Jump to content

Noen som reparerer teakdekk i Oslo området?

Dykker

Recommended Posts

I forbindelse med den varme og tørre sommeren, så har en teakstav på badeplattformen innerst mot taukassa bøyd seg opp, samt noen nater som bør gås over. Må derfor få ordnet dette før

vinteren kommer (båten ligger på vannet året rundt). Ikke greit med kombinasjon av vann/is under teak.

Har vært i kontakt med et firma (Kompass Marine Services) som gjentatte ganger har sagt at de skal komme og se på dette, men de dukker aldri opp, og er utrolig vanskelig

å få tak i både på telefon og mail. 

Ikke noen stor jobb i det hele tatt, men jeg vil at dette skal bli utført på en fagmessig måte.

Er det noen som vet om noen som kan ordne dette på en fagmessig måte? Er jo ikke rare jobben? Greit at natene (bare noen få) også blir lagt pent mot taukassa.

IMG_20180804_094213.jpg

IMG_20180804_094229.jpg

Jo, vil jo prøve selv. Teakdekket er ikke mange årene da det ble lagt i forbindelse med da badeplattformen ble utvidet. 

Eneste staven som er bøyd opp, er den på bildet. Dette skjedde i sommer da det var sol og varmt over lang tid. 

Inntil taukassen har sikafleksen (eller hva som er blitt lagt) trukket seg litt i sammen.

Jeg vil tro at det bare er å legge på ett eller annet lim (som sikkert dere på BP vet mer om hva som skal brukes) for så å legge press på staven. Jeg tror ikke at det er åpent for mer vann innenfor den staven som er bøyd opp. Så selve reparasjonen skulle sikkert være grei. Jeg må få fikset dette nå før høst og regn setter inn. Neste uke er det spådd sol og fint vær, så det lover godt.

Er takknemlig for innspill om hva slags lim og fremgangsmåte jeg skal bruke. 

Jeg hadde et relativt likt problem som deg; en stav var litt delaminert pga tørk og en litt dårlig nat.

Fant via en venn som er tidligere båtbygger frem til en lavviskøs epoxy fra Hans Claussen AS.

Det jeg kjøpte heter Eposeal SP300 - og med den lave viskositeten så fungerer den mer eller mindre som den "crack repair" saken for glassfiber: Enhver sprekk eller lignende gjør at den trekker ned. 

Tapet godt rundt (tape må fjernes relativt raskt fordi den trekker inn under tape pga viskositeten). Ha i godt, legg i press (vekter) og la herde et par døgn. Legg inn ny nate. Selv brukte jeg sort Tec7 fordi den herder også våt om jeg skulle være så uheldig å få regn på rett etter nating. 

Det lille som kommer under tape og som du ikke får tørket vekk tar du vekk med lett bearbeiding med 300papir.

Mvh

Tor Arild

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...