Jump to content

Edit History

Lingefan

Lingefan

Havarita skrev On 10.9.2018 at 21.27:

På blodig alvor: Tenk deg å måtte meddele i vedkommendes begravelse at du befant deg 100m unna, og faktisk kunne berget han/henne dersom du hadde hatt VHF og viste at de var i nød....

Men sparte 4.000,- :pray:, det gjorde du....

 

 

 

Hehe, men ærlig talt. På Vestlandet eller i Nordland osv hvor det er lange strekk kan jeg skjønne behovet mer, men å daffe rundt i en DC-småbåt på 8 meter mellom Oslo og Kragerø i finværet i sommerhalvåret ser jeg ikke poenget. Har VHF nå. Men har den bare på ved kjøring fordi man skal. Kjekt om man trenger et nødsignal, men like enkelt å ringe redningsselskapet. Den ene gangen jeg har vært i nød med motorlokket åpent og røyk fra motorrommet så kjørte uansett alle andre båter forbi. Stiv kuling og drev mot land... måtte klare oss selv og vente på redningsselskapet som gjorde en utmerket jobb. Om jeg hadde dødd hadde trolig ingen av de som kjørte forbi kommet i min begravelse uansett....

 

VHF kan være viktig når det skjer noe lenger unna land eller andre båter. Men å ha antenne på en daycruiser ødelegger designet ser litt dumt ut på Windy Khamsin og Zonda. På min båt er antennen på targabøylen så det er mer fornuftig.

En daycruiser brukes jo mest i indre fjorder og langs land. Og det finnes håndholdte VHF du skrur på ved behov. Ville valgt det om du sverger til VHF.

 

 

Når det er sagt er Ibiza 811 en glimrende båt. Fin i sjøen og trolig helt riktig med 350hk duoprop. Eventuelt får du enda mer trøkk i akselerasjonen med Yamaha 350 V8, men de bruker også hårfint mer bensin og vingler sannsynligvis mer på styringen ved rolig kjøring pga fravær av duoprop.

Lingefan

Lingefan

Havarita skrev On 10.9.2018 at 21.27:

På blodig alvor: Tenk deg å måtte meddele i vedkommendes begravelse at du befant deg 100m unna, og faktisk kunne berget han/henne dersom du hadde hatt VHF og viste at de var i nød....

Men sparte 4.000,- :pray:, det gjorde du....

 

 

 

Hehe, men ærlig talt. På Vestlandet eller i Nordland osv hvor det er lange strekk kan jeg skjønne behovet mer, men å daffe rundt i en DC-småbåt på 8 meter mellom Oslo og Kragerø i finværet i sommerhalvåret ser jeg ikke poenget. Har VHF nå. Men har den bare på ved kjøring fordi man skal. Kjekt om man trenger et nødsignal, men like enkelt å ringe redningsselskapet. Den ene gangen jeg har vært i nød med motorlokket åpent og røyk fra motorrommet så kjørte uansett alle andre båter forbi. Stiv kuling og drev mot land... måtte klare oss selv og vente på redningsselskapet som gjorde en utmerket jobb. Om jeg hadde dødd hadde trolig ingen av de som kjørte forbi kommet i min begravelse uansett....

 

VHF kan være viktig når det skjer noe lenger unna land eller andre båter. Men å ha antenne på en daycruiser ødelegger designet ser litt dumt ut på Windy Khamsin og Zonda. På min båt er antennen på targabøylen så det er mer fornuftig.

En daycruiser brukes jo mest i indre fjorder og langs land. Og det finnes håndholdte VHF du skrur på ved behov. Ville valgt det om du sverger til VHF.

Lingefan

Lingefan

Havarita skrev On 10.9.2018 at 21.27:

På blodig alvor: Tenk deg å måtte meddele i vedkommendes begravelse at du befant deg 100m unna, og faktisk kunne berget han/henne dersom du hadde hatt VHF og viste at de var i nød....

Men sparte 4.000,- :pray:, det gjorde du....

 

 

 

Hehe, men ærlig talt. På Vestlandet eller i Nordland osv hvor det er lange strekk kan jeg skjønne behovet mer, men å daffe rundt i en DC-småbåt på 8 meter mellom Oslo og Kragerø i sommerhalvåret ser jeg ikke poenget. Har VHF nå. Men har den bare på ved kjøring fordi man skal. Kjekt om man trenger et nødsignal, men like enkelt å ringe redningsselskapet. Den ene gangen jeg har vært i nød med motorlokket åpent og røyk fra motorrommet så kjørte uansett alle andre båter forbi. Stiv kuling og drev mot land... måtte klare oss selv og vente på redningsselskapet som gjorde en utmerket jobb. Om jeg hadde dødd hadde trolig ingen av de som kjørte forbi kommet i min begravelse uansett....

 

VHF kan være viktig når det skjer noe lenger unna land eller andre båter. Men å ha antenne på en daycruiser ødelegger designet ser litt dumt ut på Windy Khamsin og Zonda. På min båt er antennen på targabøylen så det er mer fornuftig.

En daycruiser brukes jo mest i indre fjorder og langs land. Og det finnes håndholdte VHF du skrur på ved behov. Ville valgt det om du sverger til VHF.

Lingefan

Lingefan

Havarita skrev On 10.9.2018 at 21.27:

På blodig alvor: Tenk deg å måtte meddele i vedkommendes begravelse at du befant deg 100m unna, og faktisk kunne berget han/henne dersom du hadde hatt VHF og viste at de var i nød....

Men sparte 4.000,- :pray:, det gjorde du....

 

 

 

Hehe, men ærlig talt. På Vestlandet eller i Nordland osv hvor det er lange strekk kan jeg skjønne behovet mer, men å daffe rundt i en DC-småbåt på 8 meter mellom Oslo og Kragerø i sommerhalvåret ser jeg ikke poenget. Har VHF nå. Men har den bare på ved kjøring fordi man skal. Kjekt om man trenger et nødsignal, men like enkelt å ringe redningsselskapet. Den ene gangen jeg har vært i nød med motorlokket åpent og røyk fra motorrommet så kjørte uansett alle andre båter forbi. Stiv kuling og drev mot land... måtte klare oss selv og vente på redningsselskapet som gjorde en utmerket jobb. Om jeg hadde dødd hadde trolig ingen av de som kjørte forbi kommet i min begravelse uansett....

 

VHF kan være viktig når det skjer noe lenger unna land eller andre båter. Men å ha antenne på en daycruiser ødelegger designet. Ser litt dumt ut på Windy Khamsin og Zonda. På min båt er antennen på targabøylen så det er mer fornuftig.



×
×
  • Create New...