
Arne_
Hva vet du om det? Er du et slags nasjonalt unntak som har eid både en Marex og en Bavaria?
Vis hele sitatetGrunnen til at de fleste Bavariaeierne benekter dette er at de aldri har hatt en Marex men kun Bavaria eller andre merker.
Det var litt av en påstand en sen fredagskveld. Hva vet du om det?
Har ingen erfaring med motorbåter, men for seilbåt er det i alle fall ikke riktig. Jeg har krøpet høyt og lavt i begge typer.
Vist er vinsjene dyrere, det er mye mer heltre, trearbeidet er håndarbeid og ikke industriprodukt, utstyret i byssa er dyrere, lås i skap og skuffer likeså. osv.
Men skrog, elektrisk anlegg osv i en Bavaria står ikke noe tilbake for de svenske og norske båtene (og det må vel være essensielt av de tingene man ikke ser). På vår båt fra 2008 er alt av skott og forsterkninger laminert inn i skroget. Baug og utsatte områder er kevlarforsterket og tåler kollisjon med gjenstander i sjøen som f.eks. en container som flyter i vannflaten. Skroget er stivt (dører o.l. fungerer normalt, ingen knaking etc.) i den forstand at det holder formen sin uansett påkjenning fra sjø og vind.
Og det elektiske anlegget, oversiktlig, planmessig med godt dimensjonerte kabler, trekkrør ferdig lagt helt frem og helt akter, overgår i alle fall det jeg har sett av skandinaviske båter. Og nå som mange Bavariaer fra 2000 tallet begynner å bli 10 - 20 år gamle viser vel erfaringene at det er lite eller ingen feil med dem.
Vet ikke når du eide din Bavaria men kvaliteten har med noen hederlige unntak blitt bedre med årene. F.eks. i 2007 ble det brukt 2 strøk lakk på treinnredningen. I 2008 ble dette økt til fire strøk.
Bavaria er et industriprodukt. Det er ikke det samme som at det ikke holder en god kvalitet.