sjans for at den er av typen der batteriet ikke er loddet fast også. Mener min het Raystar 125 (mener det fantes 120 før denne, og 130 og 150 senere?).

Men så lenge du _har_ fix burde jo ikke problemet med fart dukket opp da, med mindre den på et eller annet vis prøver å skifte til logg når GPS ikke er tilgjengelig eller noe sånt.

Så nå at det var en C120 du har. Jeg hadde en E120. Men det skulle vel være ett fett i denne sammenhengen tror jeg. 

Redigert av Fantino (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...