Scand Baltic Startet 8.September.2018 Del på Facebook Startet 8.September.2018 Har Raymarine C120 plotter fra 07. Alt fungerer bortsett fra at den ikke viser fart. Har prøvd «lett reset» men det hjalp ikke. Prøve «full reset»? Har fungert tidligere, men plutselig forsvant det. Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 8.September.2018 Del på Facebook Svart 8.September.2018 Dobbelt sjekket i menyen? Såvidt jeg husker så kan man velge hvilke datadeling som skal vises? Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Scand Baltic Svart 8.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2018 Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 8.September.2018 Del på Facebook Svart 8.September.2018 Om du velger SOG, så vil du få båtens hastighet fra GPS. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Scand Baltic Svart 8.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2018 Kan prøve det. Men det er vanlig gps fart som har vært der tidligere. Har ikke forandret på datalinjene. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 8.September.2018 Del på Facebook Svart 8.September.2018 Mistet kontakt med loggiveren? Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 8.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2018 Er ikke koblet opp mot loggen, snakker kun om GPS fart. Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 8.September.2018 Del på Facebook Svart 8.September.2018 SOG = «vanlig GPS fart». Har du fartsgiverhjul under båten. Viser fart gjennom vannet (STW), kan det være en slik som er valgt som fartsangiver? Disse hjulene kan gro fast pga rur etc. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Bigmac Svart 8.September.2018 Del på Facebook Svart 8.September.2018 (redigert) Trump slått av GPSn? (sorry, kunne ikke dy meg er jo lørdagskveld kaldt og regn). Den viser jo posisjon, så GPS signal har du. Og ikke er det logg sier du. Da må det være pølsefinger i innstillinger. Redigert 8.September.2018 av Bigmac (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 8.September.2018 Del på Facebook Svart 8.September.2018 Så lenge du har rett posisjon, og posisjonen "løper" når du kjører, så er jo gps inne...så du må gå i oppsettet og finne feilen/innstillingen der... er alt rett der, er det jo muligens feil på selve plotteren... Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 8.September.2018 Del på Facebook Svart 8.September.2018 Scand Baltic skrev for 2 timer siden: Er ikke koblet opp mot loggen, snakker kun om GPS fart. Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 8.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2018 GPS fungerer og posisjonen flytter seg. Har sittet noen timer med reset og nye innstillinger i dag men finner liksom ikke «feilen». Det har ikke vært noen forandringer på oppsett eller noe slikt føre farta plutselig uteble. Men har på satt opp SOG nå, så får se hva som skjer. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 8.September.2018 Del på Facebook Svart 8.September.2018 Factory reset løser vanligvis det meste men husk backup til brikke først. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 8.September.2018 Del på Facebook Svart 8.September.2018 (redigert) Har c80 fra samme år i en av båtene og den er vel ganske lik, bortsett fra størrelsen. I menyen, mye å bla i, velger du hva som skal vises og hvor, mener jeg. Eller står det "fart" eller "speed" og 0? Kan vel ha visning både i bunnlinja og oppe i hjørner? Dreiv å rota med det der for et par år siden og har et vagt minne om at det var alvorlig mye å scrolling i oppsettmenyen. På siden, dersom GPS-soppen er orginal, fra monteringsår, så får du sikkert snart trøbbel med at det tar lang tid å finne pos ved oppstart. Da er minnebatterier i soppen gåen og må byttes. Redigert 8.September.2018 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 8.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2018 Men hvis jeg fjerner kartbrikke og så kjører «full reset» så får jeg ikke ødelagt noe..? Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 8.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2018 Kan velge både «fart» og «SOG». Det er fart som har sluttet å fungere. Har satt opp SOG nå og får teste det neste gang vi skal utpå. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 8.September.2018 Del på Facebook Svart 8.September.2018 ‘Fart’ er sannsynligvis 0 så lenge du ikke har noen fysisk logg tilkoplet. En GPS kan jo bare finne SOG. Den aner nada om fart gjennom vannet. Kjøpte forresten samme skjerm i 2007. Er mange år siden jeg la ut bilder der jeg skiftet batteri i soppen. Så om din sopp fønker etter 11 år så er du veldig mange år på overtid der.. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 9.September.2018 Del på Facebook Svart 9.September.2018 Fantino skrev for 8 timer siden: ‘Fart’ er sannsynligvis 0 så lenge du ikke har noen fysisk logg tilkoplet. En GPS kan jo bare finne SOG. Den aner nada om fart gjennom vannet. Kjøpte forresten samme skjerm i 2007. Er mange år siden jeg la ut bilder der jeg skiftet batteri i soppen. Så om din sopp fønker etter 11 år så er du veldig mange år på overtid der.. Riktig SOG og fart i sjøen er to forskjellige ting... Fantino.. jeg tror kartmaskinen funker selv om batteriene i "soppen" er tom... Det tar bare lengre tid før den finner satellittene... tror jeg... Min begynte for et par år siden og bruke lang tid på finne posisjonen når jeg slo den på...men finner det til slutt... regner med det er batteriene i "soppen" som er tomme... Har ikke giddet og bytte de, etter som den finner posisjonen etter par minutter uansett.. Mulig jeg tar feil der... Batteriene er ca 10 år... Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 9.September.2018 Del på Facebook Svart 9.September.2018 (redigert) Var samme symptomer på min også - dvs fikk fix etter en stund - men til slutt gav den helt opp. Tar ikke lange tida å skifte så bare å ryke på det. Om du kjøpte soppen samtidig med meg er det vel god sjans for at den er av typen der batteriet ikke er loddet fast også. Mener min het Raystar 125 (mener det fantes 120 før denne, og 130 og 150 senere?). Men så lenge du _har_ fix burde jo ikke problemet med fart dukket opp da, med mindre den på et eller annet vis prøver å skifte til logg når GPS ikke er tilgjengelig eller noe sånt. Så nå at det var en C120 du har. Jeg hadde en E120. Men det skulle vel være ett fett i denne sammenhengen tror jeg. Redigert 9.September.2018 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 9.September.2018 Del på Facebook Svart 9.September.2018 Bilder fra skifteoperasjonen i denne tråden: Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.