alf-inge
12 hours ago, Torsen67 said:Jeg har gamle store sorte Hella-lanterner i plast som passer båten godt rent designmessig. Kjøpte nye dyre fargede BAY15D LED-pærer fra UK. Angrer ikke ett sekund. Bruker de på 3 året nå og de fungerer utmerket. På fire lanterner har jeg nå gått fra ett lanterneforbruk på 100W (4 x 25w) til 6W (4 x 1,5W) totalt.
11 hours ago, Torsen67 said:Fargen kan være en utfordring ja. Jeg ville beholde det originale preget da jeg liker de tradisjonelle lanternene på en båt fra 1982.
Så jeg har grønne pære bak grønt glass. Det samme med den røde. Led bryter så hardt, så ved å ha dobbel farge så mykner man dette opp. Selve glassene er jo gamle, og glassene har krakkelert litt med årene, men det bare hjelper til i positiv forstand. Topp og akterlanterne gir også riktig kelvin slik at det gir samme farge som en glødepære. Ikke noe blått forurensende lys. Personlig syns jeg det ser jalla ut.
Tviler ikke på at strømforbruket er vesentlig mer behagelig, og at du treffer godt med fargene.
Men denne LED-pæretypen gir feil vinkler på sektorene hvis du plasserer de i et eldre lanternehus beregnet for pære med ett loddrett filament.
De første postene på side 5 i denne tråden beskriver dette nærmere.