PerUlv
Jeg får 47.ett eller annet på min C76 Cruiser uten kalesje med DF350A. Dette er med noe grodd skrog og 5 personer pluss bagasje, full tank og motvind. Enig med Kalle Well i at man nok kunne forventet noe høyere toppfart, men er usikker på om dette egentlig er noe problem all den tid båten går 37 knop med fornuftig forbruk og fint støynivå. Det er kanskje egentlig et viktigere tall for meg.
Hvis vi får samme toppfart på vestlands-/styrehusbåten C76 CenterCabin med DF350 som på daycruiseren C76 Cruiser med DF350, så er det vel neppe motoren som begrenser. Da er det i mitt hode skrogform som virker som den mest åpenbare løsningen.
Nå har vel C75/C76 en skrogform som i utgangspunktet skulle ha stor våt flate for å være god i bølger. Stor våt flate gir kanskje ikke det mest lettdrevne skroget.
Kalle Well sin toppfart indikerer at noe kan gjøres med propellene for å få et mer optimalt oppsett på C76 med DF300. Det er selvfølgelig uheldig dersom dette ikke er gjort fra forhandlers side når man kjøper båten. Det er ingen grunn til å tro at det samme ikke gjelder DF350, altså at propellene kan optimaliseres til skroget dersom skroget kan gå noe særlig fortere.