amerelium Startet 9.September.2018 Link til dette innlegget Startet 9.September.2018 ...siden jeg skrev feil i tittelen, så prøver jeg igjen. Noen som bruker 350 hken til Suzuki her inne? Sitér dette innlegget Yamarin 80 DC / Verado V10 400 Link to post
Lend1ng Svart 9.September.2018 Link til dette innlegget Svart 9.September.2018 Ja men eg og min har ikkje så mange gangtimer sammen. Har ikke så mye å si annet at den ikke har skuffet på noen måte til nå. Sitér dette innlegget Link to post
amerelium Svart 10.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2018 hva båt står den på, og hvor fort flytter den på seg? Sitér dette innlegget Yamarin 80 DC / Verado V10 400 Link to post
PerUlv Svart 10.September.2018 Link til dette innlegget Svart 10.September.2018 (redigert) Jeg har også en. Flott motor. Stillegående. Min har heller ikke mange gangtimene og er egentlig knapt innkjørt. Min står på en Askeladden C76 Cruiser. Jeg har ikke sjekket toppfarten og forbruket skikkelig enda... skal se om jeg får gjort det etter hvert. Toppfart og andre data vil uansett avhenge av at propellene er korrekt matchet til båt. Jeg har standard Suzuki propeller. Det er klart det kunne vært artig å teste andre propeller nå som motoren etter hvert er innkjørt, men det blir nok (for) dyrt... særlig siden jeg trenger to... En fordel som slår meg er duoprop som gjør at motoren ikke trekker til en side. Redigert 10.September.2018 av PerUlv (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lend1ng Svart 13.September.2018 Link til dette innlegget Svart 13.September.2018 Min står og på en Askeladden C76 men jeg har Center Cabin. Har hatt den oppe i 48 knop. Det er faktisk bare behagelig men da hører jo man faktisk motoren. Ved tomgang må jeg se på display eller gå ut til motoren for å høre den gå. Sitér dette innlegget Link to post
Luco Svart 13.September.2018 Link til dette innlegget Svart 13.September.2018 C76 48 knop med 350hk? snakker de ikke om 46 knop med 300 hk. og 43 knop uten step c75 med 300hk? Sitér dette innlegget Link to post
amerelium Svart 14.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2018 ...hvis det er tilfellet er Suzukien ikke noe å skryte av - har hatt 80en min oppe i 52,5 med 350 Yamaha. Enten det eller så er Askeladden ikke noe gode i sjøen. Sitér dette innlegget Yamarin 80 DC / Verado V10 400 Link to post
Kalle Well Svart 14.September.2018 Link til dette innlegget Svart 14.September.2018 Har C76 Cruiser med 300 hk. Hatt den i 49 knop, men ligger vanligvis mellom 47-48 knop. Med 350 skal den gi 52 knop til dagen. Sitér dette innlegget Link to post
Solhaugen Svart 17.September.2018 Link til dette innlegget Svart 17.September.2018 har kjørt 60 timer på min DF350ATXX, på askeladden C83, intet negativt registrert. Sitér dette innlegget Link to post
Luco Svart 20.September.2018 Link til dette innlegget Svart 20.September.2018 Opp.... ??? Sitér dette innlegget Link to post
amerelium Svart 21.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2018 (redigert) har kjørt 60 timer på min DF350ATXX, på askeladden C83, intet negativt registrert. Hvordan flytter den på seg? - den har en 450 kg mer dødvekt enn min., Redigert 21.September.2018 av amerelium (see edit history) Sitér dette innlegget Yamarin 80 DC / Verado V10 400 Link to post
Solhaugen Svart 21.September.2018 Link til dette innlegget Svart 21.September.2018 det er ingen racingbåt, den skvetter ikke opp av sjøen, men båten er veldig flott i sjøen, ellers syns jeg båten er helt utmerket på alle punkt, tittet på yamarin 88dc på båter i sjøen, det blir et steg i feil retning ift c83.. Sitér dette innlegget Link to post
PerUlv Svart 12.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2018 (redigert) Jeg får 47.ett eller annet på min C76 Cruiser uten kalesje med DF350A. Dette er med noe grodd skrog og 5 personer pluss bagasje, full tank og motvind. Enig med Kalle Well i at man nok kunne forventet noe høyere toppfart, men er usikker på om dette egentlig er noe problem all den tid båten går 37 knop med fornuftig forbruk og fint støynivå. Det er kanskje egentlig et viktigere tall for meg. Hvis vi får samme toppfart på vestlands-/styrehusbåten C76 CenterCabin med DF350 som på daycruiseren C76 Cruiser med DF350, så er det vel neppe motoren som begrenser. Da er det i mitt hode skrogform som virker som den mest åpenbare løsningen. Nå har vel C75/C76 en skrogform som i utgangspunktet skulle ha stor våt flate for å være god i bølger. Stor våt flate gir kanskje ikke det mest lettdrevne skroget. Kalle Well sin toppfart indikerer at noe kan gjøres med propellene for å få et mer optimalt oppsett på C76 med DF300. Det er selvfølgelig uheldig dersom dette ikke er gjort fra forhandlers side når man kjøper båten. Det er ingen grunn til å tro at det samme ikke gjelder DF350, altså at propellene kan optimaliseres til skroget dersom skroget kan gå noe særlig fortere. Redigert 12.Oktober.2018 av PerUlv (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 12.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2018 Har satt ny toppfart nå med min 300.. Hehe.. 49,7 knop. Det er vesentlig liten forskjell om det er flere i båten, men 350 skal gi 51 knop daglig har jeg hørt. Toppfart 53. Men jeg har som sagt en annen propell enn standard, pluss motoren er hevet litt i forhold til originalt. Sitér dette innlegget Link to post
MarkusP Svart 12.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2018 Har df350 på Ibiza 811. Min maks har så langt vært 49,6 knop men treffer turtallsperre ved mer trim. Dette er med standard Suzuki propeller. Virker som at det er nok av kraft til å bytte til heftigere saker. Men spørsmålet er jo om det er verdt pengene for å bryte den magiske 50 grensen? Ellers fungere motor og props utmerket. Kommer nær samme toppfart uavhengig av last og passasjerer. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 12.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2018 Bare en liten kommentar til DF-350 og propeller: Det finnes p.t. bare Suzukis egne propeller til denne motoren, og bare en type. Man kan altså bare velge pitch, og that`s it. Det går rykter om at PowerTech jobber med alternative propeller, men de er nok et stykke unna. Sitér dette innlegget Link to post
PolarLi Svart 12.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2018 Hvor kresen er denne motoren på bensinen? Tenker da at den skal ha min 95 oktan for å yte oppgitt effekt, mens de fleste andre, ofte mindre motorer, greier seg med en god del lavere oktan. Vil man potensiellt kunne merke nedsatt ytelse med litt "gammel" bensin, eller utgjør forskjellen så lite at man ikke merker noe? Og vil man evt få beskjed i instrumentet at den har oppdaget lavere oktan og justerer tenningen? Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 12.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2018 Lavere oktan enn 95? Får du kjøpt det i Norge da? Merker ihvertfall ingen forskjell på min 300 hk. Går med samme fart hele sesongen ? Sitér dette innlegget Link to post
PolarLi Svart 13.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2018 Nei, du får ikke lavere enn 95, men det er fersk bensin. Fyller man fra en stasjon med lite omsetning, risikerer man å få litt lavere oktan, eller hvis du har mye på tanken over vinteren. De fleste andre motorer er bygget for 91 eller 93 oktan (RON), og da har man temmelig mye å gå på. Selv med bensin som har stått over vinteren er det som regel helt uproblematisk. Når motoren er bygget for 95, har man i teorien ingenting å gå på før motoren må justere tenning. Men som sagt, det er i teorien, derav spørsmålet mitt. Forhåpentligvis har de lagt inn en liten margin i kravet som gjør at man ikke merker det i praktisk bruk med nogenlunde kurrant drivstoff. Sitér dette innlegget Link to post
PerUlv Svart 13.April.2019 Link til dette innlegget Svart 13.April.2019 (redigert) Da fikk jeg båten, en Askeladden C76Cruiser med Suzuki DF350, på sjøen. Jeg logget 50.9knop (midt i Bjørnefjorden, småkrusete sjø, så ganske optimalt) med full tank og meg med to barn ombord. Forbruket var 2liter per nm. Når jeg marsjer i 32knop går det ca 1.2-1.3 liter/nm Bensinen er fra i fjor. Det var ingen åpenbar forskjell på "gammel" bensin, men jeg kan ta en ny test om etpar dager med ny bensin. Redigert 13.April.2019 av PerUlv (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.