Jump to content

Suzuki DF350, erfaringer?

amerelium

Recommended Posts

Jeg har også en. Flott motor. Stillegående. Min har heller ikke mange gangtimene og er egentlig knapt innkjørt. Min står på en Askeladden C76 Cruiser. Jeg har ikke sjekket toppfarten og forbruket skikkelig enda... skal se om jeg får gjort det etter hvert. Toppfart og andre data vil uansett avhenge av at propellene er korrekt matchet til båt. Jeg har standard Suzuki propeller. Det er klart det kunne vært artig å teste andre propeller nå som motoren etter hvert er innkjørt, men det blir nok (for) dyrt... særlig siden jeg trenger to...

En fordel som slår meg er duoprop som gjør at motoren ikke trekker til en side.

Redigert av PerUlv (see edit history)
  • 3 uker senere...

Jeg får 47.ett eller annet på min C76 Cruiser uten kalesje med DF350A. Dette er med noe grodd skrog og 5 personer pluss bagasje, full tank og motvind. Enig med Kalle Well i at man nok kunne forventet noe høyere toppfart, men er usikker på om dette egentlig er noe problem all den tid båten går 37 knop med fornuftig forbruk og fint støynivå. Det er kanskje egentlig et viktigere tall for meg.

Hvis vi får samme toppfart på vestlands-/styrehusbåten C76 CenterCabin med DF350 som på daycruiseren C76 Cruiser med DF350, så er det vel neppe motoren som begrenser. Da er det i mitt hode skrogform som virker som den mest åpenbare løsningen.

Nå har vel C75/C76 en skrogform som i utgangspunktet skulle ha stor våt flate for å være god i bølger. Stor våt flate gir kanskje ikke det mest lettdrevne skroget. 

Kalle Well sin toppfart indikerer at noe kan gjøres med propellene for å få et mer optimalt oppsett på C76 med DF300. Det er selvfølgelig uheldig dersom dette ikke er gjort fra forhandlers side når man kjøper båten. Det er ingen grunn til å tro at det samme ikke gjelder DF350, altså at propellene kan optimaliseres til skroget dersom skroget kan gå noe særlig fortere. 

Har df350 på Ibiza 811. Min maks har så langt vært 49,6 knop men treffer turtallsperre ved mer trim. Dette er med standard Suzuki propeller. Virker som at det er nok av kraft til å bytte til heftigere saker. Men spørsmålet er jo om det er verdt pengene for å bryte den magiske 50 grensen? Ellers fungere motor og props utmerket. Kommer nær samme toppfart uavhengig av last og passasjerer. 

Hvor kresen er denne motoren på bensinen? Tenker da at den skal ha min 95 oktan for å yte oppgitt effekt, mens de fleste andre, ofte mindre motorer, greier seg med en god del lavere oktan. Vil man potensiellt kunne merke nedsatt ytelse med litt "gammel" bensin, eller utgjør forskjellen så lite at man ikke merker noe? Og vil man evt få beskjed i instrumentet at den har oppdaget lavere oktan og justerer tenningen?

Nei, du får ikke lavere enn 95, men det er fersk bensin. Fyller man fra en stasjon med lite omsetning, risikerer man å få litt lavere oktan, eller hvis du har mye på tanken over vinteren. De fleste andre motorer er bygget for 91 eller 93 oktan (RON), og da har man temmelig mye å gå på. Selv med bensin som har stått over vinteren er det som regel helt uproblematisk. Når motoren er bygget for 95, har man i teorien ingenting å gå på før motoren må justere tenning. Men som sagt, det er i teorien, derav spørsmålet mitt. Forhåpentligvis har de lagt inn en liten margin i kravet som gjør at man ikke merker det i praktisk bruk med nogenlunde kurrant drivstoff.

• 6 måneder senere...

Da fikk jeg båten, en Askeladden C76Cruiser med Suzuki DF350, på sjøen. Jeg logget 50.9knop (midt i Bjørnefjorden, småkrusete sjø, så ganske optimalt) med full tank og meg med to barn ombord. Forbruket var 2liter per nm. 

Når jeg marsjer i 32knop går det ca 1.2-1.3 liter/nm

Bensinen er fra i fjor. Det var ingen åpenbar forskjell på "gammel" bensin, men jeg kan ta en ny test om etpar dager med ny bensin.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...