csj Startet 9.September.2018 Link til dette innlegget Startet 9.September.2018 Mornings! Siderutene i båten min er fulle av riper, sprekker og bobler etter snart 40 år uten stell, så et av flere vinterprosjekter er å lage nye. Gummipakningene har blitt så stive at de nesten er plastpakninger, så de skal byttes i samme slengen. Jeg kunne jo tenkt meg sotede ruter både foran og på sidene, men er slett ikke sikker på om det egentlig er noen god idé; litt fordi sotet PMMA-plater koster en formue, og litt fordi frontrutene er i glass og jeg antar det er en grunn til at de er det og ikke i plast. Den ene frontruten har en lei sprekk, så den må også byttes og derfor vurderer jeg plast rundt hele for å holde kostnadene nede. Båten er en Omre 18, har to sidevinduer og to frontvinduer. Kan disse platene fra Biltema brukes til formålet? https://www.biltema.no/bygg/platematerialer/plastglass/plastglass-2000030030 For soting tenkte jeg at vanlig sotefilm kunne brukes. Skjære til ruten, legge solfilm på, sette på plass ferdig sotet rute, klappe seg selv på skulderen og feire med en kald øl. Hvis dette er tidenes dårligste idé er jeg mottagelig for bedre forslag :) Innspill? Sitér dette innlegget Link to post
Bruflaat Svart 9.September.2018 Link til dette innlegget Svart 9.September.2018 Selv brukt pleksiglass fra Biltema + gulvlister med liten profil som jeg har skrudd på med klar tech7. Fungerte utmerket til mitt bruk. Fortsatt fine etter 1 år ihvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
csj Svart 9.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2018 Ser jo veldig bra ut. Til prisen platene selges for kan jeg i verste fall bytte dem ut annethvert år. Plexi er jo ikke vanskelig å skjære/slipe til ønsket form. Sitér dette innlegget Link to post
båt 45 Svart 9.September.2018 Link til dette innlegget Svart 9.September.2018 plexi er ikke bra om du har viskere Sitér dette innlegget Link to post
csj Svart 10.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2018 On 9/9/2018 at 6:17 PM, båt 45 said: plexi er ikke bra om du har viskere Det har jeg ikke, så det burde gå bra. Jeg har tenkt å behandle utsiden med en coating for å få bedre avrennings- og avprellingsegenskaper og litt ekstra UV-beskyttelse, og siden jeg stort sett er på sjøen når det er pent vær er behovet for viskere egentlig ikke tilstede. Sitér dette innlegget Link to post
tidtakeren Svart 11.September.2018 Link til dette innlegget Svart 11.September.2018 Jeg har samme båt, og bytta den ene sideruta i sommer med plastglasset fra Biltema som du viser til. Det bør ikke være noe problem. Tar jeg ikke helt feil får du akkurat skjært til to sideruter av den største plata fra Biltema. Det er viktig å være nøyaktig når du skjærer ut den nye ruta, slik at du ikke får problemer når du skal montere plastlista. Jeg var ikke nøyaktig nok, og det ble mye ukvemsord på kaia. Skal du ha nye lister, må du sørge for at de har samme tykkelse som de gamle, eller kompensere når du kutter ut ruta. Når det gjelder frontrutene, har jeg som deg glass, og jeg vet ikke om jeg ville ha benytta plastglass her. Det skyldes både styrke og med tanke på riper. Frontrutene mine er ganske ripefrie, til tross for at jeg antar de minst er like gamle som siderutene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.