Albinisten Startet 11.September.2018 Del på Facebook Startet 11.September.2018 Oppdaga i går kveld ved en tilfeldighet at startbatteriet leverer strøm til forbrukere. Det arter seg sånn her: Om kun bryter til startbatteri er slått på så leverer det strøm til lamper etc, men med så lav spenning at lampene bare lyser svakt. Et korrekt anlegg skal vel neppe fungere på denne måten? Er det kanskje dette en skal ha en batteriseparator til? Eller er det helt andre årsaker og igjen løsninger? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.September.2018 Del på Facebook Svart 11.September.2018 Høres ut som jordingsfeil Sitér dette innlegget Link to post
lecki Svart 11.September.2018 Del på Facebook Svart 11.September.2018 Albinstein; Det kommer an på hvordan batteri systemet ditt er bygget opp; Du kan ha et skillesystem som kopler start og forbruksbatteri i parelell når motor går og lader begge system, men skiller disse fra hverandre når motor stoppes ; og dette gir en større trygghet for at du skal ha startkapasiet når motor skal startes igjen. Noen anlegg har batterivender med ; Batt 1- Batt2- Batteri 1+2 , og null med begge batteri frakoplet, men vil personlig foretrekke et system med skillerele/diode slik at man har ett dedikert batteri(er) for start og en forbruksbank med batterier dedikert til forbruk og at man slipper å manuelt vende mellom to batterisystem. Du får følge kablene fra batteriene ombord og finne ut hvordan dette er koplet. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 11.September.2018 Del på Facebook Svart 11.September.2018 Å snakka om jordingsfeil, synes meg litt lettvint. Dog er der feil ved batteriskillet slik at der går strøm der strøm ikkje skal gå. Ein slik feil er ogso noko som kan bli verre, om eit apparat soleis får altfor lite spenning, kan det forsøka å gjera den jobben som det er laga for, og det oppstår feil i apparatet på grunn av dette. Bilder av store deler av desse hovedstrømkretsane, eventuelt tegna ein oversikt over kablar, kan hjelpa til å løysa problemet. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 11.September.2018 Del på Facebook Svart 11.September.2018 (redigert) Hvilket utstyr har du ombord? Noe sier meg at det kanskje kan være det som vi sier i nord, en «tjyvkobling». Mener at det kanskje har vært noen og koblet noe som man ikke burde gjøre. Har du sikringspanel? Blir det noen forandring når du løser sikringene ut? Har du et multimeter så kan det være til god hjelp. Om du har laderele så kan kanskje er brent relé gi snodige symptomer. Redigert 11.September.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.September.2018 Del på Facebook Svart 11.September.2018 (redigert) Man kan gjøre det avansert om man vil.. Jeg er ikke elektrikker. Jeg er elektpraktiker ?? For å tydeliggjøre. Jeg ville startet med å måle volt inn på lampene når de gløder svakt fra startbatteriet. Det er neppe 12 volt eller mer inn på den da. Har du 12 v på lampa så er det trolig koblet rett teknisk på batteriet men en feil i lampa. (Lite trolig tenker jeg) Så sjekke minus poler på batterier, starter og skinner for å se etter irr/dårlig kontakt. om du ikke finner noe på jord så må du se etter feilkoblinger på pluss siden Kan godt være feil på batteriskillet, men da hadde jeg eliminert alt annet som ikke koster penger å bytte først ? Det er sånn jeg vill gjort det på egen båt. ? Redigert 11.September.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.September.2018 Del på Facebook Svart 11.September.2018 @Bitteliten, er minuspolen på batteriet det samme som jordpolen? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.September.2018 Del på Facebook Svart 11.September.2018 (redigert) Hulda skrev 33 minutter siden: @Bitteliten, er minuspolen på batteriet det samme som jordpolen? Kommer helt an på anlegget. Men ofte er det minus på starteren eller en jordingsplate. Kjenner ikke Mamba 311 opplegget, men med tanke på alderen på båten tviler jeg på atvdet er superavansert jordingsfeil kan også være fuk relatert. Redigert 11.September.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lecki Svart 11.September.2018 Del på Facebook Svart 11.September.2018 Jeg er ETO(Skipselektriker) har dessuten mye erfaring med EL anlegg i arbeidsbåter da jeg jobbet på seismikkfartøy, send meg ei skisse over el.anlegget ombord så skal vi i felleskap finne ut av dette. Sitér dette innlegget Link to post
Albinisten Svart 11.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2018 lecki skrev 5 minutter siden: Jeg er ETO(Skipselektriker) har dessuten mye erfaring med EL anlegg i arbeidsbåter da jeg jobbet på seismikkfartøy, send meg ei skisse over el.anlegget ombord så skal vi i felleskap finne ut av dette. Takker både deg og alle andre her for svar. Skal få tatt diverse bilder og få skissert opp en oversikt over anlegget så fort jeg får tid. Forhåpentligvis i løpet av morgendagen. Jeg var klar over at det trolig ville bli behov for visse oppgraderinger/reperasjoner i det elektriske anlegget, sånn er det nok ofte etter at x antall eiere har gjort sine modifikasjoner. Som sagt, bilder og skisser kommer, og jeg lærer stadig mer om strøm og 12v anlegg1 Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 11.September.2018 Del på Facebook Svart 11.September.2018 lecki skrev 14 minutter siden: Jeg er ETO(Skipselektriker) har dessuten mye erfaring med EL anlegg i arbeidsbåter da jeg jobbet på seismikkfartøy, send meg ei skisse over el.anlegget ombord så skal vi i felleskap finne ut av dette. Er det ikke bedre å legge det ut her heller, så vi alle lærer noe? Sitér dette innlegget Link to post
Albinisten Svart 11.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2018 Kjellg skrev 13 minutter siden: Er det ikke bedre å legge det ut her heller, så vi alle lærer noe? Skal gjøre det og. Sitér dette innlegget Link to post
Albinisten Svart 12.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2018 lecki skrev for 13 timer siden: Jeg er ETO(Skipselektriker) har dessuten mye erfaring med EL anlegg i arbeidsbåter da jeg jobbet på seismikkfartøy, send meg ei skisse over el.anlegget ombord så skal vi i felleskap finne ut av dette. Hjelper dette? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.September.2018 Del på Facebook Svart 12.September.2018 Tror vi skal kutte ut begrepet 'jording' på et vanlig 12 V anlegg. Hulda er fremdeles ikke elektriker. Dog har jeg gjennom 60 år gredd ut mange slike spaghetti-anlegg som avbildet. Generelle fellestrekk er overslag/krypstrømmer i forbindelse med fukt og irr, forhold som kan ha oppstått tidligere. I tillegg kommer at enkelte steder ligger kontaktpunkter mellom pluss- og minusledere for nær hverandre. Har eksempelvis vært borti at en kordel fra en minuskabel har kommet i kontakt med pluss-siden. Dermed dannes en krets, som til tider gir periodisk feil, og som ikke transporterer mer strøm annet enn at spenningen synker straks en forbruker linkes inn. Eksempelvis en lyspære. Dette greiene her så ikke veldig tillitsvekkende ut :-) Du trenger nok å fikse dette fra bunnen av. Sitér dette innlegget Link to post
Albinisten Svart 12.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2018 Hulda skrev 48 minutter siden: Tror vi skal kutte ut begrepet 'jording' på et vanlig 12 V anlegg. Hulda er fremdeles ikke elektriker. Dog har jeg gjennom 60 år gredd ut mange slike spaghetti-anlegg som avbildet. Generelle fellestrekk er overslag/krypstrømmer i forbindelse med fukt og irr, forhold som kan ha oppstått tidligere. I tillegg kommer at enkelte steder ligger kontaktpunkter mellom pluss- og minusledere for nær hverandre. Har eksempelvis vært borti at en kordel fra en minuskabel har kommet i kontakt med pluss-siden. Dermed dannes en krets, som til tider gir periodisk feil, og som ikke transporterer mer strøm annet enn at spenningen synker straks en forbruker linkes inn. Eksempelvis en lyspære. Dette greiene her så ikke veldig tillitsvekkende ut :-) Du trenger nok å fikse dette fra bunnen av. Planen var og gå ordentlig over anlegget og gjøre alle slike "åpne" koblinger/kontakter på en ordentlig måte med kabelsko og krympestrømper der hvor det ikke eksisterer i dag. Det har frem til nå vært en del kabler til apparater og elementer som er defekte, disse er jeg i gang med å fjerne helt fra anlegget nå. Videre kan det nok ende med at vi også drar opp kabler på nytt til diverse forbrukere, da kan det jo gjerne vise seg at det ligger påmonterte "feil" langs disse kursene. Videre var det dette med batteriseparator, det lille jeg har lest om hvordan de virker og hvorfor en gjerne vil ha de så har jeg forstått det slik at den er med på og skille de to batterikretsene fra hverandre samt at ladingen går til den banken de skal når de skal. Har jeg forstått dette sånn nogenlunde rett? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.September.2018 Del på Facebook Svart 12.September.2018 Det har du ja. Til en viss grad I alle fall, de styrer ikke strømmen, bare sørger for å kople bankene sammen for lading når forholdene tilsier det. Så da er neste spørsmål om du har en slik, og I så fall hvilken type? Og hvordan er den montert? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Albinisten Svart 12.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2018 index skrev 1 minutt siden: Det har du ja. Til en viss grad I alle fall, de styrer ikke strømmen, bare sørger for å kople bankene sammen for lading når forholdene tilsier det. Så da er neste spørsmål om du har en slik, og I så fall hvilken type? Og hvordan er den montert? Vet ikke om jeg har nevnt det, men vi har ikke eid båten i mange ukene. Derfor all denne usikkerheten om hva vi har og ikke har og om det fungerer som det skal. Da var det sagt. Jeg kan ikke se at det er noen batteriseparator hos oss, regner med at den da ville vært sentralt plassert i batterirommet? Videre kan jeg opplyse om at hovedbryteren våre er av den enkle sorten som består av en "plastnøkkel" en setter inn og vrir rundt. Har blitt fortalt tidligere at slike hovedbrytere ikke er og anbefale, men aldri fått noen begrunnelse. Er andre alternativ bedre og tryggere? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.September.2018 Del på Facebook Svart 12.September.2018 Ja, jeg har fått med meg det! Artig med ny båt og nye utfordringer. Hvis du kun har de to hovedbryterene er det nødt til å være noe et sted som styrer ladingen. Jeg har samme opplegg, og hadde opprinnelig en skillediode. På grunn av lav ladespenning valgte jeg å skifte denne ut med et BEP VSR. Vil tro du enten har en av disse to løsningene, eller et rele styrt av ladelampa som kopler bankene sammen når dynamoen lader. SÅ mange flere alternative finnes ikke. Med mindre du har en dynamo med to utganger, dvs med innebygget skillediode. Let, og du skal finne. De hovedbryterene er forøvrig helt OK, men de slites ved mye bruk og får da dårlig kontakt. Jeg har skiftet to ganger hos meg de siste fem årene. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 12.September.2018 Del på Facebook Svart 12.September.2018 De funker de hovedbryterene der. Brukte ikke annet før i tiden. Men de har sin begrensning. På Hulda bruker jeg BEP. Den eldste har gått siden år 2000 og var den første jeg installerte. Og den kjører enda uten tegn på svikt. Den vris på hver gang jeg kommer om bord. Tror jeg har 5 hovedstrømsbrytere fra BEP, alle kjører. Det finnes mange andre av god kvalitet. På aggregatet har jeg en vanlig Biltema med løs plastnøkkel. Den har også fungert i mange år. Sitér dette innlegget Link to post
Jompas Svart 6.Desember.2018 Del på Facebook Svart 6.Desember.2018 (redigert) Ser at skillerele er diskutert i forumet mange ganger men finner ikke svaret jeg leiter etter. Holder på å få godkjent el anlegget i båten min etter veiledning til DSBs kontrollskjema. 4.6 Diodesperre: Kontroller at det er montert diodesperre der forskjellige batterisett kan lades ut via felles kurser, som for eksempel felles ladekurs (Kontrolløren nevnte også nødstart) Da er spørmålet mitt: På bildet i vedlegget mitt har jeg laget en skisse hvordan anlegget mitt er koblet opp nu. Har kjøpt et skillerele også. Er det mulig med de komponentene jeg har til å tilfredstille punktet 4.6 fra DSB? Redigert 6.Desember.2018 av Jompas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 6.Desember.2018 Del på Facebook Svart 6.Desember.2018 Hadde tilsvarende symptom på en båt for leeenge siden, og tror jeg fant en krysskopling, som trakk strøm fra 2 banker. Potensielt farlig, da det kan bli mye strøm som vil gjennom liten ledning. Tror det er lurt å skille bankene helt med VSR eller MosFet diode, og kople bort alt forbruk fra startbatteriet, unntatt starter. Men dette er bare min mening, og mange her på forumet kan dette mye bedre enn meg. uansett, så synes jeg gløding i lamper, når forbruksbanken er frakoplet, høres skummelt ut, og potensielt kan gi varmgang ett sted. Tar du alle sikringene i panelet, skrur på en lampe, og legger inn kursene, en etter en, kan du kanskje avdekke hvilken kurs det er no rart med, og lete bare der. Full oversikt i gammelt anlegg kan det etter min erfaring, ta årevis å skaffe seg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.