_Bliss_ Startet 10.September.2018 Link til dette innlegget Startet 10.September.2018 hei har tatt ut sjøvannspumpe for overhaling. I verkstedshåndbok fra Volvo står det at de nye lagrene skal fettes. Disse lagrene bli vel smørt av olje, men tenker at jeg fetter de før montering. hvilket fett bør jeg bruke? Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart 10.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2018 (redigert) Er det noen som har erfaring med f.eks biltema sin marinefett? Redigert 10.September.2018 av Snartbåt? (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.September.2018 Link til dette innlegget Svart 11.September.2018 Det er vel bare snakk om å fette dem inn utvendig for å forenkle montering? Biltema sitt fett går sikkert like greit som noe annet til dette. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
_Bliss_ Svart 11.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2018 Det er vel begrenset med olje som blir kastet på lagrene under gange, så slik jeg forstår det er det også for smøring. Men sikker er jeg ikke Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.September.2018 Link til dette innlegget Svart 11.September.2018 Bruk vanlig smørefett. Fettet du plasserer i kulebanen blir uansett kastet ut i løpet av noen minutters gange om det er åpne kulebaner. Smøringen over tid kommer i såfall fra motoroljen. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 11.September.2018 Link til dette innlegget Svart 11.September.2018 Jeg tok en lettvint en. Jeg monterte lagrene på plass, monterte impeller på plass med impellerlokket. Deretter helte jeg litt motorolje inn i lagrene. Roterte rundt for å få olje på alle kuler/ flater. Deretter tømte ut overskuddet. Så på med medbringer og monterte på plass. Da burde lagrene ha samme mengde olje som ved vanlig kaldstart. Var på en TMD40. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 11.September.2018 Link til dette innlegget Svart 11.September.2018 (redigert) Vet forresten ikke om det er samme problemet på en TAMD41 som en TMD40. Jeg byttet medbringer, og den nye medbringeren var ca 3 mm tykkere enn den gamle. Det resulterte i at motoren ikke ville starte. Fikk ikke diesel. Måtte åpne vannpumpen på nytt og trykke akslingen 3 mm lengre inn i impellerhuset. Monterte sammen igjen og motoren startet med én gang. Dermed viktig at akslingen fra vannpumpen ikke går for langt inn der medbringeren sitter. Redigert 11.September.2018 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
_Bliss_ Svart 11.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2018 Hulda skrev for 10 timer siden: Bruk vanlig smørefett. Fettet du plasserer i kulebanen blir uansett kastet ut i løpet av noen minutters gange om det er åpne kulebaner. Smøringen over tid kommer i såfall fra motoroljen. Det er åpent lager ja så fettet blir nok tynnet ut av olje etterhvert som du sier. Grand Banks jr skrev for 2 timer siden: Vet forresten ikke om det er samme problemet på en TAMD41 som en TMD40. Jeg byttet medbringer, og den nye medbringeren var ca 3 mm tykkere enn den gamle. Det resulterte i at motoren ikke ville starte. Fikk ikke diesel. Måtte åpne vannpumpen på nytt og trykke akslingen 3 mm lengre inn i impellerhuset. Monterte sammen igjen og motoren startet med én gang. Dermed viktig at akslingen fra vannpumpen ikke går for langt inn der medbringeren sitter. Jeg skifter også medbringer har ikke tenkt tanken på at det kan være forskjellige mål.så takker for tips. Når det gjelder aksling ser jeg det er noe slitespor, men veldig lite. Det er så vidt følbart. Tenker på om jeg skal pusse forsiktig over eller om simmering skal flyttes en millimeter. Spørsmålet er om simmerring vil holdeseg på riktig plass? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 12.September.2018 Link til dette innlegget Svart 12.September.2018 Jeg hadde mye slitespor. Var definitivt følbart. Kanskje 1 mm dypt der simringen mot impeller sitter. Jeg hadde ikke tid til å vente på ny aksling, og jeg ville ikke slipe mer ned. Monterte sammen og holder tett og har holdt tett i sommer i alle fall. Selv om jeg måtte flytte simring ca 3 mm pga medbringeren. Sikkert ikke helt etter boka (eller er ikke det, kan vi slå fast), men holder tett i alle fall. Sier ikke dette som fasiten for deg, men for å dele min erfaring. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 12.September.2018 Link til dette innlegget Svart 12.September.2018 Snartbåt? skrev for 14 timer siden: Jeg skifter også medbringer har ikke tenkt tanken på at det kan være forskjellige mål.så takker for tips. Ja, det var tips fra noen her på forumet som reddet dagen for meg. Veldig takknemlig for det! Jeg så ikke sammenhengen mellom vannpumpe og dieselproblemer. Jeg forstår den dag i dag ikke hvorfor vannpumpen kan stoppe dieseltilførsel, men har slått meg til ro med at det kanskje har noe med stoppventilen å gjøre. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.