Jump to content

Edit History

Mizar

Mizar

Mulligan skrev for 8 timer siden:

Delvis enig.

BMW har uttalt at batterikapasitet dobles hvert 7. år. Og ser vi på utviklingen etter Smart stemmer det ganske godt. Den vanlige dagsturbåt eller seilbåt vil om noen år ha en elmotor.

Hydrogen vil bli et sidespor i klasse med bioetanol.

 

Ja det er gøy å tippe litt.

I Tyskland har de byttet ut de første togsettene med hydrogendrift i disse dager, og planen er å bytte ut alle diesellokomotiv med hydrogen. På skip er batteristrøm et alternativ mest egnet for for å komme miljøvennlig inn og ut av havn, og så må det lades.

 

Hvis jeg skal tippe litt her, tror jeg hydrogen vil komme på skip og tungtrafikk på veiene først. Profesjonelle, tung transport der man ikke har tid til å lade eller gidder drasse på ineffektive batterier. I båt ville det jo være en fin løsning også i fritidsbåt å bytte (evt. fylle) en 5 kg hydrogentank i stedet for å lade i 16 timer eller noe sånt.

 

Men det drar ut og jeg er ikke spesielt optimistisk over hvor fort det går å finne frem til den optimale teknologien. Som etter min mening fremdeles er hydrogen til tunge, kraftkrevende fartøy.

 

Hvorfor det vil være mer optimalt enn batterilading?

Fordi hydrogen kan produseres langsomt fra fornybare energikilder, med tilpasset uttak av energi fra strømnettet. Da blir virkningsgraden mer  underordnet. Ved lading av batterier innen rimelig tid, må man gå motsatt vei og ta ut meget store energimengder på kort tid. Og det er vanskelig å regulere uttaket uten å bruke vanvittige prisprofiler. Raskt uttak= høy pris.

 

Det er ingen snarveier her og selv i dagens småbatterier er energien så tett "pakket" nå, at brannfaren blir en reell risiko.

Hvor fort går det varmt i et gigantbatteri som tilsvarer 1000 mobilbatterier, hardt pakket sammen for å spare plass?

Mizar

Mizar

Mulligan skrev for 8 timer siden:

Delvis enig.

BMW har uttalt at batterikapasitet dobles hvert 7. år. Og ser vi på utviklingen etter Smart stemmer det ganske godt. Den vanlige dagsturbåt eller seilbåt vil om noen år ha en elmotor.

Hydrogen vil bli et sidespor i klasse med bioetanol.

 

Ja det er gøy å tippe litt.

I Tyskland har de byttet ut de første togsettene med hydrogen og planen er å bytte ut alle diesellokomotiv med hydrogen.

På skip er batteristrøm et alternativ mest for å komme miljøvennlig inn og ut av havn, og så må det lades.

 

Hvis jeg skal tippe litt her, tror jeg hydrogen vil komme på skip og tungtrafikk på veiene først. Profesjonelle, tung transport der man ikke har tid til å lade eller gidder drasse på ineffektive batterier. I båt ville det jo være en fin løsning også i fritidsbåt å bytte (evt. fylle) en 5 kg hydrogentank i stedet for å lade i 16 timer eller noe sånt.

 

Men det drar ut og jeg er ikke spesielt optimistisk over hvor fort det går å finne frem til den optimale teknologien. Som etter min mening fremdeles er hydrogen til tunge, kraftkrevende fartøy.

 

Hvorfor det vil være mer optimalt enn batterilading?

Fordi hydrogen kan produseres langsomt fra fornybare energikilder, med tilpasset uttak av energi fra strømnettet. Da blir virkningsgraden mer  underordnet. Ved lading av batterier innen rimelig tid, må man gå motsatt vei og ta ut meget store energimengder på kort tid. Og det er vanskelig å regulere uttaket uten å bruke vanvittige prisprofiler. Raskt uttak= høy pris.

 

Det er ingen snarveier her og selv i dagens småbatterier er energien så tett "pakket" nå, at brannfaren blir en reell risiko.

Hvor fort går det varmt i et gigantbatteri som tilsvarer 1000 mobilbatterier, hardt pakket sammen for å spare plass?



×
×
  • Create New...