Jump to content

Ombygge til vridbar propell? (Tresfjord 29, Volvo Penta TAMD31D)


nodrunkensailor

Recommended Posts

Er helt amatør på båt og motor foreløpig, så ber på forhånd ydmykt om tilgivelse for alle feilbenevnelser og eventuelle rare utsagn som måtte komme.

 

Jeg vurderer båtkjøp - en Tresfjord 29. grei båt med bra potensiale etter litt pussing og flikking. Motoren (Volvo Penta TAMD 31D) så fin ut og etter hva jeg har forstått er vel Volvo Penta generelt kurante motorer.

Båten hadde fast propell og etter å ha lest meg litt opp i sommer ønsker jeg meg vel egentlig en vridbar propell, eller i det minste et sluregir. Jeg hadde en snekke for mange år siden og husker med gru hvordan det var å sette den i gir og å finmanøvrere med hakking og rykking.

Det jeg lurer på er om det er en grei affære å få den bygget om til vridbar probell (har ikke tenkt å gjøre det selv) og om dette koster langt mer enn det smaker. Noen som kan fortelle om det vil være mulig, og anslå veldig grovt hva jeg må regne med det vil koste? 

Redigert av nodrunkensailor (see edit history)
Link to post

Det er ingen problem å montere inn vridbar propellanlegg som tåler motorens styrke. Vridbare propellanlegg får enn jo til motorer fra 5hk og opp til flere titusenvis av hestekrefter, så det er jo det minste problemet. Men skal du montere det på denne båten, så blir jo det en stor ombygging siden alt må skiftest, bortsett fra motor og gear. Her snakker vi nok om godt over 100000 i kostnader siden hele jobben må settes bort. Det enkleste er nok sluregear, så du kan sjekke ut om det er mulig å montere slureventil på det gearet som er montert. Men du må rekne med at også det blir en kostnad på rundt 50000 siden desse ventilene koster en god del. Mitt aller beste forslag er nok at du prøver båten slik den er, og jeg rekner med at du klarer fint å handtere den normalt etter litt trening. 

Link to post

Min 30 fot snekke med nesten samme motor og girkasse som det er snakk om (TAMD30 med ms2 kasse), har ingen av de problemene du "frykter".

Jeg ser ingen grunn til å koste på noe annet enn det som er der.

 

Om båten du vurderer mangler baugpropell, er det en mye viktigere oppgradering mtp. enklere manøvrering

Billigere å montere er det også.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
GunR skrev for 6 timer siden:

Hvis du nå vurderer båtkjøp, og tenker med gru på å sette båten i gir, bør du vurdere båter med hydraulisk gir, så slipper du alle ulyder i forbindelse med å skifte gir. 

Det er ikke vanskelig å finne, da det er ganske vanlig. 


Takk! Det er nettopp det at jeg ser mange andre båter i denne klassen gjerne har hydraulisk gir som gjør meg litt betenkt til denne konfigurasjonen.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...