R.O Startet 14.September.2018 Del på Facebook Startet 14.September.2018 (redigert) Så meg ut noen kandidater i sommer rundt 30fot mens jeg jobbet med salg av egen båt, bla Marex Sun cruiser, blei også en prøvetur med en slik båt. Flotte båter, og god kvalitet. Men ingen av dem blir jo solgt...? Blir litt ond sirkel også kanskje - jeg tør ikke kjøpe en båt som ikke andre også vil kjøpe... Bavariaene derimot går jevn unna..? Redigert 14.September.2018 av R.O (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 14.September.2018 Del på Facebook Svart 14.September.2018 Overpriset..? Sitér dette innlegget Link to post
Terjris Svart 14.September.2018 Del på Facebook Svart 14.September.2018 (redigert) Dette har jeg også sett, er I samme situasjon. Tenker også at prisen er alt for høy på Marexene. Mange av disse nærmer seg 20 år. Redigert 14.September.2018 av Terjris (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 14.September.2018 Del på Facebook Svart 14.September.2018 (redigert) Ikke så godt å si. Kan det ha noe å gjøre med at Sun Cruiseren blir litt for snau som familiebåt i 2018? Jeg har inntrykk av at 280 Holiday med aktercabin og midtmontert motor på aksling er en mere populær båt i bruktmarkedet. Lettere og rimeligere å serve også. Bavaria med siste designet er nok en god del rommeligere innvendig enn Sun Cruiser, om man tenker 30-foteren. Det kan jo ha en del å si for folk. Det er mange pene båter på 29-30 fot som er mere moderne designet enn Marexen, tenker jeg. Redigert 14.September.2018 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.September.2018 Del på Facebook Svart 14.September.2018 (redigert) Det er vel en generell trend i markedet. Det er volum som teller, og det som selger. Man vil ha "leilighet på sjøen" mer enn båt. Ting skal se fint og flott ut på bilder.Færre og færre tenker på sjøegenskaper og byggekvalitet som holder over tid. Det funker så lenge man er på solskinnstur - men utvider man horisonten litt og begynner å bruke båten litt større tid av året - eller man går strekk som er litt lengre og mindre forutsigbare da verdsetter man i større grad båtegenskaper og kvalitet. Redigert 14.September.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 14.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2018 Alle jeg har snakket med siste året som selger båter rundt 30" skal opp i størrelse, så det kan være at dette er en dyr båt som i 2018 blir litt midt i mellom. For stor day/weekendcruiser, men for liten feriebåt for fire...? Bavaria har vært flinke med plass inne og ute på noen av sine modeller, kona er bla veldig begeistret for disse, selv sliter jeg litt med førerplassen på de mindre bavariane, her er f.eks Marex langt bedre. Vi er 4stk men har lenge klart oss med litt nøkterne båter. Skulle gjerne prøvd en Sun Cruiser som feriebåt, da en av de litt nyere. Men jeg tør ikke gi 850-900' for en bruktbåt som jeg er usikker på om noen vil kjøpe for 700' året etter dersom den må selges. At byggekvaliteten er bra er selvfølgelig viktig, men sammenlikner man f.eks Marex Sun Cruiser og Bavaria så har begge det samme "svake leddet" eller "slitedel" - motor og drev. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 14.September.2018 Del på Facebook Svart 14.September.2018 R.O skrev 43 minutter siden: At byggekvaliteten er bra er selvfølgelig viktig, men sammenlikner man f.eks Marex Sun Cruiser og Bavaria så har begge det samme "svake leddet" eller "slitedel" - motor og drev. Masse myter ang. dette med kvalitets forskjeller.. Alle produsenter greier å støpe et skrog...resten er bare shopping fra diverse produsenter verden over.. Enten det er motor/driverk..el.anlegg...luker/vinduer.. osv... Båter laget i høykostland er avhengig av dette "ryktet" om kvalitets forskjeller..etter som de ikke har noen mulighet å levere på pris.. Jeg har tidligere hatt over 10 forskjellige norsk produserte båter... kan ikke si jeg merker noen forskjell med overgang til amerikanske på de 3 siste... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.September.2018 Del på Facebook Svart 14.September.2018 (redigert) Montering, kabeldraging, hvordan ting ser ut bak skap, kvalitet på teak, innredning, hvor enkelt det er å demontere innredning for å komme til installasjoner mm er ikke shopping Heller ikke spekk på de delene som settes inn. Heller ikke spekk på støpen på skroget. Type glassfiber, type gelcoat mm Så det skiller en hel del. OM man er bevisst på slikt da. Slike ting dukker gjerne opp når båten er 5-7+ år. Like everything else in life you get what you pay for Redigert 14.September.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arne_ Svart 14.September.2018 Del på Facebook Svart 14.September.2018 Det Bitteliten skrev 40 minutter siden: Like everything else in life you get what you pay for Det tror jeg ikke du har rett i Bitteliten. Pga overlegen produksjonsteknologi kan "billigmerkene" langt på vei fremskaffe den samme kvaliteten til en mye lavere kostnad. Billigbåtene selger svært mange enheter og kan dele forsknings- og utviklingskosntnader på mange flere enheter. De kan dermed bedrive mer av dette uten at prisen går i været. Billigbåtene kommer derfor i hver eneste modell med nye og innovative løsninger som gjør at det er vanskelig for de små å følge med. Billigbåtene introduserer stadig vekk mer effektive produksjonsmetoder som de andre produsentene kopierer noen år etter. Jeg har seilt nordisk og tysk seilbåt. Holder akkurat på og oppgraderer gps, vhf ++. Har hatt noen båteiere innom for råd og tips, erfaringsoverføring osv. og felles for dem alle er at de er ganske så imponert over det elektriske anlegget samt generell teknisk utførelse i båten vår, altså den tyske. Merker som de store franske samt det tyske hadde ikke vært markedsledere i nær sagt samtlige markeder i verden dersom det ikke var gode båter. Og de hadde heller ikke vært i flertall mht. båter på jordomseiling (Bav 42 C er et eksempel på en som er mye brukt). Du får selvfølgelig finere detaljer når en møbelsnekker sitter å flikker månedsvis nedi en båt, det være seg motor eller seil. En annen ting som vi nordmenn av og til synes å glemme er at vi har en beskyttende skjærgård som mange andre land ikke har. Ofte er de lenger sør offshore så snart de svinger ut av havna og ferdes dermed i minst like tøffe farvann som oss i sine Jeannneauer og Bavariaer motor- og seilbåter. Skal man peke på en ting så er det at "billigbåtene" er litt kjipe på utstyr som vinsjstørrelser, motorstørrelse dersom man ikke oppgraderer dette når man kjøper. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 14.September.2018 Del på Facebook Svart 14.September.2018 230 volts anlegg i norske båter har i allefall ikke imponert meg... Er ikke lenge siden de sluttet med lampett ledninger... Amerikanerne har hatt 600 volts skips kabler nær sagt siden tidenes morgen.. Veldig strenge krav oss US. Coastguard.. Sjødyktighet er et annet kapitel.. Mange norske båter er bygget for et beskyttet farvann..dette pga av den eventyrlige skjærgården vi har...noe som igjen har ført til båter som kan være ganske så hard i sjøen i dårlig vær... You get what you are paying for.... Range Rover er vel en del dyrere en Toyota... ? Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 14.September.2018 Del på Facebook Svart 14.September.2018 Marex holder seg bra i pris, dette ble sist skrevet om i Båtliv/Båtmagasinet (en av de). Marex er populære og bra båter men så lenge prisen kan holdes høyere enn forventet kan det vel hende at de står litt lenger. Feks Marex 350CC i sommer stod en stund, men 3 stk vi så på ble så solgt. Sitér dette innlegget Link to post
Arne_ Svart 14.September.2018 Del på Facebook Svart 14.September.2018 (redigert) Ida Marie III skrev 11 minutter siden: 230 volts anlegg i norske båter har i allefall ikke imponert meg... Er ikke lenge siden de sluttet med lampett ledninger... Amerikanerne har hatt 600 volts skips kabler nær sagt siden tidenes morgen.. Veldig strenge krav oss US. Coastguard.. Sjødyktighet er et annet kapitel.. Mange norske båter er bygget for et beskyttet farvann..dette pga av den eventyrlige skjærgården vi har...noe som igjen har ført til båter som kan være ganske så hard i sjøen i dårlig vær... You get what you are paying for.... Range Rover er vel en del dyrere en Toyota... ? Ikke helt ulikt meningsinnhold. Jeg brukte bare fire ganger så mange ord på å få frem noe av det det samme. Redigert 14.September.2018 av Arne_ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 14.September.2018 Del på Facebook Svart 14.September.2018 Ida Marie III skrev 35 minutter siden: 230 volts anlegg i norske båter har i allefall ikke imponert meg... Er ikke lenge siden de sluttet med lampett ledninger... Amerikanerne har hatt 600 volts skips kabler nær sagt siden tidenes morgen.. Veldig strenge krav oss US. Coastguard.. Sjødyktighet er et annet kapitel.. Mange norske båter er bygget for et beskyttet farvann..dette pga av den eventyrlige skjærgården vi har...noe som igjen har ført til båter som kan være ganske så hard i sjøen i dårlig vær... You get what you are paying for.... Range Rover er vel en del dyrere en Toyota... ? Ja, og hvis man vil ha noe som starter hver gang man skal bruke den, så går man selvsagt for Toyota ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 14.September.2018 Del på Facebook Svart 14.September.2018 10 minutes ago, Torsen67 said: Ja, og hvis man vil ha noe som starter hver gang man skal bruke den, så går man selvsagt for Toyota ;-) Jeg ville muligens heller brukt Lexus som eksempel i stedet for Range Rover... Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Worry II Svart 14.September.2018 Del på Facebook Svart 14.September.2018 (redigert) Torsen67 skrev 22 minutter siden: Ja, og hvis man vil ha noe som starter hver gang man skal bruke den, så går man selvsagt for Toyota ;-) Er vel noen år side Toyota hevdet seg i teten på biler med minst feil. 18. plass så langt i 2018 (under snittet) https://www.tv2.no/a/9945799/ Redigert 14.September.2018 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 14.September.2018 Del på Facebook Svart 14.September.2018 Vi er nå inne i en perjode der kronen er svak og dermed de fleste nye båter er dyre, tror nok brukt Marex holder godt stand de kommende år. Ikke mye båter over 30 fort som selges nå. En del gamle 70-80 talls båter av samme størrelse vil bli vraket fortløpende som motoren tar kvelden. Et annet moment er om norske bruktbåter skulle bli svært billige vil eksporten ut øke. En del norske merker har et godt renome langt utenfor riksgrensen. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 14.September.2018 Del på Facebook Svart 14.September.2018 Worry II skrev for 2 timer siden: Er vel noen år side Toyota hevdet seg i teten på biler med minst feil. 18. plass så langt i 2018 (under snittet) https://www.tv2.no/a/9945799/ Ok Kia da... kontra Range Rover... Får som en betaler....?? Bortsett fra at det er noe av dem mest komiske listen jeg har sett på lenge... Snakk med de som driver bilberging...De vet hva som står langs veiene med teknisk havari... Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 14.September.2018 Del på Facebook Svart 14.September.2018 Poenget er at håndarbeid ikke er synonymt med kvalitet... det blir bare mye dyrere... Intet menneske kan konkurrere mot en robot i nøyaktig arbeid... Trodde det var allment kjent... Hva tror dere dagens biler hadde kostet om de var laget etter norske båtbyggere sin effektivitet..? Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 14.September.2018 Del på Facebook Svart 14.September.2018 Ida Marie III skrev 11 minutter siden: Hva tror dere dagens biler hadde kostet om de var laget etter norske båtbyggere sin effektivitet..? Da hadde folk flest kjørt rundt i en MDG kjerre(Heste kjerre) hehe Derfor kjøre jeg Koreansk traktor Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
JanBanan Svart 14.September.2018 Del på Facebook Svart 14.September.2018 Dette er egentlig veldig enkelt, masseproduksjon gir lavere pris med samme eller bedre kvalitet. Samtidig så er det massevis av halvgamle båter som er av en god kvalitet, men når man for marginalt mer penger får en mye nyere masseprodusert båt så er valget for de fleste ganske enkelt. Folk flest vil ha komfort (les leilighet på sjøen) man ser det på hytter, bobiler og båter. Tiden har rett og slett løpt fra de, spesielt de rundt 30 fot. Jeg hadde aldri i livet lagt pengene på bordet for en eldre 30 foter uansett kvalitet, den blir for liten etter dagens krav til komfort så da blir det en litt mindre og ny daycruiser/weekendcruiser med utenbordsmotor, enkel å billig å drifte. Så å sitte med en halvgammel cabincruiser er for de som er spesielt interresert, ikke for folk flest. Det viser vel salgslistene og. Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 14.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2018 JanBanan skrev 13 minutter siden: Tiden har rett og slett løpt fra de, spesielt de rundt 30 fot. Jeg hadde aldri i livet lagt pengene på bordet for en eldre 30 foter uansett kvalitet, den blir for liten etter dagens krav til komfort så da blir det en litt mindre og ny daycruiser/weekendcruiser med utenbordsmotor, enkel å billig å drifte. Så å sitte med en halvgammel cabincruiser er for de som er spesielt interresert, ikke for folk flest. Det viser vel salgslistene og. Tja.. jeg har nå fulgt med litt i sommer. 11-12-år gamle Bavaria 29fotere blir omsatt jevnt og trutt, Gitt at pris og motor er riktig. ovwrasker meg ikke hvis en del har gått på en liten smell med nye DC båter site årene. Kjøpt attraktiv ny DC båt til 1mill ++ , som tilsynelatende er rigga for langtur, så finner man ut at det ble litt trangt. Ligger ganske mange av disse på finn også, uten at jeg skal nevne modell... Sitér dette innlegget Link to post
JanBanan Svart 14.September.2018 Del på Facebook Svart 14.September.2018 joda alt selger bare prisen er rett så enig i den. Bavaria har jo vist seg som gode båter, se på Bavaria seilbåter, de holder seg godt selv om de blir noe eldre så kvaliteten er bra selv om de ikke er hånspikket fra en eksotisk trestamme. Men det er mangen som ikke ser at prisen de vil ha er for høy. Halvgamle mørke og trange Norske båter til en høy pris er ikke så attraktivt for mange. Samme med Svenske seilbåter, man får større og mye nyere båt med god kvalitet og komfort for samme prisen. En DC til 1 mill er vel heller ikke det smarteste kjøpet slik sett, vil man på sjøen med dagsturer og en overnatting i ny å ne som formål så finnes det helt greie nye båter som kan gjøre det for en mye lavere pris. Tror det er mange som tenker slik. Skal man ha hytte på sjøen med komfort så koster det mange kroner med medfølgende driftskostnader. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.September.2018 Del på Facebook Svart 14.September.2018 JanBanan skrev 47 minutter siden: joda alt selger bare prisen er rett så enig i den. Bavaria har jo vist seg som gode båter, se på Bavaria seilbåter, de holder seg godt selv om de blir noe eldre så kvaliteten er bra selv om de ikke er hånspikket fra en eksotisk trestamme. Men det er mangen som ikke ser at prisen de vil ha er for høy. Tja.. Bavaria har klart det kunstykket å "oversvømme seg selv" på markedet. Har hatt liggende søk på seilbåter 30-34 fot til under 500K og nyere enn år 2000 den siste tiden og det flommer over av Bavaria til veldig lave priser. Jeg er overbevist om at suksessen til Bavaria senker prisen ytterligere. Om jeg faktisk var på utkikk etter en Bavaria så kommer en ikke langt med standardutstyr eller uten andre oppgraderinger. Kun de beste og aller billigste båtene selger raskt. Etter hva jeg kan se har Bavariaseilere et svært edruelig syn på pris når de selger sine båter. Eiere av svenskproduserte, eller andre merker av "høyere kvalitetet" derimot... de sliter i en verden av lavt prisede og godt utstyrte tyske seilbåter. Sitér dette innlegget Link to post
Arne_ Svart 14.September.2018 Del på Facebook Svart 14.September.2018 Pinkvin skrev 1 time siden: Kun de beste og aller billigste båtene selger raskt. Det der gjelder kun enkelte modeller. En venn av meg forsøkte å kjøpe seg en Bav 40 -42 Cruiser 2006- 2009 i sommer. Han har ennå ikke fått seg båt. De få som ble lagt ut gikk med en gang og til gode priser. Det samme gjelder 40 vision fra 2007 - 2009. De går med en gang. Har registrert det samme for andre merker som f.eks. Jeanneau 40.3. De går med en gang og til tilnærmet samme pris som da de var nye. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 14.September.2018 Del på Facebook Svart 14.September.2018 Pinkvin skrev for 2 timer siden: Etter hva jeg kan se har Bavariaseilere et svært edruelig syn på pris når de selger sine båter. Eiere av svenskproduserte, eller andre merker av "høyere kvalitetet" derimot... de sliter i en verden av lavt prisede og godt utstyrte tyske seilbåter. Her ligger nok hunden begravet.. Mange innser nok nå at de har betalt skyhøy overpris for et båtnavn, og egentlig ikke fått noe mer for pengene... Bavaria eiere kan selge til langt lavere pris og likevel med langt lavere tap ... Dette forholdet vil nok bli enda verre i årene som kommer.. I min kommune var der 7-8 båtprodusenter for en del år siden... nå er det 2 igjen.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.