Jump to content

Forslag til tur/fiskebåt rundt 50 000,-

p10

Recommended Posts

Har idag en Hansvik 14.5 Familie som begynner å bli litt liten. Vi er 2 voksne og 2 barn som liker å dra på fisketurer og godværsturer om sommeren. 

Vi ønsker oss en båt som er noen for større, litt bredere og mer stabil enn den Hansviken vi har idag. God plass slik at flere kan fiske samtidig er også fint. Vi ønsker også at det er vindskjerm, slik at vi får det litt lunere når vi går lengre distanser. Personlig har jeg veldig lyst på en Rana 530, gjerne med hardtop og sittegruppe forran. 

Økonomisk går nok smertegrensen dessverre rundt 50 000,-

Hei. Jeg føler jeg har sett flere Rana 530 til salgs i sona rundt 50 000. Har en selv med HT, kalesje  og sittegruppe foran. Fin flerbruksbåt. Selv ønsker jeg tilgang på bittelite do (portapotti hadde vært godt nok), men ellers super til mitt bruk som er fisketurer, dagsturer, dykking (selv om det ikke har skjedd enda, dessverre), vannski, tur til byen for å kjøpe is, naturoppdagelser i nærområdet etc. Liker veldig godt å kunne putte unger foran i sittegruppen dersom været snur litt, og fisketur er mulig selv i regn med kalesja festet i bakkant og rullet opp på sidene. Andre båter som kan være aktuelle er vel bella, hansvik, øien (men de er sjeldne med ht). 

Bruflaat skrev 1 time siden:

Hvis fart ikke står høyt på lista skal du klare å finne en sjark til gunstig pris siden du bor på Møre. 

Personlig ville jeg nok trives veldig godt i en sjark eller en snekke (selv om jeg bor mye lenger nord enn Møre), men det går nok ikke fort nok for de andre familiemedlemmene! Må nok opp over 20 knop for at de skal trives! 

rebop skrev for 2 timer siden:

Hei. Jeg føler jeg har sett flere Rana 530 til salgs i sona rundt 50 000. Har en selv med HT, kalesje  og sittegruppe foran. Fin flerbruksbåt. Selv ønsker jeg tilgang på bittelite do (portapotti hadde vært godt nok), men ellers super til mitt bruk som er fisketurer, dagsturer, dykking (selv om det ikke har skjedd enda, dessverre), vannski, tur til byen for å kjøpe is, naturoppdagelser i nærområdet etc. Liker veldig godt å kunne putte unger foran i sittegruppen dersom været snur litt, og fisketur er mulig selv i regn med kalesja festet i bakkant og rullet opp på sidene. Andre båter som kan være aktuelle er vel bella, hansvik, øien (men de er sjeldne med ht). 

En veldig god beskrivelse av den bruken båten er tiltenkt! Har drømt om Rana 530 i mange år! 

Korsfjord skrev On 11.9.2018 at 19.34:

Rana 17, Askeladden 16-4400, Hansvik 16,5, Hansvik 18, Øien 17. Det finnes også noen alternativ som svenske Ryds og Crescent,

Noen som føler for å uttale seg om noen av disse båtene?

Kunne tenke meg å vite mer om stabilitet, kjøreegenskaper, toppfart med ulike motorer og innvendig plass i forhold til å bruke dem som fiskebåt og turbåt. 

Flipper 575HT er ganske lik som Hansvik 18 vil jeg tro. Selv brukt en slik en i all slags vær og tåler faktisk sjø utrolig godt og gjør vell 29knop med 60hk. Ok overnattingsplass også faktisk. Fungerer jo å fiske med, men er jo litt puter og slikt helt bakerst som man kan fjerne når man fisker for å sette en balje der. Mulig Hansvik 700 Combi er utenfor budsjettet? Edit: så jo nå de var vanvittig dyre gitt.

Ny edit: Var Hansvik 18 Combi jeg tenkte på.

Redigert av Bruflaat (see edit history)
p10 skrev for 15 timer siden:

Noen som føler for å uttale seg om noen av disse båtene?

Kunne tenke meg å vite mer om stabilitet, kjøreegenskaper, toppfart med ulike motorer og innvendig plass i forhold til å bruke dem som fiskebåt og turbåt. 

Har ikke eid noen av dem selv, men er trygg på at stabiliteten er god i alle. Har brukt eb Hansvik 500 fisker en del, denne har samme skrog som Hansvik 16,5. Her krenget det omtrent ikke selv om en voksen normalt bygget mann står ute i borde.

ingen av dem er fartsbåter, men Askeladden er planende, de andre er halvplanende. Fartsområde er vel uansett det samme, noe særlig over 20 knop tror jeg ikke noen av dem egner seg til, uansett hva de er motoriserte med. 

Etter mange timer på finn.no ser jeg at det ligger en del eldre daycruisere og cabincruisere ute til rundt 50 000,-. Kom f.eks over denne https://www.finn.no/129305801. Hadde vært flott med lukket kabin her oppe i Troms! 

Men ser at mange av disse day/cabincruiserne ofte har en stor sofa bak. Hvordan egner disse seg til fiske? Blir det veldig knotete? 

Lurer også på om det er noen ulemper ved å gå for en båt med innenbordsmotor kontra påhengsmotor i denne prisklassen? 

p10 skrev for 7 timer siden:

Avstanden var ikke avskrekkende. Fin båt var det også, men det så litt trangt ut bak. Kan bli vanskelig å fiske på et fornuftig vis? 

Noe teinebåt blir det neppe, men pilking? Absolutt en mulighet det. Kan jo bli teinebåt også selvfølgelig. Har selv brukt teinebrett som er laget av 2x4 over rekka og langs båten. Med gummiknotter og støtter mot skroget. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...