Duppe Startet 11.September.2018 Link til dette innlegget Startet 11.September.2018 Kanskje litt respektløst for en nybe som meg, men hva er greia med alt treverket i båter? Bare tradisjon? Jeg snakker ikke om trebåter, men treverk satt i andre typer båter som ikke er tre. Utenfra er båtene flotte og moderne i et materiale som klart overgår tre i et vått miljø, men så går man inn og det er fortsatt 1896 med brunt treverk over det hele, jeg skjønner det ikke. Jeg mener her har vi et materiale som ikke tåler vann spesielt bra, og så er det satt inn i båt? Men ikke bare satt inn, men i noen tilfeller brukt som rammeverk under vannlinja, på dekk og i mange båter er det kun ensformig ufarget treverk OVERALT. Selv ville jeg helst ha seilbåt til å begynne med, men får helt klaus når absolutt alt er treverk inne og det er nesten ikke en seilbåt uten dette, så endte opp med cabincruiser hvor jeg kunne slippe, dog hadde det en del med uteplassen å gjøre også. Jeg vet ikke hva denne aversjonene kommer av, men måtte sitte på noen rønner og var også i noen gamle hytter når jeg var liten, så synes det er nitrist og lukta av gammelt tre er fæl. Jeg disser det ikke generelt da smaken er forskjellig, men skjønner ikke hvorfor båtlagere er helt besatt av det annet enn at dette er hva folk vil ha, selv om de ikke vil ha den stilen hjemme. Brune veggpaneler ble vel sist sett på 70-80 -tallet. Noen som kan forklare? Snakk om pris (kunne vel uansett vært malt i andre farger da)? Båtfolk er sidrompa og liker det ikke for moderne? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 11.September.2018 Link til dette innlegget Svart 11.September.2018 Teak er da fint det? teak er maritimt ? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 11.September.2018 Link til dette innlegget Svart 11.September.2018 Treverk er lunt, reduserer ekko og støy, absorberer fuktig luft. Prøvd å stikke huet i ei plastbøtte og prate? Treverk har høy styrke og tåler en trøkk, enkelt å bearbeide. Sitér dette innlegget Link to post
Saltos Svart 11.September.2018 Link til dette innlegget Svart 11.September.2018 Det finnes da en rekke seilbåter som ikke har masse treinteriør, feks: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=118037399 Og det meste av nye seilbåter har laminatinnredning, tilsvarende f.eks Campingvogner. Som f.eks: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=127279553 Personlig synes jeg velholdt teak og mahogny er meget pent, maritimt og koselig. Sitér dette innlegget Link to post
Vosso63 Svart 11.September.2018 Link til dette innlegget Svart 11.September.2018 (redigert) Egentlig burde jeg ikke blande meg bort i plastbåttemaer, men syns nok - nesten objektivt - at en båt må ha treverk i og på seg. Skulle en forfølge tanken helt ut, skulle en kanskje ha tectylbehandla hele bilen! Altså tatt bort alle muligheter for rust. Forsegla hele greia i et matt grålig plastrekk. Alle mine biler har rusta i stykker både over og under vannlinja. Jeg har ennå ikke hatt motorhavari, sjøl om jeg konsekvent kjøper gamle farkoster/fartøyer/kjøretøy. Å sitte på trebenk er bedre enn på plast. Å gå på tredørk og tredekk er mjukere og bedre enn plast. Dessuten bærer det med seg historiens estetikk, uansett hvor dårlig spring det er eller hvor avstumpa eller manglende stevn det er. Redigert 11.September.2018 av Erik AN (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 11.September.2018 Link til dette innlegget Svart 11.September.2018 Smak og behag? Pleie ikke har så mye vann inn i båten der hvor alt treverket er. Tre gir (I alle fall meg) en slags ro og fred som plastikk ikke har. Tre gir båtinnredningen litt «character» der blankpolert plastikk er bare sterilt og dødt. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Sahara Svart 11.September.2018 Link til dette innlegget Svart 11.September.2018 26 minutes ago, Duppe said: Utenfra er båtene flotte og moderne i et materiale som klart overgår tre i et vått miljø, men så går man inn og det er fortsatt 1896 med brunt treverk over det hele, jeg skjønner det ikke. Så plast og glassfiber er så innmari flott? Ja, smaken er jaggu meg forskjellig... Sitér dette innlegget Link to post
Sahara Svart 11.September.2018 Link til dette innlegget Svart 11.September.2018 32 minutes ago, Duppe said: Jeg disser det ikke generelt da smaken er forskjellig, men skjønner ikke hvorfor båtlagere er helt besatt av det annet enn at dette er hva folk vil ha, selv om de ikke vil ha den stilen hjemme. Brune veggpaneler ble vel sist sett på 70-80 -tallet. Noen som kan forklare? Snakk om pris (kunne vel uansett vært malt i andre farger da)? Båtfolk er sidrompa og liker det ikke for moderne? Det kan vel hende seilbåtfolk generelt er mer opptatt av det maritime og tradisjoner. Selv om jeg bor i lyst og moderne hjem setter jeg pris på at det er en annen stemning i båten. Men virker som en en del med cabincruisere vil ha det som hjemme og drar med seg potteplanter, juletrær, duker og krims krams ombord. Folk er forskjellig.. Sitér dette innlegget Link to post
Fuglen Svart 11.September.2018 Link til dette innlegget Svart 11.September.2018 Duppe: Les tråden "plankehaug til sjekte" her på bp. Tre har og gir følelser. Tre har sjel. Plast er bare dødt, dølt og praktisk. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 11.September.2018 Link til dette innlegget Svart 11.September.2018 Hva ville du erstattet teaken med duppe...? Gips skott ? Har sett en del båter med hvit trepanel innvendig...men da er det fortsatt tre.. kanskje tapet ? Jeg kan ikke se for meg noe annet en lun fin teak ombord... Er nok mye tradisjoner ja... Sitér dette innlegget Link to post
Arne_ Svart 11.September.2018 Link til dette innlegget Svart 11.September.2018 Treet i seilbåter har blitt lysere med årene. Det har også blitt mindre av det i mange merker for å kutte kostnader. Synes for øvrig at det er lansert mange seilbåter de senere år som har et lyst og åpent moderne, nesten avant garde preg, mange med minimalt med tradisjonelt treverk. Tre er kvalitet. Det er lunt, solid, demper lyd (forsøk å åpne en sofabank med lokk av av tre vs en av plast), levende, koselig, gir mindre vibrasjoner (opplever i alle fall jeg) osv. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 11.September.2018 Link til dette innlegget Svart 11.September.2018 bare gelcoatflater gir ikke den store kosen for meg iallefall. Men ja, mye lysere enn om det skulle vært bare treverk et eksempel, nye Yamarin 88 DC (riktignok en forseriemodell) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
aileenll Svart 11.September.2018 Link til dette innlegget Svart 11.September.2018 If God ment us to have fiberglass boats, God would have grown fiberglass trees! ? Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Krimart Svart 11.September.2018 Link til dette innlegget Svart 11.September.2018 Det er selvsagt bare mote - treverket er der fordi folk vil ha det, fordi man mener det er pent, ikke fordi det har noen overlegen funksjon i forhold til f.eks. GRP. Moderne racing- seilbåter har f.eks. gjerne minimalt med treverk fordi det er både letter og sterkere med en innredning bygget av CFR. Trenden med teakdekk på en glassfiberbåt er jo helt meningsløs. Dyrt, tungt, , vedlikehold, må byttes etter en stund, fare for lekkasjer (hvis det er skrudd) - men mange vil jo ha det likevel. Godt å gå på javel... men hvor ofte går du barbent på en båt i Norge? I varmere strøk blir det fryktelig varmt, så natingen løser seg opp. Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 11.September.2018 Link til dette innlegget Svart 11.September.2018 Båtfabrikantene lager det de får solgt, altså det flertallet av kundene ønsker. De fleste synes treverk er pent, det selges f.eks. svært mye møbler i tre fortsatt. Trenden, også i båt, går mot lyse, rene flater, men fortsatt med en god del synlig treverk (eller mest finèr, da...). Fordi mange, meg inkludert, liker det. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 11.September.2018 Link til dette innlegget Svart 11.September.2018 Lite som slår og tusle i bare sokkelesten på ekte teak? Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 11.September.2018 Link til dette innlegget Svart 11.September.2018 Enig med trådstarter syntes mange båter ser ut som kjellerstuer fra 80 tallet, men ser det er endring på gang om man ser på nyere båter(2010—12). Teak kunne jeg til nød valgt innendørs, utendørs villejeg valgt plast eller imitasjon om en følte for det. Trenger ikke lage seg arbeid heller. Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Trond C Svart 12.September.2018 Link til dette innlegget Svart 12.September.2018 Xylofobi kanskje? Xylofobi (xylophobia) er angst for trær eller skog. Individ som lider av xylofobi har en oppslukende og omfattende fobi for trær. Årsakene til angstlidelsen for trær er generelt omfattende, men ofte er årsaken traumatiserende begivenheter og et ønske om å unngå situasjonen i fremtiden. Angstlidelser i forhold til trær kureres med terapi sammen med medikamenter. Xylofobi kalles i dagligtale også for trefobi, men uttrykket xylofobi er den hyppigst brukte benevnelsen for denne fobien. Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 12.September.2018 Link til dette innlegget Svart 12.September.2018 (redigert) For min del handler teak og epoxy om eksklusivitetsfølelse og opplevelsen av bedre kvalitet. Treverk som er skikkelig kan ose kvalitet og dufte egenartet og flott. Fint for sansene. Tror nok det handler både om estetikk på hva jeg synes er fint, men også behagelig å ta på eller gå på, likefullt som tradisjon fra trebåter før i tiden. I min Windy er det håndlagede epoxy i kirsebær på galley-skap med sten benkeplate i byssen. På innergulvene er det også kirsebærteak og en lekker eksklusiv plysj på veggene. Myk å ta på eller å skumpe borti. Passer båtens tema. Noterer meg at de fikk lysere eik på dagens nyeste modeller. Det gir mer lys og enda romsligere følelse, men passer bare i de moderne Windyene og ikke i min Windy. Alt til sine perioder. Det viktige for meg er at det står i stil med båtens originalitet. Da holder de seg klassiske og tidløse og fremhever sin tidsepoke. Skjønner at noen oppgraderer til nyere tidsaldre, men da kan man også ødelegge båtens originalitet. Ville aldri hatt det slik hjemme i boligen. Men så liker jeg å føle at jeg er i båten når jeg er i båten og da er det liksom andre stil-regler som gjelder enn for i et hus. Liker faktisk treverk i klassiske engelske biler også, men det er en annen sak. Dog kun i de bilene som kler dette. En moderne Audi bør kanskje ikke ha trelister i dashbordet, men en eldre Jaguar kjennes feil uten masse håndlaget treverk i seg. Men liker man ikke duften av treverk og i stedet liker knirking i plast osv bedre så finnes det jo alternativer. Selv aluminiumsbåter finnes det. Her et par bilder fra min egen båt tatt i mørket: Redigert 12.September.2018 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
index Svart 12.September.2018 Link til dette innlegget Svart 12.September.2018 Hva er greia med å starte underlige tråder for så å bare forlate dem? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Worry II Svart 12.September.2018 Link til dette innlegget Svart 12.September.2018 index skrev 1 time siden: Hva er greia med å starte underlige tråder for så å bare forlate dem? Kanskje han tok en tur ned i lugaren på sin egen båt. Er jo ganske lekkert nedi der ? : (Crownline 270CR) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 12.September.2018 Link til dette innlegget Svart 12.September.2018 Nå er nok jeg ganske konservativ i smak når det gjelder båt design og skipshistorie. Synes godt kvalitets arbeid med teak/eik/mahogany er meget vakkert. Det gjør det lunt og classy, samt 100% resirkulerbart. tre i kombinasjon av glatte lettrengjørlige overflater er den optimale design av båt etter min mening! men vi er alle forskjellige og alle har ulik smak! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Duppe Svart 12.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2018 (redigert) 10 hours ago, Trond C said: Xylofobi kanskje? Xylofobi (xylophobia) er angst for trær eller skog. Individ som lider av xylofobi har en oppslukende og omfattende fobi for trær. Årsakene til angstlidelsen for trær er generelt omfattende, men ofte er årsaken traumatiserende begivenheter og et ønske om å unngå situasjonen i fremtiden. Angstlidelser i forhold til trær kureres med terapi sammen med medikamenter. Xylofobi kalles i dagligtale også for trefobi, men uttrykket xylofobi er den hyppigst brukte benevnelsen for denne fobien. Hva er frykt for xylofoner da? ;) 7 hours ago, index said: Hva er greia med å starte underlige tråder for så å bare forlate dem? Så hvis man spør om folks meninger og ikke bidrar selv på 20 timer så har man forlatt tråden? 6 hours ago, Worry II said: Kanskje han tok en tur ned i lugaren på sin egen båt. Er jo ganske lekkert nedi der ? : (Crownline 270CR) Fordi jeg ikke har millionbåt som din så ler du av den? For min del (i min prisklasse og størrelse) sto det i realiteten mellom disse typene og det var ikke vanskelig: Men det handler åpenbart ikke om min båt. Det handler om treverk i båter generelt. Redigert 12.September.2018 av Duppe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 12.September.2018 Link til dette innlegget Svart 12.September.2018 Årsak nr 1 tror jeg: Nordmenn er konservative. Jeg jobbet i møbelbutikk frem til 2006. I starten av 2000-tallet var trenden grå- og bruntonede sofaer. Det har ikke endret seg på nesten 20 år. Nordmenn velger stort sett hvite, grå/ sølv og svarte biler. Nordmenn kjøper plastbåter med brunt treverk. Konservativt. Ja. Hvorfor? Fordi vi liker det. Jeg har en av få båter fra tidlig 1980-årene som har innerliner og dermed en del plast. Jeg liker det. Lett å vedlikeholde, gjør det lyst og trivelig, og har akkurat nok treverk til å være koselig. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Hulda Svart 12.September.2018 Link til dette innlegget Svart 12.September.2018 Dette med kirsebærteaken til @Lingefan er facinerende. Hvor i verden vokser den planten? Ellers var jeg om bord i en Dehler for noen år tilbake. Min noe uheldige kommentar til eieren var at den innvendig så ut som et offentlig toalett. Han ble fornærmet, med rette. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.