Einar S Startet 10.September.2018 Del på Facebook Startet 10.September.2018 Etter å ha sett på mange flotte båter på messa i helga er det en ny Ibiza 811 familien planlegger kjøp av nå for å få levert til våren. Synes dette er en flott og tøff båt med god layout, gjennomført kvalitet, og bra score i tester jeg har lest! Jeg ønsker en godt utstyrt båt for weekendturer i nord-norge, og vil gjerne høre tips fra andre som har erfaringer med denne båten. Hvilket utstyr bør man velge å få på denne båten? Det jeg har krysset av for foreløpig er: 12 Garmin plotter Suzuki DF 350 Ibiza utstyrspakke Baugpropell Zipwake Ankervinsj med fjernkontroll Musikk anlegg (ikke spesifisert type, men må spille bra) Landstrøm med lader og 2 stikk Varme til lugar, cabin og vindu. (Usikker på om man kan få varme fra Wallas apparatet, eller man må ha dieselvarmer?) Er det andre ting jeg bør vurdere? Er usikker på behov for servostyring, evt om man kan få gassdemper på stolene? Jeg ser også noen har varmtvann opplagt i båten, men det tror jeg vi klarer oss uten. Håper på tips! :-D Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 10.September.2018 Del på Facebook Svart 10.September.2018 Einar S skrev for 5 timer siden: Er det andre ting jeg bør vurdere? VHF. Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 10.September.2018 Del på Facebook Svart 10.September.2018 Det jeg savnet mest på 760t med outboard var varmt vann og varmeanlegg. VHF har jeg aldri skjønt poenget med før man går over store havstrekk der det ikke er mobildekning. Lover deg at du ikke har behov for zipwake, men det er sikkert et fint system. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Code0 Svart 10.September.2018 Del på Facebook Svart 10.September.2018 ...autopilot...? Hva følger med av kalesje..? Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 10.September.2018 Del på Facebook Svart 10.September.2018 Lingefan skrev for 2 timer siden: VHF har jeg aldri skjønt poenget med før man går over store havstrekk der det ikke er mobildekning. På blodig alvor: Tenk deg å måtte meddele i vedkommendes begravelse at du befant deg 100m unna, og faktisk kunne berget han/henne dersom du hadde hatt VHF og viste at de var i nød.... Men sparte 4.000,- , det gjorde du.... Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 10.September.2018 Del på Facebook Svart 10.September.2018 (redigert) Ekkolodd ville jeg i alle fall spandert på den. Kommer den ferdig stoffet? Så får du vannlinjen satt riktig. Hva med propell, standard eller en som er mer valgt til dette skroget. Vhf anser jeg ikke som ekstrautstyr, det er et sikkerhetsaspekt for deg selv og andre som bør være standard. Redigert 10.September.2018 av jørn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 10.September.2018 Del på Facebook Svart 10.September.2018 VHF og defroster. Kommunisere og se under alle værforhold. Mvh Tor Arild Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 10.September.2018 Del på Facebook Svart 10.September.2018 Lingefan skrev for 3 timer siden: VHF har jeg aldri skjønt poenget med Poenget med VHF er at kystradioen, redningsselskapet og alle båter i nærheten (som har VHF) hører deg om du trenger hjelp. Alle hører også all kommunikasjon. F.eks om andre båter er på vei, hvor langt unna de er, hva de har av hjelpemidler osv. osv. At alle hører alt gir et mye bedre grunnlag for hver enkelt, redningsselskapet og kystradioen inkludert, til å danne seg et oppdatert og riktigere bilde av situasjonen. Med mobiltelefon kan bare en og en snakke sammen, og viktige beskjeder må videreformidles til hver enkelt, en og en ad gangen. Om en båt som ligger en kilometer bortenfor deg trenger hjelp og bare har mobiltelefon, har han garantert ikke ditt telefonnummer. Det samme gjelder også selvfølgelig omvendt. Tenk på det. Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 10.September.2018 Del på Facebook Svart 10.September.2018 Høres ut som du har valgt det viktigste, og det som er viktig for videresalg. Håndholdt VHF holder vell på den båten... Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 10.September.2018 Del på Facebook Svart 10.September.2018 R.O skrev 9 minutter siden: Høres ut som du har valgt det viktigste, og det som er viktig for videresalg. Håndholdt VHF holder vell på den båten... Håndholdt er bra greier. Om den er vanntett kan du bruke den når du ligger i sjøen, -- og det gjør du uhyggelig fort om skuta tar fyr. Sitér dette innlegget Link to post
Pitbullo Svart 11.September.2018 Del på Facebook Svart 11.September.2018 Det var en tråd for litt siden angående servostyring. Jeg mener konklusjonen der var himmelvid forskjell med servostyring kontra uten, så det ville jeg ha krysset av på lista ganske tidlig. En lettkjørt båt er en båt man lett (og ofte) kjører. Sitér dette innlegget Link to post
Einar S Svart 11.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2018 Takker for gode tips! :-) Ekkolodd følger med Garmin plotteren, sikkert god nok for dybdevisning (blir nok ikke noe særlig fisking ;-) ). Både havnepresenning og god kalesje følger med i utstyrspakken. VHF er et godt poeng, og det blir nok håndholdt selv om rekkevidden vel er begrenset? Servostyring er vel kostbart men høres fornuftig ut, så jeg skal vurdere dette opp mot kostnaden. Autopilot var det ekstrautstyret jeg satte mest pris på i min Viknes 930 som jeg solgte for 2 uker siden, men er det behov for det på denne typen båt? Noen som har erfaringer med hvor "kurs-stødig" båten er med Suzuki duoprop? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 11.September.2018 Del på Facebook Svart 11.September.2018 Hadde ofret Zipwake og heller kjøpt vannvarmer seriekoplet med defroster, da får du både varmt vann og varme til vinduer og kabin etc. Sørg også for å ha nok batterikapasitet om du vil ligge i uthavn. Autopilot på en såpass rask båt er vel mere "kjekt å ha" men intet "must" Sitér dette innlegget Link to post
Stradivarius Svart 11.September.2018 Del på Facebook Svart 11.September.2018 I lav hastighet vil nok en slik båt pendle ganske mye og med litt sjø i tillegg skal det litt innsats til for å holde kursen, så jeg kan forstå ønsket om autopilot. Forøvrig må du ha CO-alarm, det er både viktigere og billigere enn alt annet utstyr som er nevnt fra før. Sitér dette innlegget Link to post
OBEM Svart 11.September.2018 Del på Facebook Svart 11.September.2018 @Einar S var det din som ble solgt i Bodø? Sitér dette innlegget Link to post
Einar S Svart 11.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2018 Ja, solgt litt sør for Bodø. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 11.September.2018 Del på Facebook Svart 11.September.2018 estetisk henger VHF systemer igjen på 2000 tallet, jeg har alt 2017 spec på min båt og droppet VHF fastmontert p.ga. estetikk da, har seff løst system da det jo er must, gikk faktisk ned en båt rett ved oss i sverige på tur sist, men andre var nærmere og svarte de tok den. Sitér dette innlegget Link to post
anders1234 Svart 11.September.2018 Del på Facebook Svart 11.September.2018 Ser på utlandske forum og noen få her hjemme som mener Suzuki 350hk er veldig tung på styringa til en side. Med servostyring blir problemet borte. Flere som har måttet ettermontert det når de har byttet motorer på gamle båter. Sitér dette innlegget Link to post
MarkusP Svart 11.September.2018 Del på Facebook Svart 11.September.2018 Vi har samme båt og motor. Som nevnt i en annen tråd angående denne motoren kan jeg på det sterkeste anbefale power assist (servo) på denne motoren. Duo prop gjør den overraskende tung på rattet uten. Vår servo fungerte ikke pga en liten kobling feil når vi fikk båten så har erfaring med og uten, det er virkelig natt og dag. Vel verdt de ekstra pengene på dette prisnivået. Vi har ikke flaps/zipwake på vår båt da selger sa det ikke var nødvendig på dette skroget. Har ikke følt et sterk behov, men i visse forhold kunne det helt klart vært kjekt. Hvis budsjettet tilsier entre det eller servo ville jeg gått for sistnevnte. Ellers knall båt/motor med mer enn nok av krefter. Retningsstabiliteten føler jeg er mye bedre sammenliknet med singel prop på vår gamle båt. Vi har diesel varmer i vår. Vært lit e brukt så kan ikke uttale meg så mye om den. Men merk at hvis du skal ha uttak i kabin må dette monteres hos fabrikk (i alle fall det selger sa til oss). Lykke til med kjøp av ny båt! ? Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 12.September.2018 Del på Facebook Svart 12.September.2018 (redigert) Havarita skrev On 10.9.2018 at 21.27: På blodig alvor: Tenk deg å måtte meddele i vedkommendes begravelse at du befant deg 100m unna, og faktisk kunne berget han/henne dersom du hadde hatt VHF og viste at de var i nød.... Men sparte 4.000,- , det gjorde du.... Hehe, men ærlig talt. På Vestlandet eller i Nordland osv hvor det er lange strekk kan jeg skjønne behovet mer, men å daffe rundt i en DC-småbåt på 8 meter mellom Oslo og Kragerø i finværet i sommerhalvåret ser jeg ikke poenget. Har VHF nå. Men har den bare på ved kjøring fordi man skal. Kjekt om man trenger et nødsignal, men like enkelt å ringe redningsselskapet. Den ene gangen jeg har vært i nød med motorlokket åpent og røyk fra motorrommet så kjørte uansett alle andre båter forbi. Stiv kuling og drev mot land... måtte klare oss selv og vente på redningsselskapet som gjorde en utmerket jobb. Om jeg hadde dødd hadde trolig ingen av de som kjørte forbi kommet i min begravelse uansett.... VHF kan være viktig når det skjer noe lenger unna land eller andre båter. Men å ha antenne på en daycruiser ødelegger designet ser litt dumt ut på Windy Khamsin og Zonda. På min båt er antennen på targabøylen så det er mer fornuftig. En daycruiser brukes jo mest i indre fjorder og langs land. Og det finnes håndholdte VHF du skrur på ved behov. Ville valgt det om du sverger til VHF. Når det er sagt er Ibiza 811 en glimrende båt. Fin i sjøen og trolig helt riktig med 350hk duoprop. Eventuelt får du enda mer trøkk i akselerasjonen med Yamaha 350 V8, men de bruker også hårfint mer bensin og vingler sannsynligvis mer på styringen ved rolig kjøring pga fravær av duoprop. Redigert 12.September.2018 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Jannmar Svart 12.September.2018 Del på Facebook Svart 12.September.2018 Lingefan Den ene gangen jeg har vært i nød med motorlokket åpent og røyk fra motorrommet så kjørte uansett alle andre båter forbi. Stiv kuling og drev mot land.. Var vel mange båter ute i stiv kuling??? Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 12.September.2018 Del på Facebook Svart 12.September.2018 (redigert) Var faktisk 3-4 båter som kjørte forbi - det blåste skikkelig opp da jeg fikk trøbbel. Dette var en tidligere båt Marex Estremo som hadde vært på verksted. Er gjerne etter verkstedsbesøk båter havarerer dessverre. Redigert 12.September.2018 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Jannmar Svart 12.September.2018 Del på Facebook Svart 12.September.2018 Lingefan Var faktisk 3-4 båter som kjørte forbi - det blåste skikkelig opp da jeg fikk trøbbel. Høres ut som en skikkelig uhyggelig opplevelse. Bra vi har redningsselskapet. Sitér dette innlegget Link to post
altmuligbåt Svart 12.September.2018 Del på Facebook Svart 12.September.2018 Du kjøper med servo. Det burde egentlig vært standard fra motor fabrikken sin side. (Hadde det på forje båten, har det ikke nå. Skal ha det på neste.) ang "flaps". Det bør / må du ha. Hørt flere si at du ikke trenger det. Men med en gang du får litt side vind og du har litt fart legger den seg over på siden. Og vist du håper litt på bølger (noe man fort gjør med en slik båt.) så lander du på en side av kjølen istedenfor på senter av kjølen. Stor forskjell på sjø opplevelsen. Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post
PerUlv Svart 12.September.2018 Del på Facebook Svart 12.September.2018 (redigert) Jeg har en DF350. Jeg skjønner ikke hvorfor noen skulle synes den er tung til en side og ikke den andre, da duoprop i teorien, og, etter min mening i praksis, gjør den veldig stabil, fremover og akterover. Jeg har prøvd båten med og uten servostyring. Min båt var grei å håndtere uten. Etter å ha gått noen runder med meg selv ble det likevel servo. Jeg synes dette er en klar fordel i trange båtplasser, og i korte store krappe bølger der man må styre mye. Båten er veldig retningsstabil om man slipper rattet. Dessuten ble den nå lettere å manøvrere for de andre i familien, og det er jo et sikkerhetsaspekt der. Generelt synes jeg også at båten ble bedre å kjøre med Power assist. Jeg hadde en tråd om valget av Power assist som kanskje er av interesse for TS. Jeg har Zipwake også. Ingen tvil om at zipwake gjør båten mer brukervennlig. Jeg liker systemet godt og ville valgt det igjen. Redigert 12.September.2018 av PerUlv litt om zipwake (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.