Jump to content

Kompressor KAD 43


RIB

Recommended Posts

På styrbord motor manglet jeg ca 400 o/min ved fult pådrag. Det viser seg at kompressoren ligger inne selv ved 3500 o/min. Koblet fra kontakten til kompressoren og motoren "spratt" opp i 3900 o/min.

På babord motor kobler kompressoren ut ved ca 3100 o/min. Begge kobler inn ved ca 16-1700 o/min.

Har forstått det slik at kompressorene kobler inn via microbryter på gasshendel og at de igjen kobler ut ved at "innslagsmagnetene" slipper pga sentrifugalkreftene.

 

Noen som har tips til feilsøking? - ikke så kjekt å høre på hviningen fra kompressoren hele tiden, ei heller mangle 4-5 knopp. :headbang:

Link to post
Share on other sites

Skal ikke påstå at jeg har løsningen akkurat, men jeg ville begynt med å sjekke at alle reimer er passe stramme. Har selv hatt problemer som minner om dette pga. at reima fra veiv til vannpumpe var slakk slik at når kompressor (som drives via denne) slo inn så begynte den å slure. Dermed "tror" motoren den har lavere turtall enn reelt og kopler ikke ut kompressoren igjen.

 

Min kopler forresten inn på rundt 16-1700 rpm som din, men kopler ut igjen v/ca. 2500 rpm.

 

PS: Problemet jeg hadde var på en KAD42 i ex-båten, men prinsippet skulle jo være helt likt, bortsett fra at strammeanordningen for reimene er forbedret på 43'en.

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette med at kompressoren ikke koppler inn/ut når den skal har mange slitt med siden KADèn ble introdusert tidlig på -90 tallet. Mange har løst problemet ved å kutte automatikken, og kople kompressoren til/fra via en bryter.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Takk for svar!

Jeg har skiftet ut alle strammehjul og reimer og strammet dem opp tilsvarende som for babord motor.

( uten moment )

Skal sjekke dette nærmere.

Har også sett at det ligger en form for justerbar motstand i forbindelse med releet til kompressoren. Kan det ha noe med saken å gjøre?

 

Dette med at kompressoren ikke koppler inn/ut når den skal har mange slitt med siden KADèn ble introdusert tidlig på -90 tallet. Mange har løst problemet ved å kutte automatikken, og kople kompressoren til/fra via en bryter.

 

Dette har vistnok også Volvo foreslått til andre også. Tror det kan være en løsning dersom jeg ikke finner ut av problemet.

Link to post
Share on other sites

Kompressoren på KAD 42 styres på to måter. Ved normalt gasspådrag styres den ved at turtallet måles og releet kobler inn. Innslagspunktet kan justeres ved multipotentiometer i releet. Ved fullt gasspådrag kobles kompressoren inn (via releet) ved at en mikrobryter på diselpumpen senser at gassspjelet ligger mindre enn 0,7mm fra bryteren.

Videre feilsøkning må skille mellom disse, dvs forsøke akselerasjon uten 100% gasspådrag.

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Mange har løst problemet ved å kutte automatikken, og kople kompressoren til/fra via en bryter.

Noen som har koblingsskjema på denne løsningen. Tusler mye avgårde i 8 - 10 knop og føler at komressoren går uten at jeg har bruk for den. Jeg har en KAD43. Vil det gi noen problemer å bare koble fra styringsreleet? Redigert av Nor Star (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På styrbord motor manglet jeg ca 400 o/min ved fult pådrag. Det viser seg at kompressoren ligger inne selv ved 3500 o/min. Koblet fra kontakten til kompressoren og motoren "spratt" opp i 3900 o/min.

På babord motor kobler kompressoren ut ved ca 3100 o/min. Begge kobler inn ved ca 16-1700 o/min.

Erikchr er inne på problemet, men han beskriver hovedsakelig "kick down" funksjonen. Inn - og utslag av kompressoren styres fra et omdreiningsstyrt rele som ligger i el.koblingsboksen på toppen av høyre side på motoren sett forfra. Ved å ta av plastlokket kommer du til releet. På toppen av releet sitter det en gummiknott som tetter et hull.Ta av knotten, og du får tilgang til en justeringsskrue som du kan justere omdreininger for inn- og utslag. Innslag ved 16-1700 er normalt, men jeg antar at ca. 3100 omdr. (sjekk med VP for sikkerhets skyld!!) for utkobling er det korrekte, med andre ord at "noe" henger på styrbord kompressor.

 

Før du begynner å justere på releet bør du derfor ta ut releet (2 skruer) og gjøre kontaktene skikkelig rene samtidig som du sjekker at det ikke er løse ledninger i kabelstokken til releet. Hvis kompressoren framdeles "henger", bør du åpne releet og se om det er noen svidde komponenter som kan indikere om noe er galt. Hvis alt synes å være i orden, kan du sjekke om releet er i orden ved å skifte babord rele over til styrbord motor og se om utkobling framdeles skjer senere enn 3100 omdr.

 

Er feilen borte, er det noe galt med styrbord rele eller justeringen av releet. Ved hjelp av en kamerat (fortrinnsvis en mekaniker) kan du forsøke å justere litt på skruen, men husk utgangspunktet! Husk også øreklokker for den som skal justere. Når kompressoren slår inn kan lyden skremme vannet av de sterkeste! Hvis justering ikke hjelper, må sannsynligvis releet skiftes, pris kr. 2880 hos VP-pusheren. Jeg vet det, for jeg skiftet i går!

 

Siden du skriver at begge kompressorene slår inn ved 1600-1700 omdr. tar jeg for gitt at dette også gjelder ved nedkjøring, og utelukker derfor feil med kompressoren ellers kunne magnetkoblingen som styrer innslaget av kompressoren være defekt. Dette vil kun være en aktuell problemstilling hvis feilen framdeles er til stede etter at du har prøvd relebytte mellom motorene.

 

PS: Verkstedhåndbøkene for KAD/KAMD 43 motoren ligger på VP sine hjemmesider på Internett og kan lastes ned. Kjekke å ha ved feilsøking eller hvis det er noe du lurer på når det gjelder motorene.

Redigert av kes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

PS: Verkstedhåndbøkene for KAD/KAMD 43 motoren ligger på VP sine hjemmesider på Internett og kan lastes ned.

Dette var nytt for meg, har du en link?

 

Volvo Penta har for salg en "Gjør det selv" bok Kosta: tja 200-300 kr tror jeg å huske.

Hmm, er denne fortsatt i vanlig salg? (utgitt 1993) Isåfall må vi fjerne den fra arkivet.... :rolleyes:
Link to post
Share on other sites

Det finnes en link mot verkstedhåndbøkene hvor en kunne velge svensk eller engelskspråklig versjon, men denne finner jeg ikke akkurat nå. Jeg har selv lastet ned samtlige 6 verkstedhåndbøker fra denne, og mener bestemt at det var Volvo Penta, Sverige som hadde lagt de ut. Jeg leter og legger ut linken så snart jeg finner den.

Redigert av kes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei på dere. Fikk ikke noe svar på spørsmålet mitt, så jeg løfter denne opp igjen og prøver på nytt:

 

Noen som har koblingsskjema på løsningen med en bryter for å slå releet for kompressoren av og på? Tusler mye avgårde i 8 - 10 knop og føler at komressoren går uten at jeg har bruk for den. Jeg har en KAD43. Vil det gi noen problemer å bare koble fra styringsreleet?

Link to post
Share on other sites

Ved å kople fra relèet vil jo kompressoren være utkoplet hele tiden, og det var vel ikke det du var ute etter?

Finn +12V på relèet- sannsynligvis en rød/blå ledning. Merket 15 på relèet?. Denne ledning kopler du fra relèet og blender den av. Finn +12V i dashbord, kople via en bryter og ned til relèet og inn på 15. Det du da har gjort er å la +12V til relèet gå via denne bryteren istedet fra å være direktekoplet, og du kan da selv bestemme om du ønsker kompressor eller ikke. Er det ledige ledning i kabelstokken til dashbordet så kan du med fordel benytte denne.

Har gjort dette selv for noen år siden, men nå tar jeg det bare på husken, men jeg tror det var slik jeg gjorde det. Det funker iallefall.

Redigert av ajokl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg gjorde presis som ajokl beskriver på en KAD 43 i fjor, og det funket bra. Jeg hadde i tillegg periodiske problemer med selve releet som senere ble byttet.

 

Under feilsøkingsprosessen felte jeg inn en lysdiode i dashbordet som var koblet opp mot ledningene mellom releet og magnetinnslaget på kompressoren. På den måten så jeg til enhver tid når kompressoren var koblet inn. Denne ble stående senere også, da den er fin og følge med på :yesnod:

 

Problemet i mitt tilfelle var selve releet og brudd på ledningen mellom releet og magnet sensor for full gass (kickdown). Det med magnetsensoren gjorde at kompressor hang på hele tiden, bortsett fra når jeg rugget på ledningen.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Henter opp denne igjen.

Irriterer meg at de som "ber på sine knær" om hjelp ikke kan komme med respons på om de fikk løsning på sine problemer via BAATPLASSEN eller ikke. Dette viser liten respekt for medlemmer på dette fora som prøver å bidra positivt. Anbefaler derfor "Marø" og andre som ikke gir respons om å respondere bedre neste gang.

Redigert av ajokl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...