nodrunkensailor Startet 8.September.2018 Link til dette innlegget Startet 8.September.2018 (redigert) Er helt amatør på båt og motor foreløpig, så ber på forhånd ydmykt om tilgivelse for alle feilbenevnelser og eventuelle rare utsagn som måtte komme. Jeg vurderer båtkjøp - en Tresfjord 29. grei båt med bra potensiale etter litt pussing og flikking. Motoren (Volvo Penta TAMD 31D) så fin ut og etter hva jeg har forstått er vel Volvo Penta generelt kurante motorer. Båten hadde fast propell og etter å ha lest meg litt opp i sommer ønsker jeg meg vel egentlig en vridbar propell, eller i det minste et sluregir. Jeg hadde en snekke for mange år siden og husker med gru hvordan det var å sette den i gir og å finmanøvrere med hakking og rykking. Det jeg lurer på er om det er en grei affære å få den bygget om til vridbar probell (har ikke tenkt å gjøre det selv) og om dette koster langt mer enn det smaker. Noen som kan fortelle om det vil være mulig, og anslå veldig grovt hva jeg må regne med det vil koste? Redigert 8.September.2018 av nodrunkensailor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 9.September.2018 Link til dette innlegget Svart 9.September.2018 Nei, dette tror jeg du kan glemme. Vridbar propeller på en turbomotor kan fort gå galt og er heller ikke noe poeng. Vet ikke om det finnes vridbar propeller som tåler dette momentet heller. Sluregir er sikkert kjekt men de fleste klarer seg fint uten når de har lært seg båten. Bruk båten som den er. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 9.September.2018 Link til dette innlegget Svart 9.September.2018 Det er ingen problem å montere inn vridbar propellanlegg som tåler motorens styrke. Vridbare propellanlegg får enn jo til motorer fra 5hk og opp til flere titusenvis av hestekrefter, så det er jo det minste problemet. Men skal du montere det på denne båten, så blir jo det en stor ombygging siden alt må skiftest, bortsett fra motor og gear. Her snakker vi nok om godt over 100000 i kostnader siden hele jobben må settes bort. Det enkleste er nok sluregear, så du kan sjekke ut om det er mulig å montere slureventil på det gearet som er montert. Men du må rekne med at også det blir en kostnad på rundt 50000 siden desse ventilene koster en god del. Mitt aller beste forslag er nok at du prøver båten slik den er, og jeg rekner med at du klarer fint å handtere den normalt etter litt trening. Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 9.September.2018 Link til dette innlegget Svart 9.September.2018 Hvis du nå vurderer båtkjøp, og tenker med gru på å sette båten i gir, bør du vurdere båter med hydraulisk gir, så slipper du alle ulyder i forbindelse med å skifte gir. Det er ikke vanskelig å finne, da det er ganske vanlig. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 9.September.2018 Link til dette innlegget Svart 9.September.2018 Som ballen sier, CP anlegg finnes i alle størrelser. West Mekan og Nogva lager anlegg som passer båten du tenker på. Det lar seg gjøre å bygge om, men jeg er redd det blir dyrt. Fordelene med CP anlegg er mange. Finmanøvrering er enkelt, og propellen kan tilpasses enhver lastkondisjon. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 9.September.2018 Link til dette innlegget Svart 9.September.2018 Min 30 fot snekke med nesten samme motor og girkasse som det er snakk om (TAMD30 med ms2 kasse), har ingen av de problemene du "frykter". Jeg ser ingen grunn til å koste på noe annet enn det som er der. Om båten du vurderer mangler baugpropell, er det en mye viktigere oppgradering mtp. enklere manøvrering Billigere å montere er det også. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
nodrunkensailor Svart 9.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2018 Takk for gode svar, alle sammen. Akkurat den type svar jeg håpet å få. :-) Sitér dette innlegget Link to post
nodrunkensailor Svart 9.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2018 GunR skrev for 6 timer siden: Hvis du nå vurderer båtkjøp, og tenker med gru på å sette båten i gir, bør du vurdere båter med hydraulisk gir, så slipper du alle ulyder i forbindelse med å skifte gir. Det er ikke vanskelig å finne, da det er ganske vanlig. Takk! Det er nettopp det at jeg ser mange andre båter i denne klassen gjerne har hydraulisk gir som gjør meg litt betenkt til denne konfigurasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.