Jump to content

Hvorfor går ikke Marexer unna på finn...?

R.O

Recommended Posts

8 hours ago, Bitteliten said:

Like everything else in life you get what you pay for :wink:

Det finnes mye dokumentasjon på at det ikke er riktig, heldigvis vil jeg si for mye er grovt overpriset hvilket ofte skyldes at man har "kjøpt seg" et godt renome og høy pris med markedsføring, design osv. Jeg tenker da generelt og ikke på båt spesielt siden du snakker om "everything".

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Som tidligere eier av både Marex og Bavaria motorbåt kan jeg kun si en ting, kvalitetsforskjellene er store, større enn jeg trodde. Dessverre er betalingsvilligheten for alt en ikke ser mindre og mindre. Grunnen til at de fleste Bavariaeierne benekter dette er at de aldri har hatt en Marex men kun Bavaria eller andre merker. Dette gjelder først og fremst motorbåter. 

Blir sikkert bråk av dette?

Hva vet du om det? Er du et slags nasjonalt unntak som har eid både en Marex og en Bavaria?

TICORA skrev 37 minutter siden:

Grunnen til at de fleste Bavariaeierne benekter dette er at de aldri har hatt en Marex men kun Bavaria eller andre merker.

Det var litt av en påstand en sen fredagskveld. Hva vet du om det? 

Har ingen erfaring med motorbåter, men for seilbåt er det i alle fall ikke riktig. Jeg har krøpet høyt og lavt i begge typer.

Vist er vinsjene dyrere, det er mye mer heltre,  trearbeidet er håndarbeid og ikke industriprodukt, utstyret i byssa er dyrere, lås i skap og skuffer likeså. osv.

Men skrog, elektrisk anlegg osv i en Bavaria står ikke noe tilbake for de svenske og norske båtene (og det må vel være essensielt av de tingene man ikke ser). På vår båt fra 2008 er alt av skott og forsterkninger laminert inn i skroget. Baug og utsatte områder er kevlarforsterket og tåler kollisjon med gjenstander i sjøen som f.eks. en container som flyter i vannflaten. Skroget er stivt (dører o.l. fungerer normalt, ingen knaking etc.) i den forstand at det holder formen sin uansett påkjenning fra sjø og vind.

Og det elektiske anlegget, oversiktlig, planmessig med godt dimensjonerte kabler, trekkrør ferdig lagt helt frem og helt akter, overgår i alle fall det jeg har sett av skandinaviske båter. Og nå som mange Bavariaer fra 2000 tallet begynner å bli 10 - 20 år gamle viser vel erfaringene at det er lite eller ingen feil med dem.

Vet ikke når du eide din Bavaria men kvaliteten har med noen hederlige unntak blitt bedre med årene. F.eks. i 2007 ble det brukt 2 strøk lakk på treinnredningen. I 2008 ble dette økt til fire strøk.

Bavaria er et industriprodukt. Det er ikke det samme som at det ikke holder en god kvalitet. 

Redigert av Arne_ (see edit history)
Guest Avmønstret#
Arne_ skrev for 2 timer siden:

Det der gjelder kun enkelte modeller. En venn av meg forsøkte å kjøpe seg en Bav 40 -42 Cruiser 2006- 2009 i sommer. Han har ennå ikke fått seg båt. De få som ble lagt ut gikk med en gang og til gode priser.

Det samme gjelder 40 vision fra 2007 - 2009. De går med en gang. Har registrert det samme for andre merker som f.eks. Jeanneau 40.3. De går med en gang og til tilnærmet samme pris som da de var nye.

Din observasjon speiler egentlig det med Marexen, folk vil ha større båter så båter i riktig størrelse går unna med en gang. De jeg kikker på er for små, 30-34 fot, som familiebåter i dagens marked, som jo stemmer iom at jeg ser etter båt for meg og kona nå som ungene er mindre interessert i å være med. Og ut fra hva jeg kan se får en vanvittig mye Bavariaseilbåt i prisklassen under 500K. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...