Jump to content

Ibiza 811. Hvilket ekstrautstyr bør man velge?


Einar S

Recommended Posts

Etter å ha sett på mange flotte båter på messa i helga er det en ny Ibiza 811 familien planlegger kjøp av nå for å få levert til våren. Synes dette er en flott og tøff båt med god layout, gjennomført kvalitet, og bra score i tester jeg har lest! 


Jeg ønsker en godt utstyrt båt for weekendturer i nord-norge, og vil gjerne høre tips fra andre som har erfaringer med denne båten. Hvilket utstyr bør man velge å få på denne båten?

Det jeg har krysset av for foreløpig er: 

  • 12 Garmin plotter
  • Suzuki DF 350
  • Ibiza utstyrspakke
  • Baugpropell
  • Zipwake
  • Ankervinsj med fjernkontroll
  • Musikk anlegg (ikke spesifisert type, men må spille bra)
  • Landstrøm med lader og 2 stikk
  • Varme til lugar, cabin og vindu. (Usikker på om man kan få varme fra Wallas apparatet, eller man må ha dieselvarmer?)

 

Er det andre ting jeg bør vurdere? Er  usikker på behov for servostyring, evt om man kan få gassdemper på stolene? Jeg ser også noen har varmtvann opplagt i båten, men det tror jeg vi klarer oss uten. 

 

Håper på tips! :-D 

Link to post
Lingefan skrev for 2 timer siden:

VHF har jeg aldri skjønt poenget med før man går over store havstrekk der det ikke er mobildekning.

På blodig alvor: Tenk deg å måtte meddele i vedkommendes begravelse at du befant deg 100m unna, og faktisk kunne berget han/henne dersom du hadde hatt VHF og viste at de var i nød....

Men sparte 4.000,- :pray:, det gjorde du....

 

Link to post
Lingefan skrev for 3 timer siden:

VHF har jeg aldri skjønt poenget med

 

Poenget med VHF er at kystradioen, redningsselskapet og alle båter i nærheten (som har VHF) hører deg om du trenger hjelp.

Alle hører også all kommunikasjon. F.eks om andre båter er på vei, hvor langt unna de er, hva de har av hjelpemidler osv. osv.

At alle hører alt gir et mye bedre grunnlag for hver enkelt, redningsselskapet og kystradioen inkludert, til å danne seg et oppdatert og riktigere bilde av situasjonen.

Med mobiltelefon kan bare en og en snakke sammen, og viktige beskjeder må videreformidles til hver enkelt, en og en ad gangen.

Om en båt som ligger en kilometer bortenfor deg trenger hjelp og bare har mobiltelefon, har han garantert ikke ditt telefonnummer.

Det samme gjelder også selvfølgelig omvendt.

Tenk på det.

Link to post

Takker for gode tips! :-) Ekkolodd følger med Garmin plotteren, sikkert god nok for dybdevisning (blir nok ikke noe særlig fisking ;-) ). Både havnepresenning og god kalesje følger med i utstyrspakken. VHF er et godt poeng, og det blir nok håndholdt selv om rekkevidden vel er begrenset? Servostyring er vel kostbart men høres fornuftig ut, så jeg skal vurdere dette opp mot kostnaden. Autopilot var det ekstrautstyret jeg satte mest pris på i min Viknes 930 som jeg solgte for 2 uker siden, men er det behov for det på denne typen båt? Noen som har erfaringer med hvor "kurs-stødig" båten er med Suzuki duoprop?

Link to post

Vi har samme båt og motor. Som nevnt i en annen tråd angående denne motoren kan jeg på det sterkeste anbefale power assist (servo) på denne motoren. Duo prop gjør den overraskende tung på rattet uten. Vår servo fungerte ikke pga en liten kobling feil når vi fikk båten så har erfaring med og uten, det er virkelig natt og dag. Vel verdt de ekstra pengene på dette prisnivået. 

 

Vi har ikke flaps/zipwake på vår båt da selger sa det ikke var nødvendig på dette skroget. Har ikke følt et sterk behov, men i visse forhold kunne det helt klart vært kjekt. Hvis budsjettet tilsier entre det eller servo ville jeg gått for sistnevnte. 

 

Ellers knall båt/motor med mer enn nok av krefter. Retningsstabiliteten føler jeg er mye bedre sammenliknet med singel prop på vår gamle båt. 

 

Vi har diesel varmer i vår. Vært lit e brukt så kan ikke uttale meg så mye om den. Men merk at hvis du skal ha uttak i kabin må dette monteres hos fabrikk (i alle fall det selger sa til oss). 

 

Lykke til med kjøp av ny båt! ?

Link to post
Havarita skrev On 10.9.2018 at 21.27:

På blodig alvor: Tenk deg å måtte meddele i vedkommendes begravelse at du befant deg 100m unna, og faktisk kunne berget han/henne dersom du hadde hatt VHF og viste at de var i nød....

Men sparte 4.000,- :pray:, det gjorde du....

 

 

 

Hehe, men ærlig talt. På Vestlandet eller i Nordland osv hvor det er lange strekk kan jeg skjønne behovet mer, men å daffe rundt i en DC-småbåt på 8 meter mellom Oslo og Kragerø i finværet i sommerhalvåret ser jeg ikke poenget. Har VHF nå. Men har den bare på ved kjøring fordi man skal. Kjekt om man trenger et nødsignal, men like enkelt å ringe redningsselskapet. Den ene gangen jeg har vært i nød med motorlokket åpent og røyk fra motorrommet så kjørte uansett alle andre båter forbi. Stiv kuling og drev mot land... måtte klare oss selv og vente på redningsselskapet som gjorde en utmerket jobb. Om jeg hadde dødd hadde trolig ingen av de som kjørte forbi kommet i min begravelse uansett....

 

VHF kan være viktig når det skjer noe lenger unna land eller andre båter. Men å ha antenne på en daycruiser ødelegger designet ser litt dumt ut på Windy Khamsin og Zonda. På min båt er antennen på targabøylen så det er mer fornuftig.

En daycruiser brukes jo mest i indre fjorder og langs land. Og det finnes håndholdte VHF du skrur på ved behov. Ville valgt det om du sverger til VHF.

 

 

Når det er sagt er Ibiza 811 en glimrende båt. Fin i sjøen og trolig helt riktig med 350hk duoprop. Eventuelt får du enda mer trøkk i akselerasjonen med Yamaha 350 V8, men de bruker også hårfint mer bensin og vingler sannsynligvis mer på styringen ved rolig kjøring pga fravær av duoprop.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post

Du kjøper med servo. Det burde egentlig vært standard fra motor fabrikken sin side. (Hadde det på forje båten, har det ikke nå. Skal ha det på neste.) 

ang "flaps". Det bør / må du ha. Hørt flere si at du ikke trenger det. Men med en gang du får litt side vind og du har litt fart legger den seg over på siden. Og vist du håper litt på bølger (noe man fort gjør med en slik båt.) så lander du på en side av kjølen istedenfor på senter av kjølen.  Stor forskjell på sjø opplevelsen. 

 

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Link to post

Jeg har en DF350. Jeg skjønner ikke hvorfor noen skulle synes den er tung til en side og ikke den andre, da duoprop i teorien, og, etter min mening i praksis, gjør den veldig stabil, fremover og akterover. 

Jeg har prøvd båten med og uten servostyring. Min båt var grei å håndtere uten. Etter å ha gått noen runder med meg selv ble det likevel servo. Jeg synes dette er en klar fordel i trange båtplasser, og i korte store krappe bølger der man må styre mye. Båten er veldig retningsstabil om man slipper rattet. Dessuten ble den nå lettere å manøvrere for de andre i familien, og det er jo et sikkerhetsaspekt der. Generelt synes jeg også at båten ble bedre å kjøre med Power assist.

Jeg hadde en tråd om valget av Power assist som kanskje er av interesse for TS.

 

Jeg har Zipwake også. Ingen tvil om at zipwake gjør båten mer brukervennlig. Jeg liker systemet godt og ville valgt det igjen. 

Redigert av PerUlv
litt om zipwake (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...