OddArild Svart 12.September.2018 Link til dette innlegget Svart 12.September.2018 Hulda skrev 30 minutter siden: Dette med kirsebærteaken til @Lingefan er facinerende. Hvor i verden vokser den planten? Ellers var jeg om bord i en Dehler for noen år tilbake. Min noe uheldige kommentar til eieren var at den innvendig så ut som et offentlig toalett. Han ble fornærmet, med rette. ? Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 12.September.2018 Link til dette innlegget Svart 12.September.2018 Lingefan skrev for 14 timer siden: For min del handler teak og epoxy om eksklusivitetsfølelse og opplevelsen av bedre kvalitet. Treverk som er skikkelig kan ose kvalitet og dufte egenartet og flott. Fint for sansene. Tror nok det handler både om estetikk på hva jeg synes er fint, men også behagelig å ta på eller gå på, likefullt som tradisjon fra trebåter før i tiden. I min Windy er det håndlagede epoxy i kirsebær på galley-skap med sten benkeplate i byssen. På innergulvene er det også kirsebærteak og en lekker eksklusiv plysj på veggene. Myk å ta på eller å skumpe borti. Passer båtens tema. Noterer meg at de fikk lysere eik på dagens nyeste modeller. Det gir mer lys og enda romsligere følelse, men passer bare i de moderne Windyene og ikke i min Windy. Alt til sine perioder. Det viktige for meg er at det står i stil med båtens originalitet. Da holder de seg klassiske og tidløse og fremhever sin tidsepoke. Skjønner at noen oppgraderer til nyere tidsaldre, men da kan man også ødelegge båtens originalitet. Ville aldri hatt det slik hjemme i boligen. Men så liker jeg å føle at jeg er i båten når jeg er i båten og da er det liksom andre stil-regler som gjelder enn for i et hus. Liker faktisk treverk i klassiske engelske biler også, men det er en annen sak. Dog kun i de bilene som kler dette. En moderne Audi bør kanskje ikke ha trelister i dashbordet, men en eldre Jaguar kjennes feil uten masse håndlaget treverk i seg. Men liker man ikke duften av treverk og i stedet liker knirking i plast osv bedre så finnes det jo alternativer. Selv aluminiumsbåter finnes det. Her et par bilder fra min egen båt tatt i mørket: Må korrigere meg selv her. Sjekket leveransebeskrivelsen til båten. Viser seg at det kun er gulvet inne som er «kirsebær». Øvrig teak er i såkalt «Oldrati pære høyglans». Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Lingefan Svart 12.September.2018 Link til dette innlegget Svart 12.September.2018 Hulda skrev for 1 time siden: Dette med kirsebærteaken til @Lingefan er facinerende. Hvor i verden vokser den planten? Ellers var jeg om bord i en Dehler for noen år tilbake. Min noe uheldige kommentar til eieren var at den innvendig så ut som et offentlig toalett. Han ble fornærmet, med rette. Hehe enig. Her står det litt mer om tresorter. https://bare3.no/produkter/interior/treslag/ Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Arne_ Svart 12.September.2018 Link til dette innlegget Svart 12.September.2018 Veldig flott innredning; til tross for at det ikke er en seilbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 15.September.2018 Link til dette innlegget Svart 15.September.2018 Da spør jeg; hva er greia med all den kalde plasten inne i en båt? Like koselig som ett legekontor. Så er det bare å legge til med en haug med dårlige LED-lamper som gir ett blå-grønt lys. Grøss.. ? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.September.2018 Link til dette innlegget Svart 15.September.2018 Duppe skrev On 12.9.2018 at 18.21: Hva er frykt for xylofoner da? ;) Så hvis man spør om folks meninger og ikke bidrar selv på 20 timer så har man forlatt tråden? Fordi jeg ikke har millionbåt som din så ler du av den? For min del (i min prisklasse og størrelse) sto det i realiteten mellom disse typene og det var ikke vanskelig: Men det handler åpenbart ikke om min båt. Det handler om treverk i båter generelt. Siden dette uansett er en smakstråd... bildene over illustrerer vel pest og kolera? Plast- og skaihelvete vs noe jeg tipper er norsksnekra båtinnredning fra 80 tallet som ser helt.... xxxxx ut. Men greit, av de to.. heller trevirke enn plast faktisk. Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 15.September.2018 Link til dette innlegget Svart 15.September.2018 Pest eller myggstikk er vel mere riktig her. Nå er jeg vokst opp med Norske båter som bla Nidelv, der treverk dominerte. Så masse treverk er hva jeg assosierer med en fin båt. Men det er smak og behag... Jeg klarer «moderne» båter med lite tre, så lenge det er teak dørk og dekk, men når også det blir borte, da sliter jeg litt... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.September.2018 Link til dette innlegget Svart 15.September.2018 R.O skrev 47 minutter siden: Pest eller myggstikk er vel mere riktig her. Nå er jeg vokst opp med Norske båter som bla Nidelv, der treverk dominerte. Så masse treverk er hva jeg assosierer med en fin båt. Men det er smak og behag... Hadde en Sandvik 28 med standard snekkeinnredning. Helt ærlig så ser det jo mer ut som forskalingsnekkere har sluppet løs i norske snekker fra den perioden... Hvorfor anstrenge seg når en kan bruke 2x4? :-) Greit, det er holdbart, men utover det.. ser ikke kvalitetene i det hele tatt dessverre. Overgangen til seilbåt fra midten av 80 tallet med innredning bygd på Vindö var stor. Jeg vil påstå at det ikke engang kan sammenlignes, det er helt ulike univers både mtp håndtverk, materialvalg, løsninger osv. Og det er faktisk pent. En kan ha så mange lag med lakk en vill på en norsk snekkeinnredning, det blir ikke bedre. --- I mine øyne, er kvaliteten god og det er gjort på en god måte er mye trevirke helt ok. Men i dag er vel "less is more" det som gjelder. Gjort riktig er det lekkert det også. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 15.September.2018 Link til dette innlegget Svart 15.September.2018 (redigert) @ Hulda Alle eldre hager har et Kirsebærtre. https://www.norebo.no/kryssfiner-pris-pr.-m/kryssfiner-kirsebaer-pris-pr.-m Tre mykner opp en båt, bare stål eller plast blir, som du sa....... Redigert 15.September.2018 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Coldman Svart 15.September.2018 Link til dette innlegget Svart 15.September.2018 Driver og ser på bobil. Mye treverk her også. Men jeg har lagt merke til at helt nye tenderer mot litt mer moderne farger. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.September.2018 Link til dette innlegget Svart 15.September.2018 Roger jo skrev for 2 timer siden: @ Hulda Alle eldre hager har et Kirsebærtre. https://www.norebo.no/kryssfiner-pris-pr.-m/kryssfiner-kirsebaer-pris-pr.-m Tre mykner opp en båt, bare stål eller plast blir, som du sa....... Kirsebær ligger en halv jordklode fra ekte teak. Kirsebær er veldig pent. Ulempen er at det falmer raskt. Veldig raskt igrunn. Det beste, følge meg selv, er at det er lettere å spikke og høvle treverk relatert til plast/glassfiber. Sitér dette innlegget Link to post
Tomera Svart 15.September.2018 Link til dette innlegget Svart 15.September.2018 Har idag teakdørk, teak på dekk og badeplattformer (liten daycruiser med påhengsmotor). Synes dette gjør båten mere lun og eksklusiv uten tvil. Hadde ikke helt sett for meg hvor mye jobb det er og holde teaken gylden og pen hele sesongen, men føler det er værdt det. Tror nokk det bli synteak (grå kompositt f. eks) i neste båt. Stor forskjell på kompositt ''teak'' kontra teaklaminat (plastik). Man må jo ta litt hensyn til ekte teak også. En blanding av rett mengde teak, og pene tekstiler på puter o.l er viktig. Kan fort bli for mye av det ene og det andre.. Sitér dette innlegget Link to post
amerelium Svart 16.September.2018 Link til dette innlegget Svart 16.September.2018 Båter hadde en interiørevolusjon rundt 2006, akuratt som biler midt på 80-tallet. Båter som er fra 2005 og eldre er fulle av plastikkseter og billige trepaneler (også dyre cabincruisere; de ser heselige ut). Fra 2006 av ble de byttet ut med stoffseter og mer ekslusive tresorter, fargene ble tonet ned, alt ser penere ut. Teak (evt miljøteak som på min) brukes for at det skal være mindre glatt å ferdes, samt du får mindre reflekterende overflater. Ikke behagelig når alt rundt deg er skinnende hvitt. Sitér dette innlegget Yamarin 80 DC / Verado V10 400 Link to post
Duppe Svart 16.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2018 Delte meninger dog mye rundt tradisjon som antatt, men litt skeptisk til de generelle positive holdningene til treverk. Skal like og se hjemmene og hvilken innredning og møbler som blir kjøpt når det kommer til stykket her.. Angående argumentet at tre er levende er det jo egentlige det motsatte. Det var levende, men ble drept for å pynte opp båten din, og er nå i forvitring og derfor det deformeres og skifter farge osv men det betyr ikke at det lever. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 16.September.2018 Link til dette innlegget Svart 16.September.2018 Duppe skrev 52 minutter siden: Delte meninger dog mye rundt tradisjon som antatt, men litt skeptisk til de generelle positive holdningene til treverk. Skal like og se hjemmene og hvilken innredning og møbler som blir kjøpt når det kommer til stykket her.. Angående argumentet at tre er levende er det jo egentlige det motsatte. Det var levende, men ble drept for å pynte opp båten din, og er nå i forvitring og derfor det deformeres og skifter farge osv men det betyr ikke at det lever. Hvorfor skeptisk? De båtene som har overvekt av gelcoat og fake skinn i innredningen, framstår som billige,og er billigere å bygge, og det er der sakens kjerne ligger. Hva slags møbler folk velger hjemme gjenspeiler nok ikke hvordan båten deres er innredet. Noe forenklet konklusjon tør jeg påstå.? Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 16.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2018 10 minutes ago, Tom Rør said: De båtene som har overvekt av gelcoat og fake skinn i innredningen, framstår som billige Det er jo bare din mening og ikke noe man erklære som en universell sannhet. Jeg synes f.eks. i de fleste tilfeller at det er totalt motsatt. Om det er noe universelt som kan ses som en tråd gjennom moter osv over mange tiår så er det vel at det hele tiden går mot et lysere og lysere miljø. 11 minutes ago, Tom Rør said: Hva slags møbler folk velger hjemme gjenspeiler nok ikke hvordan båten deres er innredet. Hva gjelder kommentaren til treverk i hjemmet var den ikke i forhold til båt, men til folks generelle oppfatning av treverk. Har mine mistanker at de som hyller treverk som materiale for sitt fine utseende og egenskaper, ikke nødvendigvis går for det når valget står der. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 16.September.2018 Link til dette innlegget Svart 16.September.2018 Duppe skrev 3 minutter siden: Det er jo bare din mening og ikke noe man erklære som en universell sannhet. Jeg synes f.eks. i de fleste tilfeller at det er totalt motsatt. Merkelig påstand ? Din mening er altså at det ikke nødvendigvis er billigere å støpe plast, enn å bruke treverk med en høy finish? I vår båt finner du ikke en eneste gelcoatoverflate inne, bortsett fra på badet. Det er selvsagt dyrere å "kle" båten med skinn eller treverk inne, enn å bruke plast. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 16.September.2018 Link til dette innlegget Svart 16.September.2018 Nå er det ikke så lenge siden ALLE båter ble laget bare av tre….. Hele båten altså. Da synes jeg det lille som er igjen i moderne båter bør få være i fred. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Duppe Svart 16.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2018 13 minutes ago, Tom Rør said: Merkelig påstand ? Din mening er altså at det ikke nødvendigvis er billigere å støpe plast, enn å bruke treverk med en høy finish? I vår båt finner du ikke en eneste gelcoatoverflate inne, bortsett fra på badet. Det er selvsagt dyrere å "kle" båten med skinn eller treverk inne, enn å bruke plast. Det eneste som er merkelig her, er å gjøre om påstanden 'fremstår som billig' til å gjelde reell byggekostnad når forskjellen er åpenbar og du selv har poengtert dette i innlegget tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 16.September.2018 Link til dette innlegget Svart 16.September.2018 PiperBill skrev 11 minutter siden: Nå er det ikke så lenge siden ALLE båter ble laget bare av tre….. Hele båten altså. Da synes jeg det lille som er igjen i moderne båter bør få være i fred. Enig...??? Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 16.September.2018 Link til dette innlegget Svart 16.September.2018 (redigert) Duppe skrev 18 minutter siden: Det eneste som er merkelig her, er å gjøre om påstanden 'fremstår som billig' til å gjelde reell byggekostnad når forskjellen er åpenbar og du selv har poengtert dette i innlegget tidligere. Hårsår i dag? Du må tåle at folk ikke er enig med deg når du starter en tråd i forumet. Og ja, min mening er at de båtene som har mye synlig gelcoat framstår som billige, og i de fleste tilfeller er de også det. Jeg har selv hatt amerikansk båt, hvor det var gelcoat over alt, og det var en billigbåt. Jeg var kjempefornøyd med den, men jeg skjønte hvorfor de droppet alt av tre. Det er billigere å produsere? Redigert 16.September.2018 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 16.September.2018 Link til dette innlegget Svart 16.September.2018 PiperBill skrev 15 minutter siden: Nå er det ikke så lenge siden ALLE båter ble laget bare av tre….. Hele båten altså. Da synes jeg det lille som er igjen i moderne båter bør få være i fred. Enig med deg jeg også? Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 16.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2018 7 minutes ago, Tom Rør said: Hårsår i dag? Du må tåle at folk ikke er enig med deg når du starter en tråd i forumet. Langt ifra. Det er heller du som virker ta deg nær av temaet når det går så langt som at din mening rundt dette bombastisk erklæres som universell sannhet. Hva gjelder at jeg ikke tåler uenighet er det også en rar ting å si når jeg starter en tråd og ber folk spesifikt forklare sitt motstridende syn til mitt gitte. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 16.September.2018 Link til dette innlegget Svart 16.September.2018 (redigert) Tror egentlig ikke Duppe er så interessert i båt men liker best å "shit stir". Kunne like godt spurt "Hva er greie med alt salt i sjøvann?" Redigert 16.September.2018 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Tom Rør Svart 16.September.2018 Link til dette innlegget Svart 16.September.2018 Men du er minst like bombastisk med å utrykke din mening om at treverk er en uting. Det fremstår like mye som en " universell sannhet" slik du formidler det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.