Arne_ Startet 10.September.2018 Del på Facebook Startet 10.September.2018 (redigert) Jeg sliter med at looptauet (innhalet til storseilet) glir på hjulet som dras rundt for å rulle inn storseilet. Når man skal "heise" seil kommer hele storseilet ut dersom det er litt vind - selv om looptauet holdes stramt rundt hjulet. Vi løser dette ved at en person står fremme og holder igjen hjulet ved hjelp av et vinsjhåndtak mens en annen håndterer uthalet fra cockpit. Deretter låser vi hjulet vha hjulets låsehendel (denne roterer en skive i mekanismen som gjør at vinsjen og hjulet låses). Innrulling/reving fungerer ikke optimalt av samme årsak. I sterk vind kan man risikere at man i løpet av et tidels sekund har hele storseilet ute dersom man allerede har revet fra før. Har fått en slags orden på reving ved å låse uthalet rundt en vinsj og slippe forsiktig ut i takt med at seilet rulles inn. Blåser det mye stoler vi ikke på mekanismen og rever fra masten. Dette er ikke ideelt fordi du da må frem i høy sjø og mye vind. I følge Seldéns bruksanvisning skal det være nok at man strammer looptauet for å unngå at hjulet glir på tauet, men altså ikke i praksis. Har justert og smurt mekanismen så den delen fungerer fint. Noen andre som har opplevd samme problem og evt. hva som kan gjøres for å unngå det? Redigert 10.September.2018 av Arne_ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 10.September.2018 Del på Facebook Svart 10.September.2018 Bytt ut det endeløse tauet. Sitér dette innlegget Link to post
Arne_ Svart 10.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2018 Ok. Kan du utdype litt? Erfaringsbasert? Kan godt være det er det som skal til men uten litt mer kjøtt på beinet enn "bytt ut tauet" så er det ikke akkurat et råd som kan vektlegges i særlig grad. Sitér dette innlegget Link to post
VirtualMe Svart 10.September.2018 Del på Facebook Svart 10.September.2018 Dette er en utfordring vi også sliter med. Opplever eksakt det samme. Har endt opp med å kun bruke vinsjhåndtak rett på masten. Selden kom nylig med en oppgradering for elektrifisering av denne vinsjen som vi har ventet på lenge. Var en solid kald-dusj å høre at kittet koster ca 90.000 + montering når den originale løsningen er så dårlig som den er. Burde vært tilbudt til selvkost. (Eneste fordelen med det nye kittet er at man ikke trenger ta ned masten for å montere det). Håper noen kommer inn i tråden med anbefalt tau-type etc fro å få dette til å fungere slik det er tenkt. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 10.September.2018 Del på Facebook Svart 10.September.2018 dette kan jeg ingenting om, men hva med å prøve et tau med litt tykkere diameter, det pleier å øke friksjonen. Ellers er det vel lurt med et tau med grovest mulig strømpe?. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Krimart Svart 10.September.2018 Del på Facebook Svart 10.September.2018 Har heldigvis liten erfaring med dette (skulle ikke rullestor være så «enkelt» da?) men uansett: det har vel virket før? Så da er enten tauet eller vinsjhjulet så slitt at det nå ikke er nok friksjon. Det billigeste er vel å prøve med et nytt tau først. Spør en rigger om hjelp til dette, det må jo lages en god spleis. Det finnes mulignes spesialtau for dette. Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 10.September.2018 Del på Facebook Svart 10.September.2018 (redigert) Anbefaler ingen spesiell tau-type. Prøv deg fram, hva får grep og hva får ikke grep? Sørg for at tauet er rent og pent, og uhvertfall ikke få polish og voks på det. Er det fullt av gørr så legg det en ettermiddag i vannbøtte med biotex. Jeg endret dimensjon forrige gang jeg byttet, fungerer fint nå - tror jeg faktisk gikk ned en dimensjon. Men husker ikke nå. Dersom seilet "flyr" ut kan det hjelpe å holde igjen på begge tauene på det endeløse tauet. Redigert 10.September.2018 av Bigmac (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arne_ Svart 10.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2018 (redigert) Ok. Takk for svar. Forsøker med nytt tau og opp en dimmensjon. Anbefalingen fra Selden er 10 mm så opp en dim fra den. @VirtualMe Kommer tilbake så snart jeg får testet ut (forhåpentligvis før sesongen er over). EDIT: Hehe. Var litt kjapp der. Trodde Bicmac skrev opp en dimensjon, men altså ned en. Får starte med å gå ned og teste litt frem og tilbake. Redigert 10.September.2018 av Arne_ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
leopard Svart 10.September.2018 Del på Facebook Svart 10.September.2018 Dersom du flytter mekanismen der pila peker til ratchet så vil vel ikke seile fly ut av seg selv. Sitér dette innlegget Link to post
Arne_ Svart 10.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2018 (redigert) Neida. Da gjør det ikke det. Som beskrevet i første post så er den den vi benytter ved vind over en gitt vindstyrke. Men ideelt (og i følge bruksanvisningen fra Seldén) burde det være mulig å operere storseilet (inn og utrulling, reve osv.) helt og holdent fra cockpit. Ser andre systemer som fungerer knirkefritt i så måte. Hvis man baserer seg på låsehendelen på hjulet kan man ikke ta ut mere seil uten å bevege seg fremover på dekket. Man må da også ha en person ved hjulet når man "heiser" seilet. osv. Vi synses det blir litt tungvint, for ikke å snakke om single handed sailing, sikkerhetsaspektet osv. Redigert 10.September.2018 av Arne_ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
spk Svart 10.September.2018 Del på Facebook Svart 10.September.2018 Hvilken årsmodell mast/rullemekanisme har du? Jeg har en 2007 mod Bavaria 37 Cr. og har ikke opplevd problem med rullestor i det hele tatt. Masten på min båt ble omtalt som 3. generasjon rullesystem fra Selden uten at jeg vet hva som evt er forskjell fra 1. og 2. generasjon. Kan det være forskjell på hjulet fra generasjon til generasjon? Kanskje et nyere type hjul er bedre og passer på en eldre mekanisme? Sitér dette innlegget Link to post
Arne_ Svart 10.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2018 (redigert) Nei det virker ikke som det er et veldig utbredt problem. Når du sier at dere ikke har problemer i det hele tatt, betyr det at dere kan holde igjen kun på den delen av loop tauet som går i retning masta når seilet går ut og likevel glir ikke tauet på hjulet? Vi har en 2008 modell. Ble levert av Lunde i 2009 og visstnok bygd i slutten av 2007. Redigert 10.September.2018 av Arne_ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 10.September.2018 Del på Facebook Svart 10.September.2018 Vi har kuttet ut dette tauet og kjører nå seilet ut og inn med sveiv direkte på masta. Vi har aldri vært mer fornøyd og hittil har det ikke noe mer problem med den mekanismen. Kanskje ikke det du håpet på, men det funker HVER GANG uansett vind/vær vi har vært ute i. Vi kommer aldri til å legge opp dette endeløse tauet igjen. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Arne_ Svart 10.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2018 Ok. Det er i praksis det vi gjør når det er litt vind men tauet er nå der. Har bestemt meg for å gjøre noen forsøk på å få det til å virke. Kan dere sveive inn når den står i "Rachet"? Sitér dette innlegget Link to post
vindmann Svart 10.September.2018 Del på Facebook Svart 10.September.2018 Må bare skyte inn at jeg aldri har opplevd noen problemer med manglende friksjon på mitt endeløse tau til rullestorseil (Selden), har en Bavaria 42 Cruiser fra 2006. Tauet er ikke spesielt nytt heller. Høres ut som tauet har blitt slitt eller har feil dimensjon. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 10.September.2018 Del på Facebook Svart 10.September.2018 Arne_ skrev for 1 time siden: Ok. Det er i praksis det vi gjør når det er litt vind men tauet er nå der. Har bestemt meg for å gjøre noen forsøk på å få det til å virke. Kan dere sveive inn når den står i "Rachet"? Hensikten med skrallefunksjonen, er jo at den skal sperre for "ut", dvs. den skal ta opp kreftene fra seilet når det er satt rev. Inn kan du sveive uten hindring. Sitér dette innlegget Link to post
Arne_ Svart 10.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2018 (redigert) Ok. Takk for svar og oppklaring. Pga. denne teksten "When reefing from the cockpit the reefing winch must be set to ”free”.(See fig. 5:2)." i Seldéns brukremanualer har vi vært litt usikre på om det er greit. Redigert 10.September.2018 av Arne_ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 11.September.2018 Del på Facebook Svart 11.September.2018 Arne_ skrev for 8 timer siden: Ok. Det er i praksis det vi gjør når det er litt vind men tauet er nå der. Har bestemt meg for å gjøre noen forsøk på å få det til å virke. Kan dere sveive inn når den står i "Rachet"? Ja, den bør stå på Rachet når dere sveiver inn. Faren er at om den ikke gjør det kan seilet ukontrollert rulles ut om noe skjer, med påfølgende trøbbel at seil kan sette seg fast. Vi har fullspilet storseil og jeg har inntrykk av at det er litt mer vrient enn seil uten spiler. Vi har hatt noen ubehagelige episoder i god vind hvor seilet har satt seg bom fast halvveis inn, det er ikke morsomt når planen er å reve seil. Det hadde spart oss for mye frustrasjon i starten om vi hadde forstått at det var mulig å benytte sveiva direkte på masta. Nå rulles det inn på 30 sek. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Code0 Svart 11.September.2018 Del på Facebook Svart 11.September.2018 Det spiller rolle hvilken vei du ruller inn. Riktig vei er så seilet kommer ut av spalten på styrbord side... Ellers virker ikke ratchet... Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 11.September.2018 Del på Facebook Svart 11.September.2018 Kanskje greit å legge til her at har man brøkdelsrigg så MÅ akterstaget slakkes før man ruller inn seilet. Det er også viktig å holde igjen på uthalet så seilrullen i masta blir strammest mulig og dermed bygger minst mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Arne_ Svart 11.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2018 (redigert) For å presisere. Båten og rullemasta brukes jevnlig. Vi har ingen andre irritasjonsmomenter med det enn at looptauet glir på mastehjulet. Seilet (fullspilet) går fint inn og ut av masta. Har aldri opplevd problemer der men har hørt diverse skrekkhistorier. Uthalet benyttes selvf (som jeg skrev i min første post) både når seilet skal ut og inn. Vi håndterer inn og utrulling vha vinsjhåndtak direkte på hjulet unntatt når det er lite vind. Har ikke all verdens erfaring med rullestorseil men så langt så virker hele opplegget mindre robust og skuddsikkert enn tradisjonelt storseil. Redigert 11.September.2018 av Arne_ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.