Jump to content

Er det marked for transport av båter opp til 24 fot?


Morten A

Recommended Posts

Sysler med tanken om å begynne med transport av båter opptil 24 fot på henger. Dette skal være en biintekt. Noen som har noen tanker om det kan være et marked for det? Tenker og på å ev leie ut hengeren og ev bilen hvis folk vil hente selv. Det blir ikke lastebil men bil som trekker opptil 3500 kg. Vet ikke hva folk kan være villig til å betale for transport av båt fra f eks Oslo til Bergen? Har også tilgang på bilhenger, så bil/mc transport kan og være aktuelt. Har ikke kjøpt bil og henger enda men ville bare sondere terrenget litt! :)

Link to post
abbor skrev 46 minutter siden:

Båter på 22' eller lengre er de ofte bredere enn 255cm, hvordan har du tenkt å håndtere dette?

Det er viktig å huske på bredden, men mange båtprodusenter er klare over denne grensen og lager båtene rett under 255cm.  

det er ikke noe problem å finne større båter som kan trailes; Yamarin 76, Cormate 27 Hydrolift 27, anytech 860, Cobra 28, Goldfish 28. Listen kan gjøres lang. 

For øvrig tror jeg etterspørselen på slik frakt finnes, men ofte blir de som lever av transport utkonkurerte av diverse mer eller mindre seriøse aktører fra for eksempel fraktgrupper på facebook. 

Link to post

Har tenkt på bredde og trodde det var 3m? "

§ Lov om spesialtransport (forkortet versjon): 

"§ Følgebil for spesialtransporter er et kjøretøy (opp til 4,5 t) som ledsager et annet kjøretøy som er så stort at det kan være til vesentlig hinder for andre trafikanter. I Norge er det krav til følgebil når et kjøretøy, inklusive gods, har en bredde som overstiger 3 meter, eller totallengden er større enn 23,5 meter. Transporter som er tyngre enn 65 tonn må i tillegg ofte ha ledsagelse av Statens vegvesen for passering av enkelte bruer. Ved totalvekter over 100 tonn skal alltid bruene passeres sentrisk , og uten annen samtidig trafikk. I Hordaland, Sogn og Fjordane samt i Nordland fylke kreves det politieskorte om transporten er bredere enn 3,5 meter. I resten av landet inntrer kravet til politieskorte når bredden overstiger 4 meter. Antall følgebiler som skal ledsage en spesialtransport står beskrevet i dispensasjonen for den aktuelle transporten."

Eller er det andre regler for tilhenger og personbil?

Link to post

Ah ok! Ser på Finn at de fleste båter fra 24 fot og nedover stort sett holder seg under 255 bredde. Og dette er vel og båter som folk vegrer seg for å kjøre langs kysten som ren transport, ihvertfall utenom ferier. Men så spørs det hvor mye folk vil betale da. Har grovregnet litt på utgifter på tur Bergen-Oslo-Bergen. Diesel 2l/mil, 1000 km: 3000 kr. Bompenger: 1000 kr. Mat/overnatting: 2000 kr. Tils 6000 kr. Så skal man tjene noen kr. Regner 16 timer aktiv jobbing a 300 kr/t: 4800 kr. Ville noen betalt ca 11 000 kr + moms (13 750 kr) for å få hentet en 23-24 fot båt på denne strekningen?

Link to post
Morten A skrev for 2 timer siden:

Ah ok! Ser på Finn at de fleste båter fra 24 fot og nedover stort sett holder seg under 255 bredde. Og dette er vel og båter som folk vegrer seg for å kjøre langs kysten som ren transport, ihvertfall utenom ferier. Men så spørs det hvor mye folk vil betale da. Har grovregnet litt på utgifter på tur Bergen-Oslo-Bergen. Diesel 2l/mil, 1000 km: 3000 kr. Bompenger: 1000 kr. Mat/overnatting: 2000 kr. Tils 6000 kr. Så skal man tjene noen kr. Regner 16 timer aktiv jobbing a 300 kr/t: 4800 kr. Ville noen betalt ca 11 000 kr + moms (13 750 kr) for å få hentet en 23-24 fot båt på denne strekningen?

Tror du må prøve å få med last begge veiene, for å få økonomi i det. Hvis du har en trekkbil med litt lasteplass kan du få med mere en båten. Mange som handler på Finn og trenger frakt av diverse påhengsmotorer eller vinterhjul...

Link to post

Markedet er nok der, men som flere er inne på tror jeg du blir for dyr ut ifra regnestykket ditt. Du må nok prøve å få organisert last begge veier for å få ned prisen.

 

Da jeg kjøpte min båt for 4 år siden var jeg i kontakt med en i Bergensområdet som utførte slike transporter. Han kjørte med en stor varebil med båthenger og hadde trolig mulighet til å kombinere med varetransport. Tilbudet hans den gang var på under halvparten av ditt estimat. Båten er 25 fot og skulle fraktes fra Bergen til Holmestrand i Vestfold, inkludert opptak og utsetting.

Vi gjorde avtale om transport, men han sa fra seg oppdraget da han så båten og innså at opplyst vekt trolig stemte. Han ville ikke kjøre med så mye overlast, forståelig nok.

 

Løsningen ble da et transportfirma her i distriktet som kjører jevnlig mellom øst og vest med kranbil. De tok med båten på en retur fra Vestlandet. Tror jeg betalte 10.000kr ink mva for frakt fra Bergen til Holmestrand, med kranløft i begge ender. Profesjonelt utført av en etablert aktør med bra utstyr.

 

I slike tilfeller kan nok transportørene prise seg lavt for å unngå tom bil den ene veien, dermed kan det bli tøft. Hvis prisen er den samme, eller lavere for frakt på bil med kran vet jeg hva jeg ville valgt...

Link to post

Ja last begge veier ser ut til å være et must, kan jo slå godt av prisen da men likevel sitte igjen med en grei gevinst. Feks 7500 inkl moms hver vei. Men så var det å få transport begge veier da.... Ser det er endel aktører ute, både store og små. Heldigvis er det ikke dette jeg skal leve av så går ikke konk om det går litt tid mellom oppdragene. Men mange gode tips her, setter stor pris på det! :) 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...