Jump to content

Hva er greia med alt treverket i båter?

Duppe

Recommended Posts

Kanskje litt respektløst for en nybe som meg, men hva er greia med alt treverket i båter? Bare tradisjon?

Jeg snakker ikke om trebåter, men treverk satt i andre typer båter som ikke er tre. Utenfra er båtene flotte og moderne i et materiale som klart overgår tre i et vått miljø, men så går man inn og det er fortsatt 1896 med brunt treverk over det hele, jeg skjønner det ikke. Jeg mener her har vi et materiale som ikke tåler vann spesielt bra, og så er det satt inn i båt? Men ikke bare satt inn, men i noen tilfeller brukt som rammeverk under vannlinja, på dekk og i mange båter er det kun ensformig ufarget treverk OVERALT.

Selv ville jeg helst ha seilbåt til å begynne med, men får helt klaus når absolutt alt er treverk inne og det er nesten ikke en seilbåt uten dette, så endte opp med cabincruiser hvor jeg kunne slippe, dog hadde det en del med uteplassen å gjøre også. Jeg vet ikke hva denne aversjonene kommer av, men måtte sitte på noen rønner og var også i noen gamle hytter når jeg var liten, så synes det er nitrist og lukta av gammelt tre er fæl.

Jeg disser det ikke generelt da smaken er forskjellig, men skjønner ikke hvorfor båtlagere er helt besatt av det annet enn at dette er hva folk vil ha, selv om de ikke vil ha den stilen hjemme. Brune veggpaneler ble vel sist sett på 70-80 -tallet.

Noen som kan forklare? Snakk om pris (kunne vel uansett vært malt i andre farger da)? Båtfolk er sidrompa og liker det ikke for moderne?

Det finnes da en rekke seilbåter som ikke har masse treinteriør, feks: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=118037399

Og det meste av nye seilbåter har laminatinnredning, tilsvarende f.eks Campingvogner. Som f.eks: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=127279553

Personlig synes jeg velholdt teak og mahogny er meget pent, maritimt og koselig.

Egentlig burde jeg ikke blande meg bort i plastbåttemaer, men syns nok - nesten objektivt - at en båt må ha treverk i og på seg. Skulle en forfølge tanken helt ut, skulle en kanskje ha tectylbehandla hele bilen! Altså tatt bort alle muligheter for rust. Forsegla hele greia i et matt grålig plastrekk. Alle mine biler har rusta i stykker både over og under vannlinja. Jeg har ennå ikke hatt motorhavari, sjøl om jeg konsekvent kjøper gamle farkoster/fartøyer/kjøretøy. 

Å sitte på trebenk er bedre enn på plast. Å gå på tredørk og tredekk er mjukere og bedre enn plast. Dessuten bærer det med seg historiens estetikk, uansett hvor dårlig spring det er eller hvor avstumpa eller manglende stevn det er. 

Redigert av Erik AN (see edit history)
32 minutes ago, Duppe said:

Jeg disser det ikke generelt da smaken er forskjellig, men skjønner ikke hvorfor båtlagere er helt besatt av det annet enn at dette er hva folk vil ha, selv om de ikke vil ha den stilen hjemme. Brune veggpaneler ble vel sist sett på 70-80 -tallet.

Noen som kan forklare? Snakk om pris (kunne vel uansett vært malt i andre farger da)? Båtfolk er sidrompa og liker det ikke for moderne?

Det kan vel hende seilbåtfolk generelt er mer opptatt av det maritime og tradisjoner. Selv om jeg bor i lyst og moderne hjem setter jeg pris på at det er en annen stemning i båten. Men virker som en en del med cabincruisere vil ha det som hjemme og drar med seg potteplanter, juletrær, duker og krims krams ombord. Folk er forskjellig..

Treet i seilbåter har blitt lysere med årene. Det har også blitt mindre av det i mange merker for å kutte kostnader. Synes for øvrig at det er lansert mange seilbåter de senere år som har et lyst og åpent moderne, nesten avant garde preg, mange med minimalt med tradisjonelt treverk. 

Tre er kvalitet. Det er lunt, solid, demper lyd (forsøk å åpne en sofabank med lokk av av tre vs en av plast), levende, koselig, gir mindre vibrasjoner (opplever i alle fall jeg) osv.

Det er selvsagt bare mote - treverket er der fordi folk vil ha det, fordi man mener det er pent, ikke fordi det har noen overlegen funksjon i forhold til f.eks. GRP. Moderne racing- seilbåter har f.eks. gjerne minimalt med treverk fordi det er både letter og sterkere med en innredning bygget av CFR. Trenden med teakdekk på en glassfiberbåt er jo helt meningsløs. Dyrt, tungt, , vedlikehold, må byttes etter en stund, fare for lekkasjer (hvis det er skrudd) - men mange vil jo ha det likevel. Godt å gå på javel... men hvor ofte går du barbent på en båt i Norge? I varmere strøk blir det fryktelig varmt, så natingen løser seg opp.

Xylofobi kanskje?

Xylofobi (xylophobia) er angst for trær eller skog.

Individ som lider av xylofobi har en oppslukende og omfattende fobi for trær. Årsakene til angstlidelsen for trær er generelt omfattende, men ofte er årsaken traumatiserende begivenheter og et ønske om å unngå situasjonen i fremtiden. Angstlidelser i forhold til trær kureres med terapi sammen med medikamenter.

Xylofobi kalles i dagligtale også for trefobi, men uttrykket xylofobi er den hyppigst brukte benevnelsen for denne fobien.

For min del handler teak og epoxy om eksklusivitetsfølelse og opplevelsen av bedre kvalitet. Treverk som er skikkelig kan ose kvalitet og dufte egenartet og flott. Fint for sansene. Tror nok det handler både om estetikk på hva jeg synes er fint, men også behagelig å ta på eller gå på, likefullt som tradisjon fra trebåter før i tiden.

I min Windy er det håndlagede epoxy i kirsebær på galley-skap med sten benkeplate i byssen. På innergulvene er det også kirsebærteak og en lekker eksklusiv plysj på veggene. Myk å ta på eller å skumpe borti. Passer båtens tema. Noterer meg at de fikk lysere eik på dagens nyeste modeller. Det gir mer lys og enda romsligere følelse, men passer bare i de moderne Windyene og ikke i min Windy. Alt til sine perioder. Det viktige for meg er at det står i stil med båtens originalitet. Da holder de seg klassiske og tidløse og fremhever sin tidsepoke. Skjønner at noen oppgraderer til nyere tidsaldre, men da kan man også ødelegge båtens originalitet.

Ville aldri hatt det slik hjemme i boligen. Men så liker jeg å føle at jeg er i båten når jeg er i båten og da er det liksom andre stil-regler som gjelder enn for i et hus.

Liker faktisk treverk i klassiske engelske biler også, men det er en annen sak. Dog kun i de bilene som kler dette. En moderne Audi bør kanskje ikke ha trelister i dashbordet, men en eldre Jaguar kjennes feil uten masse håndlaget treverk i seg.

Men liker man ikke duften av treverk og i stedet liker knirking i plast osv bedre så finnes det jo alternativer. Selv aluminiumsbåter finnes det. 

Her et par bilder fra min egen båt tatt i mørket:

61F662C8-5B6A-40A0-BBE5-7ACBD992C8D9.jpeg

ABC1C8FE-57BB-4671-837B-53DABCFE0C8A.jpeg

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Nå er nok jeg ganske konservativ i smak når det gjelder båt design og skipshistorie.

Synes godt kvalitets arbeid med teak/eik/mahogany er meget vakkert. Det gjør det lunt og classy, samt 100% resirkulerbart. tre i kombinasjon av glatte lettrengjørlige overflater er den optimale design av båt etter min mening! men vi er alle forskjellige og alle har ulik smak!

44EB_GalleryImage_1000x664_Interior6.jpg

44EB_GalleryImage_1000x664_Interior4.jpg

44EB_GalleryImage_1200x797_Interior1.jpg

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

10 hours ago, Trond C said:

Xylofobi kanskje?

Xylofobi (xylophobia) er angst for trær eller skog.

Individ som lider av xylofobi har en oppslukende og omfattende fobi for trær. Årsakene til angstlidelsen for trær er generelt omfattende, men ofte er årsaken traumatiserende begivenheter og et ønske om å unngå situasjonen i fremtiden. Angstlidelser i forhold til trær kureres med terapi sammen med medikamenter.

Xylofobi kalles i dagligtale også for trefobi, men uttrykket xylofobi er den hyppigst brukte benevnelsen for denne fobien.

Hva er frykt for xylofoner da? ;)

7 hours ago, index said:

Hva er greia med å starte underlige tråder for så å bare forlate dem?

Så hvis man spør om folks meninger og ikke bidrar selv på 20 timer så har man forlatt tråden? IrmvZMz.gif

6 hours ago, Worry II said:

Kanskje han tok en tur ned i lugaren på sin egen båt. Er jo ganske lekkert nedi der ? :giggle::

(Crownline 270CR)

Fordi jeg ikke har millionbåt som din så ler du av den?

For min del (i min prisklasse og størrelse) sto det i realiteten mellom disse typene og det var ikke vanskelig:

x8uVTeB.jpg

NImPOeJ.jpg

Men det handler åpenbart ikke om min båt. Det handler om treverk i båter generelt.

Redigert av Duppe (see edit history)

Årsak nr 1 tror jeg:

Nordmenn er konservative.

Jeg jobbet i møbelbutikk frem til 2006. I starten av 2000-tallet var trenden grå- og bruntonede sofaer. Det har ikke endret seg på nesten 20 år.

Nordmenn velger stort sett hvite, grå/ sølv og svarte biler. 

Nordmenn kjøper plastbåter med brunt treverk. 

Konservativt. Ja. Hvorfor? Fordi vi liker det.

Jeg har en av få båter fra tidlig 1980-årene som har innerliner og dermed en del plast. Jeg liker det. Lett å vedlikeholde, gjør det lyst og trivelig, og har akkurat nok treverk til å være koselig.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...