Jump to content

Hva er greia med alt treverket i båter?

Duppe

Recommended Posts

14 minutes ago, PiperBill said:

Tror egentlig ikke Duppe er så interessert i båt men liker best å "shit stir". Kunne like godt spurt "Hva er greie med alt salt i sjøvann?"

For en frekk ting å si

12 minutes ago, Tom Rør said:

Men du er minst like bombastisk med å utrykke din mening om at treverk er en uting.

Det fremstår like mye som en " universell sannhet" slik du formidler det.

Du mener når jeg f.eks. sier "Jeg disser det ikke generelt da smaken er forskjellig" ? oRJ4gdn.gif

Treverk er fortsatt fint om arbeidet gjøres skikkelig. Benytter man «tre imitert» laminat med pålimt endeveds beskyttelse fra en rull rundt dører og på synlige steder, så er jeg ikke lenger like interessert.  Klarer man ikke å lakkere endeveder og tekniske hull i innredningen, så er jeg heller ikke veldig interessert.  Skrur man fortsatt teak dekket med flere tusen skruer ned i balsa distansemateriale...så er jeg heller ikke veldig interessert. 

Men legger man dagens 2 komponent produkter og litt energi ned i tre arbeidene, så er jeg veldig interessert. Klarer man i tillegg å plassere treverket på beskyttede steder,  så begynner vi å snakke. Dropper man 100% treverk i innredningen og erstatter 50%  av overflatene ombord med lyse tekstiler og overflater, så begynner vi virkelig å ta ut læring. 

Treverk har alltid og vil alltid være viktige byggematerialer, men man må ta læring av dårlige erfaringer fra de foregående tiårene. Folk vil ha mer lys, og da er ikke 100% mørkbeiset mahogni, små sotede vinduer, og mørke puter løsningen. Men treverk trenger ikke droppes 100% av den grunn. 

Har man en eldre og veldig mørk båt, så kan man prøve å bytte til lyse tekstiler, og vurdere maling av enkelte skott/ detaljer i lyse farger. Det finnes mange eksempler på at 80 talls båter har blitt moderne inni ved å tenke litt nytt og male innredningen.  Egentlig merkelig at ikke flere unge finner seg en 80 talls seiler til en hyggelig pris, og lager seg en liten lys og trivelig båt ved hjelp av maling og led belysning. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...