skinni Startet 15.August.2005 Del på Facebook Startet 15.August.2005 Hallo folkens!Har en 28 fots planendes plastbåt som har saltvann i skroget.Dette merket jeg da jeg skulle skifte trimflaps,da det kom sjøvann ut av skruehullene.Fant omsider ut at dette må ha kommet inn gjennom et feil borret dreneringshull fra baugluka.Fikk tettet dette,men det er tydelig at båten er tung i sjøen,kan se det på vannlinja.Dette hullet har sannsynligvis vært siden båten var ny i 1996.Skal ta opp båten nå til høsten og lurer på om det er noen som har vært borti samme problemet.Har tenkt å pakke inn båten og kjøre varmekanon under i perioder!Kanskje det er lurt å slipe opp et spor også?Er veldig takknemlig for råd og tips i denne saken.Jeg syntes også båten går noe tregt i forhold til tilsvarendes båter.Jeg har ikke fått tatt vekta på båten. Hilsen en som har fått noe å tenke på! Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 15.August.2005 Del på Facebook Svart 15.August.2005 Er det slik å forstå at du mistenker at vann har samlet seg under dørken? Isåfall må du bore ett hull i denne over kjølens dypeste punkt slik at vannet kan pumpes ut. Hør evnt. med produsenten hvor det bør bores. Etterpå kan du montere en dekks-gjennomføring (vannpåfylling etc.) i hullet slik at det er mulig å inspisere i fremtiden. (Dette forutsetter at bunnen ikke er skumfyllt.) Sitér dette innlegget Link to post
skinni Svart 16.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2005 Hallo der!Jeg tror du misforstår med det jeg mener er saltvann i skroget!! Det jeg mener er at vann er trengt inn i glassfiberen, mest sannsynlig fra baug til hekk. Når jeg skiftet trimflaps og skruene ble skrudd ut kom vannet ut av skruehullene. skruene er av typen karrosori og ikke gjennomgangs bolter. Med andre ord så går disse rett inn i glassfiberen. Det jeg uansett må gjøre er å få tørket ut vannet! Har tenkt å slipe et spor i bunnen av kjøl, gjennom gelcoat og inn til glassfiberen men hvor mye skal jeg ta og er det noen annen god måte? Har tenkt å sette båten i litt oppoverbakke med baug slik at vannet til slutt vil renne bakover. Er veldig glad for tilbakemeldinger angående dette. Hilsen meg igjen. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.August.2005 Del på Facebook Svart 16.August.2005 Hvis det trekker vann inn i selve glassfiberlaminatet, så vil det trekke langsomt inn , og det vil ikke renne ut sånn som du beskriver. Så jeg er enig med ingar, dersom det renner vann ut av skruehull , så høres det ut som det står vann i hulrom. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
eysteind Svart 16.August.2005 Del på Facebook Svart 16.August.2005 Men trimflapsene er vel festet i hekken, og da er det vel en tykk 10cm trekjerne som kan trekker vann, men ikke så mye at det renner ut av hullene. Hvilken båt er dette forresten? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 16.August.2005 Del på Facebook Svart 16.August.2005 Som Ivar skriver, selve glassfiber-laminatet kan ikke trekke vann slik at det renner. Hvis båten ikke har dobbelt bunn og du kan utelukke at det kommer fra hulrum er sannsynligvis forklaringen at hekken er forsterket med en tykk finer-plate og at denne er gjennomtrukket av vann. Dette kan føre til at det pipler ut litt vann ut når man fjerner en skrue. Har neppe noe sammenheng med en lekkasje i baug-luka. Sitér dette innlegget Link to post
skinni Svart 16.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2005 Hallo igjen!Dere er inne på noe alle sammen,men hullet som var feilborret gikk ikke helt igjennom skroget. Det gikk inn i et hulrom og det har kommet saltvann opp gjennom en annen sprekke lenger nede i båten. Den virker også baktung. Er overbevist at glassfiberen har trekket vann herfra, mye tyder på at det kan være en sammenheng fra baug til hekk. Men det store spørsmålet er hvordan tørke ut dette. Dette hullet har vært slik siden 1996. Båten er en Bayliner. Lurer på om jeg skal sandblåse alt helt først, varme må jo også til.Det er dette med å åpne opp skroget i hekken som er innterressant å høre om noen har gjort før Hilsen meg igjen Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 16.August.2005 Del på Facebook Svart 16.August.2005 Dersom det er finerplaten som har trekt vann, og denne ikke er råtten, så ville eg berre tatt å boret noen hull fra insiden og gjennom fineren. da fortrinsvis nede på speilet, da vil vannet trekke ut med tiden. Men dette kan jo ta noen år.... Viktig å ikke få noe vann i motorrommet. Bruk nivåføler på lensepumpe... Sitér dette innlegget Link to post
skinni Svart 16.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2005 Takk for tips! Kan jo borre et hull bakerst i maskinrommet for så å bygge til et ekstra kjølevannsinntak. Da kan jo dette hullet stå åpent helt til våren. Da vil jo varmen mest sansynlig trenge ut vannet her. For her er det ikke noe tvil om at glassfiberen er våt. For å si det enkelt til alle som lurer på om vann har kommet inn eller ikke, så har skroget trekt vann og det merkes på båten. Den ligger dypere enn andre like båter og den oppnår ikke samme fart som søster båten gjør med samme motor. Jeg har skrudd og fikset opp båter i mange år men har ikke vært borti så graverende som dette. Er fortsatt innteressert i gode tips Hilsen meg igjen Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 16.August.2005 Del på Facebook Svart 16.August.2005 Importbåt? Sitér dette innlegget Link to post
diseldyret Svart 17.August.2005 Del på Facebook Svart 17.August.2005 vann i glassfiber hmmm plastpest se denne link http://www.baatkonsulent.no/page3.html Sitér dette innlegget Link to post
skinni Svart 17.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2005 Hallo! Båten er kjøpt ny i norge i 1996. Jeg har vel ikke fått fasitsvaret på dette problemet enda, så framgangsmåten blir full sandblåsing av alt under vannlinja og så og slipe av deler av gelcoaten slik at jeg kommer inn til glassfiberen helt bak ved hekken. Får lage til et telt å kjøre på med masse varme. Jeg gjør dette selv så jeg skal komme ut av det forholdsvis rimelig. Får kjøre på med 5 strøk epoxy primer til våren så blir det bra. Uansett så er dette forbanna irriterendes. Hilsen meg igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Silje4 Svart 11.September.2005 Del på Facebook Svart 11.September.2005 Hei! Har og hatt div. båter og noen med bunnproblem. har tatt ei 26 fot snekke med pest og skrapa ned for hånd, spylt og tørka fra høst til sommer, fekk den sandblåst med Olivinsand, primet m. epoxy av fagfolk. Har nå tatt ein eldre båt hvor heile gelcoaten var krakkelert. Skrapa for hånd 31 fot, (se i erfaringsdatabase Alicraft Norstar)Fant og vann i skruehull for flapsa + noen mindre bra smårep. fra tidligere år. Hadde tilløp til panikk og trodde laminatet var heilt vasstrukket. Har båten i stort luftig naust, har ikkje brukt varme, men det er bra å få skrapt eller blåst bunn i høst. Tenk deg litt om før du koster på den blåsing, det kan gå hardt utover steglister!! ikkje bruk kjemikalier, men prøv med Sandvik hardmetallskrape 50mm. Nå er jobben gjort: sparkla,Rulla på lagpålag med Epoxyprimer heftprimer og stoff. Tips. Ta ut ei eller flere bunngjennomføringer, da får du ei god peiling på laminatets tilstand. (fekk nattesøvnen tilbake etter det).Håper du og får det !! Lykke til, eg trur skroget ditt er bra! Send IM om du trur eg kan hjelpe på noe vis. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.